Blod i urin, foder?

aida

Trådstartare
Hej!

Behöver lite hjälp med tankar om min ena katt.

I måndags em. när jag kom hem hittade jag bloddroppar i katternas låda och jag såg även nån rosafärgad "kissklump". Jag har två katter och visste inte vem det var som mådde dåligt. Som tur var så kom den ena, när jag hade gjort rent lådan, för att kissa, men det gick inte! Kom bara några droppar och hon försökte igen ett par minuter senare igen, utan att lyckas.

Jag misstänkte urinsten eller UVI. Ringde veterinären direkt och fick tid samma kväll. :bow:

Han klämde på henne och kunde känna att blåsan var tömd. Han misstänkte inflammation och vi kom överens om att testa med metacam. Hon fick spruta direkt där och jag har fortsatt att ge flytande hemma. Katten kissar nu normalt och utan blod.

Men nu till min undran.
Han sa att detta kunde stressutlösas och frågade om jag hade flyttat nyligt.
Jag flyttade till nuvarande adress i augusti och har inte upplevt att katterna har blivit annorlunda mot vanligt.

Sen frågade han vad de äter.
De har ätit allt möjligt torrfoder i hela sitt liv (oinsatt matte :o) tills i höstas. Jag började ungefär i september att introducera Mjau blötmat (tetra) och har mer och mer övergått till detta. För ungefär 1 månad sen så slutade jag helt med torrfoder. Det senaste torrfodret de åt var mjaus.

Veterinären tyckte då att jag skulle byta tillbaks till torrfodret igen, då katten har fungerat bra på det i alla år innan. Hon är ca 5år.

Men något inom mig säger att det inte är rätt? Ska jag verkligen gå över till torrfoder igen? Nu har jag ju precis lärt mig att det inte är bra :cool:

För övrigt så berömde han hennes fina blanka päls och sa att det var en mycket trevlig katt :love:
 
Sv: Blod i urin, foder?

Jag har inga bra svar tyvärr men jag ligger i ungefär samma sits. Katterna har funkat bra på torrfoder hela sitt liv och när jag bytte till friskies (tror ja de va) torrfoder började tre av katterna kissa blod. Alla fick behandling och jag bytte till sterilized torrfoder och har börjat ge mer blötmat för att dom ska få mer vätska i sig. Just för att jag också fått veta att det inte är bra med torrfoder. Nu har det inte vart något blodkissande...än iaf. Ja undrar om inte torrfodret var orsaken till att jag tidigare fick två njurkatter...
 
Sv: Blod i urin, foder?

Ja fast Friskies har jag förstått är bland det värsta att ge till en katt, innehåller förutom spannmål även massa salt som kan orsaka urinsten.
Så det känns ju mera "logiskt" att dina katter fått problem då.
Skönt att de är bättre nu igen :laugh:

Min katt är fortfarande okey, fick sista dosen medicin i fredags.

Men är det ingen som kan svara på om min veterinär är ute och cyklar? Borde jag alltså byta tillbaks till torrfoder istället för att ge blötmat (mjau)?
 
Sv: Blod i urin, foder?

Om katten har idiopatisk cystit vilket är blåskatarr utan egentlig orsak så ska dom äta mer våtmat just för att få mer vätska i sig. Så står det på olika vet. sidor iaf. Min kisse hade uvi orsakad av bakterier vilket jag förstått är ovanligt. Hon äter nu antibiotika, royal kings urinary torrfoder 2/4 måltider, våtmat 2/4 ggr, glukosamin för att stärka urinvägarna (ges främst vid idiopatisk cystit). Hennes urinvägar var ju "trasiga" pga bakterierna, 4+ blod på stixen...

Men kan det inte funka att ge torrfoder men hälla vatten på före servering för att få mer vätska i? det gör jag åt den ena hankatten som inte tycker om våtfoder. Han dricker först upp vattnet (smakar ju mumsigt) och äter sen upp fodret. Det hinner ju inte blötas upp om du häller just innan. Mjölk var inte så bra om katten haft urinsten eftersom det innehåller så mycket kalk.

Då jag läser lite noggrannare ser jag att du just har flyttat. Den största orsaken till idiopatisk cystit är just stress vid t.ex. flytt. Kan det vara så att det har orsakat blodet? För om katterna har funkat på torrfoder förr utan problem och du nu bytt till våt men SAMTIDIGT flyttat. ÄR ju ingen veterinär men fick börja googla lite då min katt plötsligt blev sjuk. Jag har också matat mina 3 med nästan enbart torrfoder. Nu har jag börjat tänka om fast de två andra inte har problem (än).
 
Senast ändrad:
Sv: Blod i urin, foder?

Börja inte kludda med fodret innan veterinären har gjort en ordentlig undersökning av katten. Det innebär ultraljud av urinvägarna, sterilt urinprov, odling, mikroskopi för att se kristaller och ev röntgen av blåsan för att se stenar.

Jag tycker det är mycket märkligt att en veterinär kan ställa diagnos genom att klämma lite på katten :mad:

Det är mycket möjligt att problemet är stressutlöst, så var det förmodligen för min katt. Vad som stressar en katt, kan man som människa inte alltid förstå. Det kan tex handla om motstridigheter i flocken som man som människa inte uppfattar. Men innan man konstaterar att det är stressutlöst så måste alla andra möjligheter uteslutas.

Blötmat är i de allra flesta fall mycket bättre än torrfoder.
 
Sv: Blod i urin, foder?

+ Lindon

Tack för era svar.
Ja det kanske är så att det är stress ändå, trots att jag inte har märkt något på henne. Hon har gått från att, under de senaste 2 åren, varit utekatt till att nu bli innekatt igen (hon var innekatt de första åren av sitt liv också).

Jag gör nog så att jag fortsätter med blötmaten som de har ätit den senaste tiden. Och uppkommer problemet igen så ska hon undersökas ordentligt, det var både jag och veterinären överens om.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Urinen bör naturligtvis undersökas så att ni vet vilket foder katten behöver. I dagsläget kan det ju röra sig om allt från kristaller i urinen till idiopatisk cystit. En infektion kan man utesluta på sannolika grunder eftersom katten svarade bra på antiinflammatorisk behandling.

Om det rör sig om kristaller i urinen är det mkt viktigt att veta vilken typ det handlar om. Oftast är det struvitkristaller som kan lösas genom att sänka pH i urinen (uppnås ej med vanlig blötmat), men utan att undersöka urinen vet man inte säkert, och om det istället är oxalat ställer man till det ytterligare med ett stuvitfoder.

Om det är en idiopatisk cystit är den ofta stressutlöst. Hur mår katten? Finns det något stressmoment i dess omgivning? En stress kan även vara att hälsan inte är på topp - hur mår kisse för övrigt?

Vid idiopatisk cystit kan man ge ett tillskott av Cystease, en form av glukosamin som skyddar blåsans slemhinna. Finns även i Royals Canins Urinary. Detta foder innehåller dock ganska mkt salt för att trigga igång kattens törst, fungerar utmärkt på den friska katten med man bör först försäkra sig om att njurfunktionen är normal.

Njursjukdomar kan yttra sig som förändrad urin (dock sällan det urineringsbeteende som du beskriver) och t ex diabetes kan ge återkommande bakteriella cystiter (men det är det NOG inte eftersom kisse svarade bra på NSAID...)

Ett urinprov kan man ta hemma i lådan mha sk pärlgrus. Lämna in urinprovet till din vet för analys. Finns det bakterier i det provet ska det förstås tas med en nypa salt, men en riklig förekomst i sedimentet tycker jag bör föranleda att ett urinprov för odling tas på kliniken.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Om man har ett ordentligt torrfoder, t.ex. royal canin, hills etc. så är det ju nog ett helfoder, i dessa finns det ju nog precis allt vad katten behöver. Såklart finns det i butikstorrfodren också, men inte riktigt lika väl uttänkt rätta mängder av allting.

Jag skulle absolut säga att inte ge enbart blötfoder! Det innehåller inte allt vad katten behöver och inte heller är det bra för tänderna, torrfodret är ju och hjälper iallafall delvis förebygga sådant som tandsten och dylikt. Förstås kan man ju ge både blötfoder och torrfoder, men som sagt, har man ett ordentligt torrfoder behövs detta inte.

Men absolut, håll er hellre till torrfoder än enbart blötfoder! :)
 
Sv: Blod i urin, foder?

Nu skulle jag faktiskt vilja säga att du är fullständigt ute och cyklar ;)

1. Blötmat är fullständigt komplett kattmat och innehåller till skillnad från 99% av alla torrfoder väldigt lite eller inga vegetabilier som är fullständigt onödigt om man är katt. Blötmat innehåller dessutom det åtråvärda vattnet som katter i gemen är så kassa på att dricka.

2. Alla torrfoder utom ett har absolut ingen positiv påverkan på tändernas hälsa. Den enda sorten som visat sig hjälpa en aning är Hills t/d. Det påstås faktiskt (jag är inte helt säker) att torrfoder har negativ inverkan på tänderna (jämför med att människa äter knäckebröd).

3. Royal Canin och butiks-Hills är inte speciellt bra torrfoder. Finns andra sorter som är mycket bättre näringsmässigt, tex Eukanuba, Olivers och Orijen.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Vet nog vad jag talar om tyvärr. :) Må hända att man förstås kan mata katterna med endast blötfoder, men då skall det nog inte vara någon mat du köper direkt från butiken inte.

Har studerat näringslära för djur, och kan berätta för dig att det absolut bästa alternativet för din katt är tyvärr detta "horribla" torrfoder. :)

Och Royal canin samt Hills är endast exempel, alla "dyrare" kattmater innehåller i princip samma sak. Mängderna skiljer verkligen inte hemskt mycket. Personligen skulle jag aldrig rekommendera eukanuba med tanke på djurförsöken de iallafall tidigare höll på med. Vet ej något mer om saken nu för tiden, måste medges.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blod i urin, foder?

Kan du referera till någon litteratur som stöder dina påståenden? Det hade varit väldigt intrssant att läsa.
Var har du studerat näringslära någonstans?
Vem har lärt dig att katter behöver vegetabilier?
 
Sv: Blod i urin, foder?

Katten behöver absolut inte vegetabilier, och detta var inte heller min poäng, utan allt annat som finns i maten, alla näringsämnen och dyl. vegetabilier är ju endast där för "magfyllning" så att säga, men med dessa foder så är allt noga utrett precis hur mycket katten behöver av var och en av dessa.

T.ex. om du lagar hemmagjord mat åt katten så är det ungefär 99% chans att du inte klarar av att få alla näringsämnen i maten, om du inte verkligen sitter och räknar ut för hand vart och ett näringsämne och hur mycket just din katt behöver.

Men absolut, Butiksmaten är verkligen inte det bästa när du börjar kolla vad de verkligen innehåller. Där finns för mycket av sådana ämnen katten inte skulle borda få för mycket av, samt tvärtom.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Jag förstår inte hur du tänker. En katt behöver äta djur, ett djur består av muskelkött, inälvor (organ), senor och ben. Det är inte så svårt. Och som av en händelse så innehåller blötmat köpt i livsmedelsaffärn, (Mjau) just detta. Och att blanda BARF själv är ingen astrofysik direkt.

Om nu katten inte behöver vegetabilier varför rekommenderar du då mat som innehåller det? Det är inte bara "magfyllnad". Utan kan vara rent skadligt för katten.

Kan du nämna nåt i blötmaten som inte är nyttigt för katten? Och jo, jag vet att flera av de stora märkena har försämrat sina produkter med att blanda i just vegetabilier och den del innehåller sockerkulör men det är bara för färgens skull.
Jag väntar med spänning på svar på mina två andra frågor oxå ;)
 
Sv: Blod i urin, foder?

Tack TantEster för ditt svar, jag hade missat att flera svarat i tråden

Urinen bör naturligtvis undersökas så att ni vet vilket foder katten behöver. I dagsläget kan det ju röra sig om allt från kristaller i urinen till idiopatisk cystit. En infektion kan man utesluta på sannolika grunder eftersom katten svarade bra på antiinflammatorisk behandling.

Du tycker alltså att urinen ska undersökas även fast att katten inte visar några symptom längre?

Om det rör sig om kristaller i urinen är det mkt viktigt att veta vilken typ det handlar om. Oftast är det struvitkristaller som kan lösas genom att sänka pH i urinen (uppnås ej med vanlig blötmat), men utan att undersöka urinen vet man inte säkert, och om det istället är oxalat ställer man till det ytterligare med ett stuvitfoder.

Om det är en idiopatisk cystit är den ofta stressutlöst. Hur mår katten? Finns det något stressmoment i dess omgivning? En stress kan även vara att hälsan inte är på topp - hur mår kisse för övrigt?

Katten mår, vad jag kan bedömma, bra i övrigt. Blank päls, bra hull, pigg och som vanligt i temperamentet.

Men vad jag har funderat på nu i efterhand är om hon kan ha blivit stressad under några dagar innan jag såg symptomen. Jag sov då borta några nätter (stall och husvakt) och var bara hemma några timmar över dagen. Utfodringsrutinerna blev då ändrade, kan det vara en orsak?

Vid idiopatisk cystit kan man ge ett tillskott av Cystease, en form av glukosamin som skyddar blåsans slemhinna. Finns även i Royals Canins Urinary. Detta foder innehåller dock ganska mkt salt för att trigga igång kattens törst, fungerar utmärkt på den friska katten med man bör först försäkra sig om att njurfunktionen är normal.

Njursjukdomar kan yttra sig som förändrad urin (dock sällan det urineringsbeteende som du beskriver) och t ex diabetes kan ge återkommande bakteriella cystiter (men det är det NOG inte eftersom kisse svarade bra på NSAID...)

Ett urinprov kan man ta hemma i lådan mha sk pärlgrus. Lämna in urinprovet till din vet för analys. Finns det bakterier i det provet ska det förstås tas med en nypa salt, men en riklig förekomst i sedimentet tycker jag bör föranleda att ett urinprov för odling tas på kliniken.

Katten är fortfarande pigg och glad och jag har inte sett några tendenser alls till problem med att kissa efter avslutad behandling.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Katten behöver kött javisst, såklart, men tyvärr så har du fel, katten behöver också RÄTT mängd av alla näringsämnen, så att blanda barf är nog astrofysik, för sådana med din inställning ;) Du kan inte bara blanda ihop en hög av någonting och tro att det räcker till.. Visst katten lever nog på det, men så gör den ju nog på torrfodret i en vanlig matbutik också. Har studerat djursjukvård, och i samband med detta även näringslära utomlands. Om du läser några ordentliga böcker om näringslära så får du också svar på den andra frågan. :)

Men jag orkar inte diskutera detta med någon som helt klart inte läst upp sig tillräckligt i ämnet :) Så tack för mig! M.v.h.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Om man har ett ordentligt torrfoder, t.ex. royal canin, hills etc. så är det ju nog ett helfoder, i dessa finns det ju nog precis allt vad katten behöver. Såklart finns det i butikstorrfodren också, men inte riktigt lika väl uttänkt rätta mängder av allting.

Jag skulle absolut säga att inte ge enbart blötfoder! Det innehåller inte allt vad katten behöver och inte heller är det bra för tänderna, torrfodret är ju och hjälper iallafall delvis förebygga sådant som tandsten och dylikt. Förstås kan man ju ge både blötfoder och torrfoder, men som sagt, har man ett ordentligt torrfoder behövs detta inte.

Men absolut, håll er hellre till torrfoder än enbart blötfoder! :)

Okey, men du säger då helt tvärt emot vad jag har läst mig till.
Som jag har förstått så är Mjau blötmat ett bra alternativ till barf och innehåller allt som katten behöver pluss att den får i sig vatten på ett naturligare sätt.

Jag kan dock köpa det som TantEster skriver om pH, att min katt kanske behöver ett annat foder om pH nivån är för hög. Men att fodret i sig är dåligt köper jag inte.

Liksom MonteRose vill jag gärna se källor på påståendet så att jag själv kan läsa och bedömma källorna.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Katten behöver kött javisst, såklart, men tyvärr så har du fel, katten behöver också RÄTT mängd av alla näringsämnen, så att blanda barf är nog astrofysik, för sådana med din inställning ;) Du kan inte bara blanda ihop en hög av någonting och tro att det räcker till.. Visst katten lever nog på det, men så gör den ju nog på torrfodret i en vanlig matbutik också. Har studerat djursjukvård, och i samband med detta även näringslära utomlands. Om du läser några ordentliga böcker om näringslära så får du också svar på den andra frågan. :)

Men jag orkar inte diskutera detta med någon som helt klart inte läst upp sig tillräckligt i ämnet :) Så tack för mig! M.v.h.

Ursäkta mig men jag blir mörkrädd när jag läser om din okunnighet :eek:

Vad är det för skillnad på en muslever jämtemot samma mängd exv. kycklinglever?

Och när överhuvudtaget kan ett torrfoder någonsin bli nyttigare för katten än dens naturliga föda?

Hoppas verkligen att du inte jobbar i djurbutik eller stöter på någon kattnovis som är äriligt intresserad av att lära sig om kattens näringsbehov.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Mina katter får både torrfoder, just nu Iams, och blötfoder. Då räknar jag med att de får en varierande kost. Till detta kommer en och annan fluga eller spindlar. :D
Vatten serveras på två olika platser för de verkar föredra att äta och dricka på olika ställen.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Du tycker alltså att urinen ska undersökas även fast att katten inte visar några symptom längre?

Jag tycker att du kan avvakta, nu när jag läser att katten är helt återställd. Hade det varit en hankatt hade jag tyckt annorlunda, just för att risken för stopp vid en ev urinkristallförekomst är så oerhört mkt större. Om katten får återfall är urinanalys ett absolut måste.



Katten mår, vad jag kan bedömma, bra i övrigt. Blank päls, bra hull, pigg och som vanligt i temperamentet.

Men vad jag har funderat på nu i efterhand är om hon kan ha blivit stressad under några dagar innan jag såg symptomen. Jag sov då borta några nätter (stall och husvakt) och var bara hemma några timmar över dagen. Utfodringsrutinerna blev då ändrade, kan det vara en orsak?

Ja, det skulle det kunna vara. Annars brukar FLUTD-katterna se krya och friska ut, så det är ingen garanti. Vid njurskador däremot brukar man kunna se tecken på ohälsa, t ex i form av avmagring eller förändrad päls.

Katten är fortfarande pigg och glad och jag har inte sett några tendenser alls till problem med att kissa efter avslutad behandling.

Låter bra! Hoppas det håller sig så!

tiotiotiot...
 
Sv: Blod i urin, foder?

Tack igen. Kommer det tillbaks så ska jag absolut låta veterinären utreda ordentligt. Jag ska ha vad du skrivit i bakhuvudet och fortsätter att hålla extra koll på henne.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
698
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp