Bukefalos 28 år!

Blödning i benet

zanque

Trådstartare
Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet när värsta svullnade lagt sig så återstod en svullad från kotan och upp på halva skenbenet nästan intill djupa böjsenan , men hon var inte halt. I mars var vi in till veterinären och röntgade och ultraljudade benet/senan och det ända veterinären hittade var en blödning i benet, senan var inte skadad inget annat. Jag skulle då smörja in benet med någon gel och linda benen på henne och så fick jag börja sätta igång henne.

svullnaden är fortfarande kvar och veterinären säger att det inte är någon fara och jag ska rida som vanlingt nu. Men svullnaden är kvar och veterinären vet inte varför.

Nu till min fråga. Ska jag värma eller kyla benet? Svullnaden håller sig nere om hon går lindad hela tiden men jag vill inte ha lindor i hagen. Jag tycker hon blir mer svullen av att ha back on track paddarna på så därför funderar jag på om jag ska ha på kylgel på kvällarna istället för att linda benen.

Lite luddigt inlägg men hoppas ni förstår.
 
Sv: Blödning i benet

Måste nog ha mer information för att kunna gissa/hjälpa. Minskar svullnaden efter ridning/träning/hagvistelse?
Många hästar som fått en kraftig svullnad (tex åt lymfangithållet) "fyller i" väldigt snabbt igen och det kan vara kvar mycket länge. Min erfarenhet är att lindandet bara gör det mindre synligt - och så fort lindan är borta så svullnar hästen snabbt igen. Det behöver dock inte betyda något allvarligt, vävnaden kan vara uttänjd och det kan ta upp till ett år/flera år innan hela svullnaden är borta.

Det är aldrig fel att kyla, framförallt efter arbete. Om svullnaden minskar efter arbete skulle jag inte vara så orolig utan tro på vets ord - sätt igång klokt och försiktigt! Blodcirkulationen i benen mår bara bra av att hästen rör på sig :)
 
Sv: Blödning i benet

Svullnaden går ner lite efter hagvistelse och ridning ibland är den det samma som innan men den blir iallafall inte värre när hon rör på sig. Men den är olika stor varje, vissa dagar är det nästan ingenting och vissa är det jätte mycke.
 
Sv: Blödning i benet

Går det ner med rörelse ska du inte vara jätteorolig. Min dam gillade inte sin boxkompis på förra stället, vilket resulterade att hon sparkade i betongväggen. Och hade då ett bakben som var som en telefonstolpe. Detta varade i en månad cirka och bara ibland. Men flera månader efter kunde benet svullna upp på natten i boxen. Ibland gick det ner bara av att hon gick ut till hagen, ibland gick det inte helt ner under ett tidpass. Så som någon nämde kan det ta lång tid innan det "stabiliserats" :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 208
Senast: Robina
·
Hästvård Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden...
Svar
9
· Visningar
2 669
Senast: Snowball
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 129
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 886
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp