Blommande lättskötta krukväxter?

evis

Trådstartare
Ja, vilka blommande lättskötta krukväxter finns det?
Jag har verkligen nada kunskap på detta området, men älskar mitt nyvunna intresse för "grönt" inomhus :love:

Jag har en hel massa gröna växter och visst är dom fina, men börjar sakna lite mer färgprakt och blommor. Jag älskar mina orkidéer :love: Men har bara några lättskötta sorter (brudorkidée?) och vågar mej nog inte på någon alltför avancerad variant, eftersom jag inte kan lova total hängivenhet ( :angel: ) alltjämt... dom är ju som rätt tråkiga när de blommat ut och man inte får fart på dem igen...

Köpte en Gerbera på Plantagen idag, vad ska jag tänka på? Borde jag plantera om den? Hur länge blommar den? Kan den blomma om sedan?

Har några pelargoner planterade i ett par lådor utomhus nu, vad ska jag göra med dem för att övervintra dem bäst? Plantera om i krukor och låta stå svalt, "beskära"? Hur länge kan man njuta av blommorna inomhus om man planterar om? Hur ska de stå (soligt?)?

Måste också passa på att fråga, hade en tjusig och fin Amaryllis som blommade jättefint hela julen förra året, ända tills någon ( :angel: ) glömde bort den totalt...sedan ledsnade vi på att återuppliva den så den har bara stått i pannrummet och torkat ihop totalt....är det helt hopplöst att återuppliva den?

OM jag får överföringen från minneskort och dator att funka så kommer jag med lite bilder och funderingar vidare också...
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

jag har frågat samma som du på ett annat forum. Dock verkar det ganska kört om man säger så. De flesta blommande växter är svåra att få att blomma om. Eller kräver åtminstone ganska mycket omvårdnad för att göra det. Hoya, st paulia, pelargon är väl hyfsat lätta tror jag.

Amaryllis går att få att blomma om men det är inte helt enkelt vad jag vet. Knölen ska iaf plockas upp ur jorden och läggas svalt, sen kan man plantera den ute igen till våren (har jag för mig) vill man ha julblommande är det nog svårare
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Hoyor brukar gå att få att blomma om, bara man plågar dem nog mycket. :p Häng eller ställ dem gärna i norrfönster och glöm bort dem ett par månader åt gången och tokvattna sen, så gjorde mamma med sina och de blommade om och om igen i säkert 20 år. Min ena står just nu i badrummet och tokdeppar, snart ska den få lite höstsol och vatten, förhoppningsvis blommar den (har lyckats en gång förut).

Passionsblommor har jag nyss införskaffat, ska tydligen vara lätta att få att blomma om bara man inte har ihjäl dem (det är såna där kinkiga typer som inte får stå i vatten men inte heller får torka ut). Tokigt coola blommor!

passionsblomma.jpg


Fallskärmsblommor är dölätta att få att blomma. Enligt skötselråden ska de ha rikligt med vatten, min får lite vatten när jag kommer ihåg och den blommar mer eller mindre jämt. Blommorna är inte särskilt färgglada, men satans coola!

fallskarm.jpg


Gerberor och liknande blommor i kruka är inte meningen att de ska blomma om, utan det är engångsväxter.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Orkidéer!

Till och med jag får dem att överleva :eek:

(och nu såg jag att du redan hade såna. Smartbär!)
Utöver orkidéerna har jag bara gröna växter :angel:
Hjärtan på tråd är en favorit :)
 
Senast ändrad:
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Jo orkidéerna är tacksamma, älskar dem faktiskt :love: Just för att de kan blomma i en evighet och jag har lyckats få dem att blomma om, flera gånger till och med.

Haha, jag trodde ju gerberan skulle gå att få att blomma om...tråkigt då :) men Jga njuter väl så länge det varar.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Pelagonier är väldigt tacksamma och lättskötta. Upplevs mycket som en tantblomma men det finns roligare varianter av den också.

Kalanchoe (stavning?)(kallas även höstglöd, våreld osv) är också en lättskött blomma som blommar om efter ett tag också. Den har väldigt lång blomningstid.

Saint paula blommor också friskt och är lätta att föryngra.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

En inte alltför svår blommande blomma är hibiskus. Har en stooor en som är mer än tio år och mina fingrar är inte sådär jättegröna. Dessutom är dom inte så jättedyra heller.:rofl:
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

jag har upptäckt hur fin porslinsblomman är! Min har bara slingrat på i norrläge och intagit hela fönstret och lindat sig kring allt i närheten under ett år. men nu börjar den blomma och oj vad supersöta häftiga små knubbiga blommor! ha, den har vuxit sig in i en prydnadshäst av trä med en glipa i en "led" och så satt blad o blommor så den inte går att dra lös, så nu är hästen o växten sammanlänkade tills jag tar fram saxen!

man ser dom ju knappt på håll blommorna, men jag kan lyfta på gardinen o hitta små gömda klasar med overkliga blommor och bara titta förundrat hur de kan se ut sådär.:)

Annars kan blommande växter ta över o bli lite vulgo tycker jag. gerbera är skitvackert, satte en rosa i rabatten i fjol som såg så fin men lite malplacerad ut i den norrländska faunan. Lite FÖR fin lixom.

Gillar mårbackapelargonen. har dom i källaren på svältkost och så upp på våren och klipp till och så ploppar det upp skott för fullt.
Man kan ju föröka dom till nya rejäla plantor på en sommar så till slut har man hur många som helst.

Skitfint med flera i rad i samma sorts kruka. ..är lite halvminimalist+bondromantiker. Så det får gärna vara många av samma o inte så plottrigt.

Vill glasa in altanen o invadera den med just mårbackapelargonerna i stora krukor.:love::love:
Annars brukar väl brudorkideerna ta om ganska snällt bara man inte ledsnar på dom under tiden de är kala.
har varit för snål för att köpa såna bara. Men vill ha några snart!
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

..kan ta med ett par pelargoner på tillväxt nästa gång vi ses!:laugh: Dom blir lätt för många!
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Saint paula blommor också friskt och är lätta att föryngra.

var även vad jag tänkte tipsa om, tycker dom är små o nätta på fönsterbrädet. Känns som alla blommor jag köper bara växer o blir så stora att dom behöver krukor som inte ryms där.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Novemberkaktus är en otroligt simpel växt. Ser inte ut som en kaktus, vilket man kan tro och den blommar väl ofta bara i november o där omkring. Men den är lättskött.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Är det inte den som kallas julkaktus också?

isf har jag fått lära mig att det är viktigt att ha den stå på samma sätt i fönstret när den blommar för annars tappar den blommorna. Har själv en som har vita o rosa blommor
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Lyckoklöver har jag haft, den blommade ständigt och jag upplevde den inte som svårskött heller. Nu har den ju inte så stora blommor som många av de andra i tråden, men jag tycker att den är jättefin!
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Kan hända, jo det är nog samma som julkaktus. Jag har aldrig haft något problem, mina växter får vatten en gång i månaden om de har tur, inte så troligt att någon ska vrida på dem...

Men jag hade en gång för många år sedan en som blommade i stort sett året runt. Vet inte vad jag hade gjort med den.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

En inte alltför svår blommande blomma är hibiskus. Har en stooor en som är mer än tio år och mina fingrar är inte sådär jättegröna. Dessutom är dom inte så jättedyra heller.:rofl:

Hibiskusar är bara sååå lovely!! :love:
Tyvärr har jag alldeles för varm och torr lägenhet, så mina får bara en massa ohyra och checkar ut. Däremot trivs de kanon hos mina föräldrar som har typ 19 grader inomhus. Svalt och ljust vill de tydligen ha, de små liven. :D
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Hjärtan på tråd är en favorit :)

det är min absoluta favorit också. Jag som inte har speciellt gröna fingrar, eller ja, jag lyckas ta död på en hel del, till och med kaktus, har inte lyckats ta livet av mina hjärtan på tråd, och har ändå haft i 7 år nu. Jag har tagit sticklingar som också tagit sig riktigt bra. Men de blommar ju tyvärr inte.

Engelska pelargoner gillar jag, de är fina och inte allt för svåra att ta hand om.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Pelargoner är oerhört lättskötta, iaf den jag har. Min blommar om och om igen och det enda jag gör är att vattna när den börjar kännas torr. Den har ca 10 blommande blomklasar just nu.

Porslinsblommor (Hoyor) är jättefina men kan vara ganska svåra att få att blomma första gången. Jag har inte lyckats med min än, haft den sen början av sommaren. En del porslinsblommor luktar ganska mycket, bra att vara medveten om.

Passionsblommor är lätta att få att blomma men är inte speciellt snygga (anser jag). Blir snabbt fula om de inte får tillräckligt med vatten.

Fredskallor är lätta att få att blomma, men kanske inte så snygga eller roliga blommor? Fördelen med dem är att det inte går att vattna för mycket (det är en träskväxt så rötterna kan inte drunkna) och om den får för lite vatten så syns det på att hela växten slokar men så fort den får vatten så reser den sig igen.

Sen hade jag en Flitiga Lisa när jag var liten och den blommade hela tiden, som jag minns det. Jag var 10-12 år då och hade inga problem att hålla den glad och nöjd.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

ett litet tips på att piffa upp utblommade orkidéer är att köpa en stängel i plast (finns väldigt verklighetstrogna på plantagen) och stoppa i jorden tills det kommer upp nya :)
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Gerbera är min favoritblomma. Men jag klarar den inte som krukväxt.

Men de står sig nästan hur länge som helt som snittblomma!:love:
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp