Blir galen på mineralerna!

supersonic

Trådstartare
Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med tillskott.

Jag har fått lägga till lusern och mash nyligen eftersom det dricker han gärna som en soppa. Det är det enda jag hittat som han gillar så då får han det helt enkelt, jag är trött på förstoppningskoliker nu. Men det i kombination med vårt hösilage ställer till det lite med mineralerna. Jag måste ge extra Mn, Zn och Cu, men även fosfor. Just nu är kvoten (Ca/P) på 3 men behovet av fosfor är inte uppfyllt/ligger på gränsen. Hur bör jag tänka? Ska jag försöka få ner kvoten, eller ska jag bara se till att behovet blir uppfyllt och lite däröver? Ska jag få ner kvoten måste jag ge ca 12 g P om dagen, ska jag täcka behovet måste jag istället tillföra minst 5 g P. Tittade på miner vit men det är inte ens lönt insåg jag så jag får nog hålla på att pytsa själv (bekommer mig inte särskilt egentligen). Tittade även på fosforbalans men den innehåller "bara" 2,5 g P/10 g vara och det är väl inte så farligt om jag ska täcka behovet, värre om jag ska få ner kvoten. SÅ hur bör jag tänka? Tips på tillskott/fodermedel? Mer hö kan jag inte ge, då får han alldeles för högt MJ och han är redan överviktig.
 
Ca/P-kvot på upp till 6 (har jag för mig iallafall) är helt ofarligt enligt forskning. Jag hade bara täckt behovet och sedan låtit det vara :)

Nja inte riktigt sant, iaf inte om vi ska tro vår husguru @spaderÄss vilken jag tror på.
"Kortsiktigt kan man visserligen ha en Ca/P-kvot till upp till 6:1 men långtidsförsök har visat att det uppkommer förändringar i skelettet (demineralisering) redan vid en kvot på 3:1 och högre. Jag skulle sikta på en Ca/P-kvot = 2,5."
 
Nja inte riktigt sant, iaf inte om vi ska tro vår husguru @spaderÄss vilken jag tror på.
"Kortsiktigt kan man visserligen ha en Ca/P-kvot till upp till 6:1 men långtidsförsök har visat att det uppkommer förändringar i skelettet (demineralisering) redan vid en kvot på 3:1 och högre. Jag skulle sikta på en Ca/P-kvot = 2,5."

Jaha, där ser man! :)
 
Du är helt säker på att du inte kan byta luzernet mot någonting annat? Eller dra ner på det och fylla på med något annat?? Potatisprotein? Kli?
Båda dessa låter som lättare att få till bra kvoter och något som de flesta ändå accepterar att äta.
 
Du är helt säker på att du inte kan byta luzernet mot någonting annat? Eller dra ner på det och fylla på med något annat?? Potatisprotein? Kli?
Båda dessa låter som lättare att få till bra kvoter och något som de flesta ändå accepterar att äta.

Ja jag är helt säker. Jag har letat i många år efter något som han kan äta blött och detta är det enda han gillar (hittills). Eftersom han är en fruktansvärt dålig drickare och precis har haft ännu en förstoppningskolik så är jag så glad att äntligen hittat något som gör att han dricker och då vill jag inte ta bort det. Lusern behövs inte alls för att komplettera innehållet i höet utan ges enbart för att han ska dricka. Men jag var tvungen att dra ner på höet vilket då gjorde att kvoten blev lite hög och det saknas fosfor. Min häst är så kräsen att t o m veterinären nu senast skakade på huvudet när varje tips var saker han ratade. Alla tips jag fått och testat på smakligt foder har han inte ens rört. Allt som är sött går bort. Ja du förstår min frustration... så just nu vill jag inte laborera mer utan är glad att jag hittat detta. Oftast försöker jag testa av någon som använder fodret jag blev tipsad om för jag vet att jag kommer stå med en säck foder min häst inte äter i 9 fall av 10.
 
Nja inte riktigt sant, iaf inte om vi ska tro vår husguru @spaderÄss vilken jag tror på.
"Kortsiktigt kan man visserligen ha en Ca/P-kvot till upp till 6:1 men långtidsförsök har visat att det uppkommer förändringar i skelettet (demineralisering) redan vid en kvot på 3:1 och högre. Jag skulle sikta på en Ca/P-kvot = 2,5."

Tack för svar!
 
@mackan första testet med vetekli sa hästen nej tack till :grin: ska prova några gånger till, ibland kan han "övertalas", men han är nästan hopplös med sin kräsenhet.
 
@mackan första testet med vetekli sa hästen nej tack till :grin: ska prova några gånger till, ibland kan han "övertalas", men han är nästan hopplös med sin kräsenhet.

Jösses . Ja men precis - prova några ggr till :) ibland kommer de ju igång lite successivt . Vore ju väldigt bra med vetekli utifrån det du vill ang foderstaten :)
 
Jösses . Ja men precis - prova några ggr till :) ibland kommer de ju igång lite successivt . Vore ju väldigt bra med vetekli utifrån det du vill ang foderstaten :)

Ja han har dessutom blivit värre med åren, en envis gubbe är han :mad: men några gånger till får han allt stå ut med att prova!
 
Det blev faktiskt så. Vetekli var ingen höjdare tyckte han så jag har fått lägga ner det. I helgen fick han dessutom för sig att inte dricka upp sina soppor heller så jag fick dra ner mängden vatten... häst:devil:

Vad synd att det inte funkade :( vetekli som sagt brukar de tycka är jättesmakligt och det hade ju varit en enkel lösning i sammanhanget att jämna till obalansen .
 
Vad synd att det inte funkade :( vetekli som sagt brukar de tycka är jättesmakligt och det hade ju varit en enkel lösning i sammanhanget att jämna till obalansen .

Tyckte jag också. Har jag nämnt att han är ett aber? :banghead: Som sagt skakade veterinären också på huvudet när varje tips om smakligt foder var oätligt enligt min häst. Hon har aldrig träffat en så kräsen en.
Men tack för tipset iaf! Det var ju värt ett försök (eller flera) åtminstone :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: Indiana
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 675
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp