Blodprov i örat?

alazzi

Trådstartare
Råkade ut för detta nyligen, blodprov i örat istället för i fingret. Perfekt tyckte jag, mycket mindre smärta och stress. Vilka fördelar är det med att ta blodprov i fingret kontra i örat?
 
Och jag föredrar armvecket framför både finger och öra (öra låter jätteobehagligt, och mina fingrar är för kalla och blöder dåligt. Behöver ofta ta om flera gånger för att få tillräckligt med blod, och så måste de trycka fingrarna blåa...:yuck: I armvecket flödar det bättre).
 
Stora nålar använder man bara för att ta blod från stora kärl, när man behöver några droppar kapillärt blod (från t ex finger, örsnibb eller häl) för att kolla exempelvis glukos eller Hb så räcker det med en väldigt pytteliten spets. Sticket känns knappt alls, om man inte har otur att pricka mitt på en känselnerv.
 
Fy, örat låter ju jätteobehagligt! :eek:
Överhuvudtaget är ju kapilära blodprov vidriga...Skulle sticka mig själv förra veckan, det gjorde ont som :cry: :rage: och hela min fingertopp var blått i 1 dygn efter det...
 
Råkade ut för detta nyligen, blodprov i örat istället för i fingret. Perfekt tyckte jag, mycket mindre smärta och stress. Vilka fördelar är det med att ta blodprov i fingret kontra i örat?

Det är rätt vanligt att man är kall om fingrarna så att kärlen snöps åt och otillräcklig mängd blod kommer ut. Öronen brukar ge en bättre blodmängd :), men sticket kan nog kanske upplevas som obehagligare.

Detsamma gäller för syrgasmätning, om patienten är för kall/har för dålig cirkulation för att kunna få syrgasmättnaden mätt på fingret kan man mäta i örat istället. Tycker dock att öronproben brukar sitta sämre, funkar bäst på någorlunda djupt sövda patienter alt. sådana som man inte behöver mäta syrgasmättnaden under en längre tid på och som därmed kan vara still på uppmaning :).
 
Det var inte syresättningen dom mätte? För den har jag fått mäta i öronsnibben pga att jag varit för kallt om fingrarna.
Jo precis, syresättningen som mättes. Jag var på sömnlaboratoriet och de bhövde kolla blodets syresättning några gånger för att se om min andningsapparat gav rätt resultat.

Det var lite mystisk tatt bli väckt av att någon står i rummet för att sticka dig i örat :p men det gick bra.
 
Jo precis, syresättningen som mättes. Jag var på sömnlaboratoriet och de bhövde kolla blodets syresättning några gånger för att se om min andningsapparat gav rätt resultat.

Det var lite mystisk tatt bli väckt av att någon står i rummet för att sticka dig i örat :p men det gick bra.

Fast jag blev aldrig stucken i örat utan fick bara en klämma i örsnibben.

Jag blir glad av att dom kan ta "prov från fingret" i örsnibben. Hatar att bli stucken i fingret pga att jag har ont flera dagar efteråt efter sånt.

Hihihi tror du att jag blir omtyckt nästa gång jag ska ta såna prover nu.

Jag ska skylla allt på dig :D

Hoppas att allt gick bra för dig och att dom hittat/hittar rätt nivå åt dig.

Vet vilken skillnad det kan göra om allt stämmer med sömnen.
 
Jo precis, syresättningen som mättes. Jag var på sömnlaboratoriet och de bhövde kolla blodets syresättning några gånger för att se om min andningsapparat gav rätt resultat.

Det var lite mystisk tatt bli väckt av att någon står i rummet för att sticka dig i örat :p men det gick bra.
De tappade blod för att mäta syresättningen? Det var väldigt ovanligt. Sedan 80-talet mäter man normalt blodets syresättning genom pulsoximetri, den där lilla lysande öronklämman eller fingertutan alltså. Det går att mäta syresättning i blod som tappats från patienten också, men då använder man arteriellt blod från större kärl och inte kapillärer i öron - och det är förstås inte riktigt lika smidigt i sömnsammanhang. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 246
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 513
Senast: tott
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 218
Senast: SiZo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp