Bukefalos 28 år!

R

restless

Va ute o la blodspår till hundarna för första gången idag. Dom har allihop gått människospår o mycke spår där jag dragit klöv. Detta går dom klockrent i alla terränger:love:. Men på blodspåren gick alla 3 hundarna i stora zickzack-svängar på sina spår.. (blodet i mitten av zickzacken).. Detta beteendet är helt nytt för mig. Någon som vet en anl till detta?:confused: Hur går era hundar på blodspår? kan tillägga att jag la spår med vildsvinsblod o det var över smal öppen åker i skogen. Vindstilla, uppehåll, men dock daggblött i gräset..
 
Sv: Blodspår

Blodvittringen flyter snabbt ut över marken och bildar en "bred gata" av doft, så att vissa hundar sicksackar sig fram är relativt vanligt faktiskt. Speciellt om de är oerfarna på blodspår.
 
Sv: Blodspår

Ah! Tack! låter ju väldigt logiskt.:idea:
Spåret låg i 2 timmar.. Lagom tid för blodspår?:confused:
 
Sv: Blodspår

Två timmar är absolut tillräckligt. Ofta är det så att ju längre det ligger (om det inte handlar om många dygn ;)) desto lättare blir det för hundarna, eftersom doften blir mer samlad och det blir en mer tydlig "kärna" som hunden kan söka sig till.
 
Sv: Blodspår

Så har mina hundar också gått i början.

En gång när vi gick ett ökl-spår hade det regnat hela natten på spåret. Det var lite vittring och många många hundar bröt den dagen. Min hund och en handfull hundar till fick 1:a pris. Men hon i princip ringade sig fram över hela spåret :D Det var otroligt häftigt att se. Ett helt annat sätt att jobba på och det beteendet har jag aldrig sett igen varken förr eller senare. Men domaren sa att det var helt logiskt eftersom det regnat så mycket.
 
Sv: Blodspår

ha ha! Känns skönt o höra att mina hundar inte tappat luktsinnet! Blev nästan lite orolig där ett tag.. ;) Jo.. jag vet..:) men nu blev jag lite förvirrad (igen:D) om spåret flyter ut.. Tänkte på tiden det ligger.. flyter det egentligen ut mer ju längre tid det går? eller? Har liksom oxå för mig att det blir mer samlat.. Känner mig helt off i hjärnan just nu!:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blodspår

Nja, kärnan är ju där hela tiden (den egentliga bloddroppen eller spåret efter klöven) och det som bildar en "gata" försvinner ju mer och mer ju längre tiden går. Kvar finns bara ursprunget till lukten liksom, allting svävar ju inte iväg.

Haha, nu vet jag inte ens om jag skrev rätt eller om jag skrev vad jag menade.. Jag ska sova nu :D
 
Sv: Blodspår

Ha ha! Ja.. dom hitta ju allihop fram till "bytet" direkt ialla fall, så dom går ju rätt trots allt:):) Ska testa nytt spår i slutet av veckan.. Vorsten gick trots allt bättre på 2.a spåret. Han va lite förvirrad på det första. Typ citat från hans hjärna: " jag fattar att ja ska spåra men vad f#n e det som jag går på för lukt??" Waktlen öste mest på i sitt spår o blev ofokuserad (i hans hjärna stod nog bara en bred textremsa: Jag spårar! JIPPI!) Jobbar på o lugna ner han ett par kg:D O rottisen tog det med ro o lufsade på i sitt zickzack spår.:love:
 
Sv: Blodspår

Olika raser spårar på olika sätt. Hade en bekant som hade en labbe o den "slog" (sprang ut från spåret o tillbaka igen ut åt andra hållet o tillbaka igen.) som en tok i spåret medans min golden hade näsan högst 10 cm från spårkärnan. Hon kollade 10 cm brevid o gick tillbaka till spåret. Då sa vår spårfröken att labbarna gjorde så. O det var inget fel i det. Tror den är SVCH idag. Så olika raser spårar på olika sätt. Men visst är det skönare om de spårar med näsan i spårkärnan hela tiden. Fast som flera skrivit så sprids jo bloddoften (o dom andra dofterna med) i vinden o spåret kanske har flyttat på sej.

Sen tror jag att viltsvins blod luktar väldigt fränt. Om jag dragit en älgklöv så blir min flatte försiktig o undrar vad det är för äckligt som har gått där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: TeamLundVer
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 319
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp