Blodmask - hjälp en okunnig.

Yrja

Trådstartare
Det är så att en vän ringde mig häromdagen för att berätta en en av våra fd inackorderingar troligen fört med sig blodmask till stallet där hon stod efter att ha stått hos oss.

Hon sa att detta handlade om lilla blodmasken - och jag som inte är så insatt la inte ner någon tanke på det.

Nu sa hon iaf att en hage som infekterats av blodmask (i detta fallet "lilla" enligt henne) måste sättas i karantän över vinter-sommar-vinter innan den kunde anvädas igen. Eller så fick man plöja upp den - vilket är svårt på våra 30 hektar med 50% skog.

Jag hittar ingen info om detta att läsa så jag frågar er.
Är det inte stora blodmasken hon pratar om i detta fall? Och stämmer det att vi måste låta våra hagar vila i 1,5 år om det är så att den här hästen infekterat våra marker med lilla eller stora blodmasken?

Denna häst kom till oss 1 april i år och flyttade i slutet på maj. Våra hästar träckprovades i juni och visade inga tecken på en så allvarlig parasit att markerna skulle behöva stängas av i 1,5 år. Kan de ha blivit smittade efter detta tro?
 
Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Lilla blodmasken lär vara den vanligste parasiten hos häst, så jag förstår inte varför man shasar upp sig?
 
Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Ehh... En av mina hästar har i stort sett ALLTID mer eller mindre blodmask på träckprovet, varit ren en gång tror jag... Som sagt, det är en av de vanligaste parasiterna hos häst, men min andra häst som alltid gått tillsammans med den som har blodmask har ALDRIG haft blodmask på träckprov.

Så enligt mig så smittar det inte alltid så himla lätt.
 
Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Så har det varit här också. Den ena har och den andre inte. Jag har inga marker i karantän, men låter sommarbetet vila över vintern (ca 6 månader).
 
Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Lilla blodmasken är precis som nämnts ovan hästens vanligaste parasit. I stort sett ALLA hästar har den. Sen har olika hästar olika stor motståndskraft. Att just denna häst har mycket betyder inte att hagen är mycket smittad eller att övriga hästar blir mycket smittade.

Mycket väsen för "ingenting", det är dessutom bara 2 månader den haft på sig att smitta ner markerna, så det är knappast någon fara för era hästar.
 
Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Tack för era svar.

Jag vet att lilla blodmasken är en vanlig parasit men jag funderar på om hon kanske sagt fel helt enkelt. Om det nu är stora blodmasken det handlar om - är det karantän o grejer som gäller då? Tycker ni att man ska träckprova alla hästar på våra marker igen för o kolla eller ska vi vänta till våren som vi brukar?
 
Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Om det är stora blodmasken är det läge för träckprov på era med odling.
 
Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Har nu ringt bla. SVA och de rekomenderar att vi träckprovar nästa år efter som att det troligen är för tidigt att se än. De säger att man inte behöver stänga av markerna vid smitta men bör vara extra nogranna med träckprover, avmaskning, betesskötsel etc. Och det är vi redan.

Tack för alla svar. Jag ska prata med de andra hästägarna och se vad de tycker att vi ska göra. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 769
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 709
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 181
Senast: Cicci75
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp