Blivit allergisk mot min allergiska hund

Saga2

Trådstartare
Det är så sjukt. Fick nyligen svar på allergiprovet och det visade allergi mot främst mina husdjur. Nu förstår man de symptom man haft/har. Men i alla fall, är lite nyfiken på hur ni hade tänkt och gjort om det visat sig att ni blivit allergiska mot er hund?

Om det är någon i min sits tipsa gärna om vilken behandling som hjälpt er.
 
Jag är lätt allergisk, ser till att ha god ventilation i sovrummet och tar allergitablett de tider på året när det är pollen och annat som gör mig extra känslig.
 
Min sambo är allergisk mot mina hundar. Gör inget särskilt mer än städar dagligen och låter inte hundarna vara i soffan och sängen. Händer väl att någon hund ligger i soffan då och då men den är av skinn så bara att torka av. Sen sover de ute i hundstallet så de är inte inne på nätterna.
Det funkar oftast bra om han låter bli att klappa dom. Skulle han känna av dom har han allergitabletter (receptfria på apoteket) att ta till.
 
Har varit jätteallergisk mot en av mina huskatter (som numera är såld). Katten fick inte komma in i mitt sovrum, strikt handtvätt efter klapp och gos, gärna klädbyten mellan kattgos och andra aktiviteter. Aldrig ta i katten och sen ta i mat med händerna. Så få textilier som möjligt, alltså gardiner, mattor och liknande som drar till sig hår och mjäll och annat.
 
Jag har aldrig hundarna i ansiktet,inte slicka på mig,inte sova i sängen,använder näsdroppar dagligen o tabletter vid behov,smörjer ev kontaktexem med kortison och blir det överjävligt så får den hunden tyvärr omplaceras.
 
Intressant att se att folk inte överger sina djur i första taget. Provet visade även allergi mot mina papegojor, kommer inte omplacera dem utan prova någon tablett, har dock provat Atarax och den fungerade ej. Nu är min vovve så van vid att sova i sängen att han får fortsätta göra så. Är en sån ras som vill vara nära.

Vad heter era allergitabletter?
 
Jag använde aldrig allergitabletter, jag led. Fast med katten blev det så mycket bättre efter att katten kastrerades. Fertila katter är ju mer allergiframkallande än kastrerade. Om fåglarna klarar fuktig luft (vilket de borde klara :p) så borde man kunna ha en luftfuktare som i teorin (ingen vetenskapligt baserad tanke, har 0 källor, men känns som en rimlighet) att fukten skulle tynga ner dammet från fåglarna så att det drasar i backen och inte flyger runt lika mycket.
 
Intressant att se att folk inte överger sina djur i första taget. Provet visade även allergi mot mina papegojor, kommer inte omplacera dem utan prova någon tablett, har dock provat Atarax och den fungerade ej. Nu är min vovve så van vid att sova i sängen att han får fortsätta göra så. Är en sån ras som vill vara nära.

Vad heter era allergitabletter?
Clarityn eller Kestine. Finns säkert fler varianter.
 
Intressant att se att folk inte överger sina djur i första taget. Provet visade även allergi mot mina papegojor, kommer inte omplacera dem utan prova någon tablett, har dock provat Atarax och den fungerade ej. Nu är min vovve så van vid att sova i sängen att han får fortsätta göra så. Är en sån ras som vill vara nära.

Vad heter era allergitabletter?

Atarax? Är inte de för oro?
De finns bättre allergitabletter.

* Jenny *
 
Atarax är ett antihistamin, används ofta till allergiska barn, både vid hösnuva o vid urtikaria, en biverkan är att det är ångestdämpande, samma gäller Lergigan samt Propavan.

Aha! Där lärde jag mej nått nytt. Jag har 2 vänner som fått det för oro, så jag hade ingen aning om att det var för allergi också.

* Jenny*
 
Jag är allergisk mot katt, hund och mot hö. Även mot hästarna när de fäller i kombination med pollensäsongen+en hel massa annat.
Min förra hund var jag mer allergisk mot så han kunde inte sova i min säng. Då kunde jag inte andas. Han ville inte det heller, han tyckte att det blev för varmt så det var inga problem. Min nuvarande hund ligger i sängen och det går bra sålänge han inte kommer mot bar hud (förutom händerna), det fungerar inte mot bar hud, jag kliar ihjäl mig men han vill ligga ovanpå täcket så det är inte heller några problem. Med katterna går det om jag tvättar händerna efter gos och de inte är i ansiktet. Vi hade bestämt att vi inte skulle ha fler innekatter när vår sista lämnade in men stallkatten ville annorlunda så nu har vi det ändå :o Hon har dock valt att bo på övervåningen (där ingen annan bor) då hon anser att hunden är lätt otäck. Han vill ju bara gosa jämt och det vill inte hon, inte med honom iallafall.
Hö väger jag var fjortonde dag för att slippa vara så allergisk jämt och vid fällning är det helt enkelt bara att stå ut och preparera sig med allt som går. En furminator är dock en bra hjälp så jag slipper hår som ryker omkring.

Jag tar dymista nässpray två gånger/dag året runt, livostin ögondroppar vid behov och allmyn allergitabletter vid behov. Allmyn allergitabletter är ett naturläkemedel och är de som hjälper mig absolut bäst. Jag har provat igenom hela sortimentet av allergitabletter både med och utan recept men får alla biverkningar som finns. Främst trötthet och huvudvärk och det har jag så det räcker och blir över utan. Jag har också diverse astmainhalatorer vid behov.
Att omplacera/sälja finns inte i min värld. Utan mina djur är livet inte värt att leva. Det är skönt att vara vuxen och kunna bestämma själv :)
 
Nä nu är det dags att ta till dyrare grejer. Den här klådan är ett elände, och sedan ont i huden på det när man väl rivit sig. Jag köpte de billigaste antihistamintabletterna som apoteket hade, och de hjälper inte. Ska testa Clarityn plus ett schampo som säger sig minska allergen, Allergenius. Hoppas det blir bättre.
 
Jag är allergisk mot katt, hund och mot hö. Även mot hästarna när de fäller i kombination med pollensäsongen+en hel massa annat.
Min förra hund var jag mer allergisk mot så han kunde inte sova i min säng. Då kunde jag inte andas. Han ville inte det heller, han tyckte att det blev för varmt så det var inga problem. Min nuvarande hund ligger i sängen och det går bra sålänge han inte kommer mot bar hud (förutom händerna), det fungerar inte mot bar hud, jag kliar ihjäl mig men han vill ligga ovanpå täcket så det är inte heller några problem. Med katterna går det om jag tvättar händerna efter gos och de inte är i ansiktet. Vi hade bestämt att vi inte skulle ha fler innekatter när vår sista lämnade in men stallkatten ville annorlunda så nu har vi det ändå :o Hon har dock valt att bo på övervåningen (där ingen annan bor) då hon anser att hunden är lätt otäck. Han vill ju bara gosa jämt och det vill inte hon, inte med honom iallafall.
Hö väger jag var fjortonde dag för att slippa vara så allergisk jämt och vid fällning är det helt enkelt bara att stå ut och preparera sig med allt som går. En furminator är dock en bra hjälp så jag slipper hår som ryker omkring.

Jag tar dymista nässpray två gånger/dag året runt, livostin ögondroppar vid behov och allmyn allergitabletter vid behov. Allmyn allergitabletter är ett naturläkemedel och är de som hjälper mig absolut bäst. Jag har provat igenom hela sortimentet av allergitabletter både med och utan recept men får alla biverkningar som finns. Främst trötthet och huvudvärk och det har jag så det räcker och blir över utan. Jag har också diverse astmainhalatorer vid behov.
Att omplacera/sälja finns inte i min värld. Utan mina djur är livet inte värt att leva. Det är skönt att vara vuxen och kunna bestämma själv :)

Kanske provar även Allmyn allergitabletter, tack för tipset. Du verkar ha det väldigt kämpigt du med. Hjälper Allmyn för dig mot klådan? Det är mitt största problem. Min hund sover i sängen när han vill, och jag har fått sova med kläder på ganska länge nu. (det hjälper litegrann) Även sockor måste jag ha vissa nätter då det annars kliar som fan. :( Det är knappt så man orkar med eländet.
 
Kanske provar även Allmyn allergitabletter, tack för tipset. Du verkar ha det väldigt kämpigt du med. Hjälper Allmyn för dig mot klådan? Det är mitt största problem. Min hund sover i sängen när han vill, och jag har fått sova med kläder på ganska länge nu. (det hjälper litegrann) Även sockor måste jag ha vissa nätter då det annars kliar som fan. :( Det är knappt så man orkar med eländet.
Kämpigt och kämpigt, jag har så mycket annat som är så mycket värre men visst är det störande! Särskilt när många allergener slår till samtidigt och det blir totalt överslag. Mot allergin finns det iallafall viss hjälp sedan jag hittade allmyn :) Jag har sällan klåda som största problemet men allmyn har hjälpt de gånger den har uppstått iallafall :)
 
Kämpigt och kämpigt, jag har så mycket annat som är så mycket värre men visst är det störande! Särskilt när många allergener slår till samtidigt och det blir totalt överslag. Mot allergin finns det iallafall viss hjälp sedan jag hittade allmyn :) Jag har sällan klåda som största problemet men allmyn har hjälpt de gånger den har uppstått iallafall :)

Okej då hade jag fel.
Har googlat och Allmyn låter hoppfullt.
 
Jag har ingen allergi bekräftad av läkare men är känslig för vissa hundar. Tex schäfer samt långhårig chihuahua :o (ja alla individer av dessa raser jag träffat har jag reagerat på)
Jag klarar dock av hundar med minimalt med underull. Jag badar min hund med jämna mellanrum samt dammsuger typ 4-5 ggr i veckan och framförallt att bada hunden hjälper mig men då är ju min allergi inte så farlig men kanske kan va nått att prova iaf?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 412
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 032
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 072
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp