Bukefalos 28 år!

"Blöt" krosshavre, farligt?

H

Hiwiie

Hörde häromdagen att en av tjejerna i stallet vägrar lägga sin krosshavre i samma hink som betforn (som fått stå en stund och har "svällt" färdigt, eller hur säger man :angel: ), eftersom att det är farligt att ge hästen krosshavre som kan vara lite blöt eller fuktig. Stämmer detta?

Jag fodrar bla med hel havre som jag lägger ovanpå betforn i en och samma hink.. Smidigt och bra för den som fodrar på dagarna. Betforn är ju självklart fuktig, men allt löst rinnande vatten har den ju sugit upp. Är det då farligt att lägga den krossade havren över? Hur är det med andra fodertyper?
 
Sv: "Blöt" krosshavre, farligt?

Det går utmärkt att blöta krosshavre, bara det inte står länge så det jäser tillsammans med betforn, brukar enbart vara ett sommar problem. Om man blandar ner det precis innan man fodrar kan det inte vara något problem. För dammkänsliga hästar, är det brukligt att man fuktar eller blöter maten innan fodring. Min egen häst vill helst inte ha havren uppblött men det är en annan historia...;)
 
Sv: "Blöt" krosshavre, farligt?

Vi ger Kornkross som vi ger tillsammans med kli och nya groov + chevinal, kalk och morötter dte blir ju gansk så tort så vi blöter det utan problem...!!!:angel:
 
Sv: "Blöt" krosshavre, farligt?

BeccaBus skrev:
Hörde häromdagen att en av tjejerna i stallet vägrar lägga sin krosshavre i samma hink som betforn (som fått stå en stund och har "svällt" färdigt, eller hur säger man :angel: ), eftersom att det är farligt att ge hästen krosshavre som kan vara lite blöt eller fuktig. Stämmer detta?

Jag fodrar bla med hel havre som jag lägger ovanpå betforn i en och samma hink.. Smidigt och bra för den som fodrar på dagarna. Betforn är ju självklart fuktig, men allt löst rinnande vatten har den ju sugit upp. Är det då farligt att lägga den krossade havren över? Hur är det med andra fodertyper?
ojdå, hälsa tjejerna att dom inte bör fodra sina hästar alls då hästen dricker vatten och då blandas krosshavren med vatten i magen.. :rofl:

allt foder kan blandas med vatten men vissa fodersorter jäser om det får stå i blöt för länge (speciellt på sommrarna) men det märks på lukten om det blir dåligt..
så egentligen bör man enbart ha fodret i blöt tills det svällt klart och inte mycket längre.. på sommaren har jag hört att betfor ska vara max 16 timmar i blöt om det står i svalt utrymme..
 
Sv: "Blöt" krosshavre, farligt?

Det går alldeles utmärkt, finns ett foder som heter Crossmix, som man blöter minst 20 minuter innan man ger hästen, det innerhåller bla havrecross, korncross, vetekli och betfor.....;)
 
Sv: "Blöt" krosshavre, farligt?

Blötlägger ALLTID mitt korn tillsammans med Betforen på en gång när jag gör fodret och alla hästar lever :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Hannah0407
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp