Blocketpaket

rubytoo

Trådstartare
Grrrr jag är så irriterad på mig själv. Gick med på att skicka en sadel via blocketpaket vilket jag aldrig någonsin mer kommer att göra.

Vill någon köpa något av mig så är det antingen hämta prova på plats eller via postförskott!

Nu gick jag med på detta idiotiska och missa på så sätt andra potentiella köpare eftersom det totalt nu har tagit 13 dagar sedan jag skickade sadeln och den som ville köpa den ångrade sig och skickade tillbaka den. Och fortfarande har jag inte fått den utan nu är den dessutom försenad :(

Åh vad dum jag är antog att skickar man efter en sadel så har man redan provat en liknande och kommer inte på när den väl kommer att den inte passar.

Och här står jag med att få betala frakten för något jag eg inte ville skicka. Hur dum får man vara?

Är det någon annan som använt sig av detta fraktsätt och har några erfarenheter av hur lång tid det brukar ta?
 
Måste man gå med på att ta tillbaka något man sålt? Du är ju ingen affär antar jag, så jag hade nog glömt att svara på mailet där det stod att den inte passade. (Men nu var den väl redan på väg som jag förstod det.)
 
Blocketpaket är redan frakten bokad tillbaka och inga pengar skickade fören köparen godtar varan.

Dum är jag i vart fall och aldrig någonsin kommer jag att göra om det. Ja den är på väg tillbaka sedan en vecka vilket känns i längst laget, tacka vet jag posten i detta läget

Men aldrig mer blocketpaket för mig i vart fall speciellt när jag blir stående med frakten, en kostnad jag inte vill ha
 
Hwr avtalat att retur inte gäller. Ett sätt att skydda sig kan vara att ta tur-och-returfraktkostnaden som handpenning via en överföring och dra av returfraktens belopp på pengen köparen måste betala för att lösa ut paketet?
 
Jag sålde en sadel för några veckor sedan och skickade med blocketpaketet. Nu hade jag skrivit i mail att sadeln bara fick returneras om det skulle visa sig att det var fel sadel eller att den hade skador som jag inte visat via bild. Inget öppet köp med andra ord.
Men jag hade allt i tanken att det kunde gå som du berättat och det kändes inte alls bra.
 
Jag skickade förut ett nytt och oöppnat billarm med Blocketpaketet. Köparen påstod att det var fel på larmet och vägrade att godkänna att pengarna skulle föras över till mig. Det var INTE fel på larmet, han hade säkert bara ångrat sig, men hade iaf slitit isär den obrutna förpackningen och rivit ut sladdarna osv. Fick inte ett dugg hjälp av Blocket när det väl kom till kritan, så för mig som säljare var detta helt värdelöst.
 
@rubytoo Du kan skicka med Bussgods, med efterkrav. Då betalar köparen när de hämtar ut paketet; så slipper de känna att de sätter in pengar till dig utan garanti att få en vara levererad. De får inte öppna det innan de betalar. Funkar mkt bra.

OM dom hämtar ut det, annars får man vänta en halv evighet på att få tillbaka sin sadel. Jag säljer numera bara mot förskottsbetalning pga dåliga erfarenheter av postförskott/efterkrav. Det är synd att det finns idioter, dom förstör verkligen för alla andra seriösa köpare.
 
Jag skickar bara varan efter att betalning har skett. Aldrig returrätt.

Detta är jag väldigt klar och tydlig med + att jag vid kontakt med köparen beskriver varan i minsta detalj med alla eventuella skavanker.

Dessutom åker jag inte runt och låter folk prova tex en sadel (om det inte är nära), lånar heller inte ut den för provning längre stund om det inte är någon jag känner väldigt väl.

Anledningen till att jag inte åker runt är att första gången jag sålde en sadel så räknade jag ut att det kostade mig säkert 1200kr bara i bensinpengar. Sadeln såldes för 3500kr.

Det är sååååå många som bara chansar med sadlar och inte har en aning om den passar eller inte. Det blir bara så att det kostar mig en massa tid och pengar.

Ingen köpare har heller velat lasta sin häst och prova sadeln hos mig trots att det fanns både ridhus och ridbana + tillgång till stor hinderpark.
 
@rubytoo Du kan skicka med Bussgods, med efterkrav. Då betalar köparen när de hämtar ut paketet; så slipper de känna att de sätter in pengar till dig utan garanti att få en vara levererad. De får inte öppna det innan de betalar. Funkar mkt bra.

På vår utlämning får folk öppna innan betalning. Dessutom suger bussgods fett, de höll xx 000 kr för mig över ett par månader en sommar, för det var semestrar, ingen som kunde ta det, någon som glömt det när de var inne etc. Fruktansvärt enerverande. De har även förstört ett par paket, så jag kan absolut inte rekommendera Bussgods.

Och i slutänden riskerar man ändå som TS att paketet inte hämtas ut och man får stå för returfrakten.
 
@WBanna och @Lovisaleonora

Trist. Själv har jag skickat både en sadel och andra grejer utan problem. Har fått mina pengar på några dar. Det står på deras hemsida att "Efterkravsbelagda sändningar får inte öppnas av mottagaren innan betalning erlagts." Antar att det funkar olika väl på olika ställen; inte bra.
 
Jag har sålt tre sadlar och en komplett sele via Blocketpaketet. Med selen och två av sadlarna funkade allting hur bra som helst. Jag skickade - köparen hämtade och godkände varan och pengarna kom in på mitt konto några dagar senare.

Men tredje sadeln fick jag i retur eftersom jag - i ett svagt ögonblick - lovade köparen att hon kunde returnera den inom 24 timmar om den inte passade. Och det gjorde den så klart inte ... Så sadeln skickades tillbaka till mig - men det tog inte så många dagar, kanske 3-4? Totalt var jag väl av med sadeln en dryg vecka från det jag hade skickat den - 13 dagar, som i ditt fall, låter väldigt länge!
Dessutom hade jag en annan köpare som stod på tur och ville ha sadeln, så det ordnade sig i alla fall (och hon kom och hämtade den själv!).
 
Åh, jag som precis skickat iväg en sadel med blocketpaket. Nu blev jag helt nojig. :/
Men blocketpaketet är väl i samarbete med Schenker? Och min erfarenhet av just Schenker är att det kan ta väldigt lång tid innan sakerna kommer iväg. Kan ligga på sortering i en vecka utan att komma nån vart.
 
Jag har skickat med blocketpaket. Pengarna kom direkt, sadeln kom fram till köparen efter någon dag. Allting gick mycket smidigt och det var nog den minst krångliga affär jag gjort faktiskt.
 
Jag har köpt en sadel med blocketpaket och i mitt fall så passade sadeln inte när jag fick den. Jag skickade tillbaka sadeln och mailade även säljaren att om den skickade sitt kontonummer till mig skulle jag sätta över pengarna som frakten till mig gått på, men på det mailet fick jag ingen respons...
 
Jag har köpt en sadel med blocketpaket och i mitt fall så passade sadeln inte när jag fick den. Jag skickade tillbaka sadeln och mailade även säljaren att om den skickade sitt kontonummer till mig skulle jag sätta över pengarna som frakten till mig gått på, men på det mailet fick jag ingen respons...
Men hade ni då sen innan kommit överens om att du kunde skicka tillbaka den om den inte passade?

Till TS
Det verkar hursomhelst lite knasigt med Blocketpaket om det blir så att man bara kan skicka tillbaka grejjerna med returfrakten, köper man av privatperson så har man ju ingen rätt till det. Undrar hur genomtänkt det är från Blockets sida att utforma sin lösning så. Det borde ju finnas nån aktivering att har man löst ut paketet måste man antingen godkänna det så betalningen går igenom eller bestrida om man skulle fått fel/ trasig vara, att man inte bara kan skicka tillbaka det utan förklaring mer än att man inte gillade/passade inte.

Låter hursom i nuläget inte som något jag skulle vilja använda mig av, alldeles för stor risk för säljaren!
 
Men hade ni då sen innan kommit överens om att du kunde skicka tillbaka den om den inte passade?

Ja det hade vi såklart kommit överens om!

Tycker annars att det är en bra lösning med blocketpaket men både köparen och säljaren måste såklart vara överens om vilka villkor som ska gälla.
 
Surt, nu verkar det som om min sadel är ja var då.....?

Den har inte kommit fram till ombudet och nu är det fredag .

Har pratat med schenker men de hittar den inte... Kul när man skickar så dyra saker.

Nä aldrig någonsin något annat än postförskott även om det blir dyrare.
 

Liknande trådar

R
Utrustning Hej! Jag ska för första gången sälja en sadel, och undrar hur man gör om köparna vill testa den men bor väldigt långt bort? Brukar man...
Svar
19
· Visningar
1 855
Senast: Zpunk
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 317
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 194
Senast: Grazing
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 575
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp