G

Grimskaft

Hjälpen...
Jag skulle behöva hjälp med en liten sak till... Det är så här att jag ska kanske ta hand om en Ridtravare och jag är nästan uppväxt med ridtravare, så jag vet hur de kan vara osv. Men den här hästen är lite spec...

Beteeende på hästen!
Den blir jättesur och slickar bak öronen och stannar och sparkar till när man skänklar till trav! Smacka går bättre, men han blir forfarande sur! Jag är blir inte ett dugg rädd eller så, men det är otrevligt bara, för han har kastat av andra ryttare, så hur kan jag göra för att träna bort detta?

Vad gör han?
Det var en som red honom och hon blev arg och skikca till honom spö i baken och då kasta han av henne på en gång, sen hoppa hon på igen sen red hon och han har aldrig mer gjort så på henne längre! Tacksam för hjälp!

Det värkar som...
Det värkar lite som om man måste visa vem det är som bestämmer så slutar han sen. Men jag vet inte riktigt.

Ej tränare, men...
Jag har tyvärr inte tillgång till tränare. Men vi har ridbana. Om någon/flera bara kan skriva vad jag skulle kunna göra.

Tack på förhand Kram!;)
 
Sv: Blir sur!

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av ridtravare, men dock av andra hästar...

Jag skulle träna på mycket övergångar mellan skritt och trav. Använd små fina hjälper, och beröm när hästen gör rätt.
Han kanske stannar och sparkar för att det känns obehagligt när du skänklar. Eller så är det ren tjurighet, vilket är svårt att veta när man inte ser hästen.

Många övergångar, och beröm när det blir rätt tror jag är bra.

Du har nog rätt att man måste visa vem som bestämmer, men spöet är inte rätt sätt att visa det med.
 
Sv: Blir sur!

Glömde lägga till att jag inte vill lägga på honom spö. Precis som du säjer! :)
 
Sv: Blir sur!

hästen kanske bara inte tycker om att ha någon på ryggen alla hästar älskar inte de precis..

lycka till
 
Sv: Blir sur!

Nej men är det inte onödigt att anta att det är så, när hästen kan ha ont? Hästar jävlas inte. Och tycker hästen inte om att bli riden ska den nog inte bli riden heller, om man nu inte kan få den att gilla det! :p
 
Sv: Blir sur!

men alla hästar trivs ändå inte med ryttare, varmblod är ju igentligen avlade för trav och endel trivs bara med de.. men självklart så kan den ha ont men man ska alltid ge olika alternativ :d
 
Sv: Blir sur!

Och trivs inte hästen med ridning så rider man inte på den. :)

JA, absolut ska man se över olika alternativ. Men man måste ju utesluta vissa grejjer för att veta vad det är.. och kan hästen ha ont så kollar man upp det och därmed utesluter det om det visar sig att den inte har ont. Då kan man börja spekulera i andra orsaker..
 
Sv: Blir sur!

Är du säker på att hans sadel passar honom?
Det kan ju faktiskt vara så att den klämmer någonstans eller annat som gör att han inte alls vill vara med vid ridning.
 
Sv: Blir sur!

Hästen verkar du tycka att skänkeln är obehaglig. Kolla upp varför och använd så lite skänkel som möjligt, använd rösten istället.
 
Sv: Blir sur!

Är inne på samma linje som du. Kolla om hästen har ont.
När jag var mindre och inte alls så erfaren som nu fick jag rida ett litet ponny sto. Hon surade varje gång man skulle öka farten. Vissade sig att hon hade problem med båda framknäna och egentligen var rätt grovt halt. Men eftersom det var båda fram kunnde inte jag vid det tillfället förstå vad som var fel =( som tur var fick hon iaf sluta sina dagar

Håller med dig i att häster jävlas INTE, det finns liksom inte inbyggt i dem. Dem är inte smarta nog att kunna lista ut diverse olika listiga planer. De lever för att överleva. Varje gång jag hör någon som har bestraffat sin häst för att den har "jävlats" har jag fan lust att smälla till personen på truten. Jag tror bergis hästen har ont eller så ligger det psykist pga dålig träning mm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 675
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 454
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp