Blod i urinen - hjälp!

C

Catinca

Storkissen på fyra år har börjat kissa blodblandat! Hon är röntgad för urinsten och testad för bakterier i urinen men vet. hittar inget. Just nu kör vi in till djursjukhuset en gång i veckan för att få sprutor - inte särksilt populärt... :cry:

Har någon av er något bra tips som jag dessutom kan göra eller höra med vet. om de kan hjälpa henne med. Börjar bli lite desperat. Vill ju ha en frisk kisse.
Hon mår annars bra, är precis lika social och kelen som annars och busar på bra med kompisen här hemma. Är innekatt, kanske jag skall säga och äter av vet. rekommenderat torrfoder (gillar inte blötfoder).
 
Sv: Blod i urinen - hjälp!

Hej
Min stora hankatt Linus fick blod i urinen i höstas. vet ville ha ett urinprov som visade på grus/sten, han fick sövas och spola urinvägarna :eek: och lång medicinering och måste gå på livslång diet av CD foder som förhindrar uppkomst av nya stenar.
Samma typ av vet. foder tillverkas av Hills, Specific och Royal Canin men katten måste först ha diagnos av vet och fodret kan bara köpas hos veterinär
 
Sv: Blod i urinen - hjälp!

Hej igen
Hur gick det med din katt?
Har du fått nå´n diagnos ännu så du vet vad du ska göra?
Är katten bättre?:confused:
Håller tummarna
kazam
 
Sv: Blod i urinen - hjälp!

Tack för tummarna kazam!

Hon har faktiskt inte kissat så rött nu på en vecka! Så jag hoppas.
Det värsta är just att de inte kan komma med någon ordentlig diagnos eftersom de inte ser några stenar och inte hittar några bakterier. En teori är att hon är stressad men hon verkar verkligen inte särskilt stressad utan leker och busar precis som vanligt. Har köpt lukt på flaska som man kopplar till eluttaget med nöjd-katt-doft, så desperat är jag... Vi skall tillbaka i morgon, får se vad de säger då.

Hoppas Linus slipper fler spolningar av urinvägarna, måste vara en läskig upplevelse för en liten katt. (Eller för vem som, när jag tänker efter.)
 
Sv: Blod i urinen - hjälp!

Det finns inget osynligt uringrus heller?
Håller tummarna för att ni hittar felet så att ni kan göra något åt det.
 
Sv: Blod i urinen - hjälp!

Idiopatisk cystit är ganska vanligt hos katter. Man hittar då ingen fysisk orsak till urinträngningar och blod i urinen. Detta självläker inom ett par dagar och kräver ingen behandling, men man ska naturligtvis alltid göra ett veterinärbesök för att utesluta andra orsaker.
 
Sv: Blod i urinen - hjälp!

Catinca skrev:
Tack för tummarna kazam!

Hon har faktiskt inte kissat så rött nu på en vecka! Så jag hoppas.
Det värsta är just att de inte kan komma med någon ordentlig diagnos eftersom de inte ser några stenar och inte hittar några bakterier. En teori är att hon är stressad men hon verkar verkligen inte särskilt stressad utan leker och busar precis som vanligt.

Vet hade en teori att jag hade för många katter så Linus blod i urinen kunde vara stressrelaterat, hon sa i princip: gör av med alla andra katter, eller ta reda på orsaken och åtgärda!

Hoppas Linus slipper fler spolningar av urinvägarna,

Det hoppas jag oxå, det värsta han vet är åka bil, han blir så sjuk...

måste vara en läskig upplevelse för en liten katt.

Ja inte var han glad inte:cry:

Alltså nu är han en ganska bastant herre, inte tjock men stooor, :) med alla muskler väger han ca 8kg :crazy: men världens kelgris:love: :love:
 
Sv: Blod i urinen - hjälp!

Var inne med kissen idag igen. Sur som attan var hon men jag blev glad för vet. menar att hon svarar fint på behandlingen. Och nu är det flera dagar sedan det var rött i lådan!

Sassy; Och osynligt uringrus skall ju inte finnas (fast om det finns är det väl klart att just min kisse har det...) så de kör med uteslutnings metoden nu.

Stoppard; tyvärr har hon haft det lite för länge för att det skall vara det.

Kazam; En stor liten katt alltså...
 
Sv: Blod i urinen - hjälp!

Jaha :cry: så var det dags igen,
Linus fick svårt att kissa i torsdags kissade bara lite och för sällan för att vara blåskatarr :eek: så det var bara på luren fredag morgon och -snälla, snälla veterinären jag måste få komma idag! Jag tror du måste söva och spola...:cry:
Som tur var hade han bara lite grus i urinen och fick medicin och ska äta stenlösande foder i 10 dagar :crazy: Puh!! Det klarade sig denna gången utan sövning :bump: :rofl: :banana: :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Lyan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 926
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp