blodsugande insekt?

bettan200

Trådstartare
Hej! Jag undrar om det är någon som vet vad det är för små flugor som sitter framme på hästens bog och suger blod? Det sitter även under magen.
 
Sv: blodsugande insekt?

Ja, jag tycker också att det låter som knott. Jag kan inte komma på något annat som det kan vara.
 
Sv: blodsugande insekt?

Hur stora kan egentligen knotten bli? På min häst suger dom blod vid juvret och ser ut som mindre flugor men i mitt tycke större än knott. Men jag är ju ingen knottexpert :D
 
Sv: blodsugande insekt?

De är som galna i ena stoets juver. Hon är helt blodprickig. Funderade också på om det var någon annan typ av knott då de kom för några dagar sedan.
 
Sv: blodsugande insekt?

Det kanske finns olika sorters knott? Vad jag vet så är ju knotten pyttesmå men dom här flugorna är ju ca 1/2 cm långa med ganska stora vingar. :confused:
 
Sv: blodsugande insekt?

Bromsen brukar komma betydligt senare, och är ffa (alla tre sorterna) större.

Nån lusfluga/älgfluga etc kanske? De kan vara ettriga som f*n. Finns en hästfluga:
Häst- eller nötfluga
Hippobosca equina.
Utseende:
8-10 mm lång; mörkbrun; båda könen har välutvecklade vingar.

Värddjur:
Häst, nöt, åsna, mulåsna, harar; tillfälligt på människor och hundar. Flugorna uppehåller sig med förkärlek under svansen och i ljumskarna. Den lever av hudutsöndringar och suger inte blod så ofta. Den uppsöker gärna såriga ställen på kroppen. Övervintrar oftast som puppa. Flugan förekommer maj - oktober.

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomna...indeldjur/flugorochmyggor/lusflugor.1265.html

Här är iofs knotten otäckt stora nu, och kom nyss och blodtörstiga som f*n
 
Sv: blodsugande insekt?

Jag tror jag har något.
Den kallas black fly på engelska, vet ej svenska namnet.
 
Sv: blodsugande insekt?

Har sökt på google och nu kommit fram till att det faktiskt är knott! Har dock aldrig sett så stora tidigare. Dom små som sätter sig i hårfästet på oss människor kallas tydligen för svidknott men dom här är tydligen också knott.:)
 
Sv: blodsugande insekt?

Träffade på några jättebromsar häromdagen när vi var ute i skogen och red, stora som yttersta biten av tummen och var rödbruna med mörka ränder tvärs över kroppen. :mad:

Mitt nya fullblod blev fullständigt stollig av dom och började bocka och hoppa som en tok, trodde aldrig jag skulle kunna sitta kvar men det gick till slut att få kontakt med honom genom att jag röt allt vad jag kunde.....

Så nu är det dags redan att spreja dom med insektsmedel FÖRE ridturen...

Plus att vi också har dom där små eländiga krypen som sitter framför skapet och innanför bakbenen, men dom kan inte vara några hästflugor då man blir alldeles blodig när man skrapar bort dom....
 
Sv: blodsugande insekt?

Det är knott som även kan förgifta hästar om de är i stora mängder.

De biter på bringan o underredet.
Smörj med vilken matolja som helst- ofarligt o skyddar väl.
 
Sv: blodsugande insekt?

Usch, dessa knott! Titeln på tråden lät rätt brutal "Blodsugande insekt :devil:" Första jag tänkte på var broms!
Är så glad över att jag inte har knott här jag bor.

Däremot hade vi älgflugor när jag stod inackorderad, det var inte något att leka med, jag hade dock tur som slapp dessa!

Smörj in med hudsalva eller idomin, knotten brukar vara duktiga på att sätta sig i naveln och det blir mycket sår och skorpor. Försök ta bort lösa skorpor och smörj in!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: Empalie
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
644
Senast: lillan222
·
Kläder & Bli fin Jag har något kryp som tuggar på mina yllekläder. Om det är mal eller pälsänger vet jag inte. Nu hade tydligen sambon drabbats också, en...
Svar
16
· Visningar
1 122
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp