Blir ev av med körkortet. Hur göra?

Kontakta jurist. Det måste överklagas + begära inhibition. Det är möjligt att hemförsäkringen kan täcka en del av kostnaden.
Det finns inget beslut att överklaga som jag förstår det. Transportstyrelsen har kommit med en begäran om TS synpunkter på varför de INTE skulle dra in körkortet.
Ts skall naturligtvis förklara att hon behöver sitt körkort i tjänsten och vädja om att eftersom det var första gången och en 19 årig prickfri tjänst så borde en varning räcka... Kontakta också arbetsgivaren och be att de skriver ett intyg om att du behövs på jobbet
Vad gäller jobbet (och övrig bilkörning) så får TS köra tills beslutet vunnit laga kraft. Ibland kan dock såna här fall börja gälla direkt efter beslut även om man överklagar. Bäst att kolla det för TS.
Har du inte semester att ta ut under spärrtiden. Kolla med jobbet om du kan bli omplacerad, Inre tjänst, städa bussar, Trafikledning etc.....
När beslutet väl kommer överklagar du det till Förvaltningsrätten
 
Senast ändrad:
Innan man är alltför hård och raljerande ska man kanske betänka att alla kan göra misstag.

Jag är extremt beroende av mitt körkort. Ändå händer det att jag tex kör för fort, eller gör ett misstag vid filbyte etc. Mer än en gång har jag när 50-skyltarna kommer insett att jag kört 50 på 30-sträcka t ex.

Jag har svårt att se NÅGON som aldrig gör minsta misstag i trafiken.

Inlägget jag svarade på, och citerade, skriver om folk som kör i 170, det är inte ett misstag, då är man dum och om man inte tänker på olycksrisken så kan man ju tänka på körkortet. Eller acceptera att man blir av med det?
 
Fast det där är något annat än misstag i trafiken.
Ja det är det definitivt, det där handlar om ren och skär dumhet bara och brist på insikt. Han m.fl. brukar "skryta" om hur dom lastar och vad dom lastar, jag är mest imponerad över att dom kommer hem alls. Som redan sagts, olyckor kan hända ändå utan att man utmanar ödet.
 
Inlägget jag svarade på, och citerade, skriver om folk som kör i 170, det är inte ett misstag, då är man dum och om man inte tänker på olycksrisken så kan man ju tänka på körkortet. Eller acceptera att man blir av med det?

Du skrev att om körkortet är viktigt så "kör lagligt då". Det var det jag bemötte, ditt "kör lagligt då". För som bekant kan man bli av med körkortet för betydligt mindre saker än köra 170 km/h på motorvägen.
 
@MissFideli
Finns det något angivet varför de överväger att återkalla körkortet?

Av det du beskrev om olyckan när den hände är det svårt att förstå - precis som du själv är inne på - varför de överväger att återkalla det. Finns det något annat än olyckan som kan påverka beslutet?

Att jag pga för litet avstånd orsakade en kollision.
 
Säger jag också, varför väljer man att köra för fort? Skyltarna sitter ju där av en anledning och inte för att jävlas med folk. Här har vi fin 1+2 väg till stan och det finns inget som är så avkopplande som att lägga sig på lagstadgad hastighet, låsa farthållaren och bara glida med, det borde fler prova men nej då, alltid ligger det nån "Holger 92" med knappt ledsyn i 60 km vinglandes över hela vägen och hindrar omkörningar eller också kommer "balla Allan" och vinglar förbi så fort bilen går. "Trafikrytm" är ett okänt begrepp verkar det som. :banghead:
 
Du skrev att om körkortet är viktigt så "kör lagligt då". Det var det jag bemötte, ditt "kör lagligt då". För som bekant kan man bli av med körkortet för betydligt mindre saker än köra 170 km/h på motorvägen.

Absolut och då får man ju kalkylera med risken att det får konsekvenser? Alla gör misstag i varierande grad och ju mer beroende man är desto mer borde man tänka på det. Sen kan misstag, olyckor o felbedömningar ske ändå. Men man ska inte kunna bete sig som en idiot o komma undan med att man behöver sitt körkort.

Du behöver inte hålla med mig, det betyder varken att du har rätt och jag har fel eller tvärtom.
 
Eftersom olyckan hände när @MissFideli körde privat och att polisen skrev upp det som eventuell vårdslöshet i trafik (om jag förstått det rätt) så är det ju utifrån det Transportstyrelsen utreder.
Transportstyrelsen har inledningsvis ingen aning om vad MissFideli har för jobb - eller, de kan ju se vad hon har för behörigheter (bl.a. buss) men de får inte upp arbetsgivare och sådant automatiskt och i detta läge vet de inte att hon är beroende av sitt körkort för att inte bli av med jobbet. Därav finns det goda chanser att faktiskt komma undan med en varning om man förutom att förklara detta, även har ett prickfritt förflutet och dessutom har ett intyg från arbetsgivaren om att man behöver ha körkortet för att kunna arbeta.

Precis som @Alexandra_W skriver så drabbar ju ett återkallande av körkortet en yrkeschaufför mycket hårdare än den gör för någon som t ex jobbar på kontor och som i alla fall teoretiskt sett kan ta sig till jobbet med kollektivtrafiken och det är inte meningen utan det ska så långt det är möjligt vara lika för alla.
 
Absolut och då får man ju kalkylera med risken att det får konsekvenser? Alla gör misstag i varierande grad och ju mer beroende man är desto mer borde man tänka på det. Sen kan misstag, olyckor o felbedömningar ske ändå. Men man ska inte kunna bete sig som en idiot o komma undan med att man behöver sitt körkort.

Du behöver inte hålla med mig, det betyder varken att du har rätt och jag har fel eller tvärtom.

Du läser inte vad jag skriver...
 
En kompis till.mig som är distriktsveterinär fick körkortet indraget i två månader pga fortkörning, då han i tjänsten var på väg till ett akutfall. Den omständigheten räddade honom inte. Han tog ut semester och föräldraledighet för att klara den körkortslösa tiden, för han kunde ju inte jobba utan körkort.

Men vad konstigt. Enligt körkortsböcker är det tillåtet för veterinärer att köra för fort vid sådana tillfällen. Vad knepigt det blir att veta vad som gäller egentligen.
 
Att jag pga för litet avstånd orsakade en kollision.

Finns det något annat som kan spela in? Du råkar inte blivit LOBad eller nåt?

Du är ju vållande helt eller delvis då du kört in i en annan bil bakifrån. Det går ju inte komma ifrån. Men normalt brukar de inte återkalla körkortet för det om det är enda man gjort sig skyldig till och det inte fanns försvårande omständigheter (onykter, kört alldeles för fort etc)
 
Innan man är alltför hård och raljerande ska man kanske betänka att alla kan göra misstag.

Jag är extremt beroende av mitt körkort. Ändå händer det att jag tex kör för fort, eller gör ett misstag vid filbyte etc. Mer än en gång har jag när 50-skyltarna kommer insett att jag kört 50 på 30-sträcka t ex.

Jag har svårt att se NÅGON som aldrig gör minsta misstag i trafiken.

"Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen"... jag blir förvånad om det finns någon som verkligen följt alla trafikregler till punkt och pricka hela tiden. Ibland händer det saker helt enkelt.
 
Finns det något annat som kan spela in? Du råkar inte blivit LOBad eller nåt?

Du är ju vållande helt eller delvis då du kört in i en annan bil bakifrån. Det går ju inte komma ifrån. Men normalt brukar de inte återkalla körkortet för det om det är enda man gjort sig skyldig till och det inte fanns försvårande omständigheter (onykter, kört alldeles för fort etc)
LOBad?
 
Vill bara tipsa ts om att vara saklig i sitt framförande till transportstyrelsen, både gällande yttrandet och i ett eventuellt överklagande.

Jag hanterar en hel del yttranden och överklagningar som tjänsteman och det märks när avsändaren har skrivit i affekt - yttrandet/överklagan blir "dåliga". Man anar att avsändaren troligen sitter på bra argument och information men det kommer inte fram i känslostormen som tar 95% av utrymmet i texten.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 946
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 655
Senast: Saeta
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 929
Senast: Gnist
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 834
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp