Nox

Trådstartare
Min veterinär har rekommenderat mig att gå över helt till blötmat till mina katter. Tidigare har de ätit primärt Applaws torrfoder och varsin påse blötmat på kvällen. Jag har två katter båda runt året varav det är den ena som bör gå över till blötmat men jag tänker att båda får göra det för smidighetens skull. Min yngsta katt tycker däremot inte att blötmat är någon hit. Min äldsta tycker att blötmat är det bästa som finns (hon som ska ha det), men bägge blir rätt pruttiga i magen av det. Hur vänjer jag in dem bäst på blötmat, och vilken blötmat är bäst/godast? Vi har tidigare (och just nu) portionspåsar från Mjau, Brit och RC Kitten och har även nyligt provat Bozita vilket lilla ratade helt. Tacksam för era erfarenheter!
 
Om de inte är vana vid portionsutfodring skulle jag börja där. Ge dem mat 2-3 ggr/dag. Dra ner torrfodergivan med 50% och erbjud blötmat istället. Pruttiga magar kan bero på omställningen, det är mycket mer kött i blötmat än i torrfoder. Ibland kan det bli bättre om man blandar i morotspuré. Du kan prova att ge MUSH Vaisto Cat (BARF/färskfoder) istället för blötmat också, det brukar de inte bli lika pruttiga av.
 
De har aldrig varit storätare någon av dom utan de har fått dagsranson (enligt påsen) av torrfoder och så går de och småäter på det. Jag ska prova morotspuré. Färskfoder ska förvaras i frys, va? Hur mycket går åt? Såg att Granngården hade i 0,8 kg förpackningar men har svårt att relatera till foderåtgången. Den ena väger 3,5 kg och den andra 2 kg. Hur snabbt tinar det? Har ingen erfarenhet av BARF alls ska tilläggas. Tips annars på vanlig blötmat som kan vara bra?

Tillägg: Kan man kombinera BARF och vanlig blötmat? Har begränsad frysplats.
 
Senast ändrad:
Det går bra att kombinera BARF och burkmat. Jag antar att det är MUSH Vaisto Cat du har sett på Granngården, de säljs i påsar om 800 g. Om man bara ger MUSH har man en köttbulle per kilo katt som utgångspunkt. Mina fertila katter äter dubbelt så mycket. Köttbullarna tinar på 1-2 timmar beroende på hur många du tinar samtidigt, det går snabbare i vattenbad.
 
  • Gilla
Reactions: Nox
Min veterinär har rekommenderat mig att gå över helt till blötmat till mina katter. Tidigare har de ätit primärt Applaws torrfoder och varsin påse blötmat på kvällen. Jag har två katter båda runt året varav det är den ena som bör gå över till blötmat men jag tänker att båda får göra det för smidighetens skull. Min yngsta katt tycker däremot inte att blötmat är någon hit. Min äldsta tycker att blötmat är det bästa som finns (hon som ska ha det), men bägge blir rätt pruttiga i magen av det. Hur vänjer jag in dem bäst på blötmat, och vilken blötmat är bäst/godast? Vi har tidigare (och just nu) portionspåsar från Mjau, Brit och RC Kitten och har även nyligt provat Bozita vilket lilla ratade helt. Tacksam för era erfarenheter!
Får jag fråga varför du ska gå över till blötmat?
Har funderat på det till min men hon äter mest mjaus i gelé och sen applaws torrfoder
 
Får jag fråga varför du ska gå över till blötmat?
Har funderat på det till min men hon äter mest mjaus i gelé och sen applaws torrfoder

Som en av åtgärderna då min stora kattfröken kissar i sängen, på inrådan av veterinär, efter negativa resultat på urinprov och ultraljud.
 
Det går bra att kombinera BARF och burkmat. Jag antar att det är MUSH Vaisto Cat du har sett på Granngården, de säljs i påsar om 800 g. Om man bara ger MUSH har man en köttbulle per kilo katt som utgångspunkt. Mina fertila katter äter dubbelt så mycket. Köttbullarna tinar på 1-2 timmar beroende på hur många du tinar samtidigt, det går snabbare i vattenbad.

En köttbulle/kg om dagen eller per mål? Är de frysta korvar man köper eller är de tinade då? Är sugen på att prova men med tio mil till närmsta affär som säljer så får jag erkänna att jag har dålig koll :angel:
 
Kan säga att mushbollarna inte fallit katterna i smaken riktigt, köpte på mig några påsar så ska prova att blanda blötmat med mush. Tycker dock min ena katt börjat kräkas betydligt mer sedan hon börjat få blötmat (bozita, mjau), någon som har någon idé om vad det kan bero på? Ska givetvis ta upp det med veterinär när vi har återbesök där också (då odlingen på urinen visade täta sediment och lite kristaller).
 
Kan säga att mushbollarna inte fallit katterna i smaken riktigt, köpte på mig några påsar så ska prova att blanda blötmat med mush. Tycker dock min ena katt börjat kräkas betydligt mer sedan hon börjat få blötmat (bozita, mjau), någon som har någon idé om vad det kan bero på? Ska givetvis ta upp det med veterinär när vi har återbesök där också (då odlingen på urinen visade täta sediment och lite kristaller).

Sent svar, men enligt min erfarenhet så tål vissa katter inte Mjau eller Bozita (mina gör inte det och de är som värsta soptunnorna med andra sorters matmärken). Jag rekommenderar att testa ett annat märke, då de allra flesta blötmatsmärkerna är helt ok i kvalitet. :)
 
  • Gilla
Reactions: Nox

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 272
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Jag har nu till sist gått över helt till blötmat för våra tre katter. De får Mjau i konservburk. Tidigare, när de fick både torrfoder...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Tualma
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 135
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 261
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp