Bo 50 meter från järnväg

Nej, det skulle jag inte. Dels på grund av oljudet och dels på grund av risken för barn och husdjur, och dessutom tror jag att marken är väldigt förorenad nära gamla banvallar där man besprutat med både det ena och andra där som ogräsbeskämpning genom åren .
 
Nej. Jag hade inte stått ut med ljudet och risken för husdjur och barn.

+1

För mig gäller det också större landsväg (eller motorväg) med 70+ trafik. Aldrig i livet.

"Tyvärr" bor vi så bra nu, sista gården på en liten grusväg (genom skog och en stor klippa) som slutar på vår stallplan med över 1 km till närmaste granne, att man förstår att skulle man titta på nya objekt är det typ 1 av 1000 som skulle vara i närheten lika bra i den aspekten.....
 
Senast ändrad:
Nej absolut inte. Jag har bott ca 200 meter ifrån järnvägen och visst, ljudet vänjer man sig vid och även att man tystnar en stund när tågen åker förbi och man står i trädgården och pratar men jag hade inte velat köpa och bo så. Vi hyrde ett hus då och hade enbart katt och hund då men nu med hästar hade jag absolut inte velat bo så. Det är alldeles för mycket skit i marken runt banvallen för att jag skulle vilja ha mina hästar på den marken och det var alltid nervöst att hunden skulle rymma eller att katterna skulle gå dit. Nu bodde vi vid stambanan så det kom tåg hela tiden och då minskar risken för att hund och katt ska gå dit men jag skulle inte vilja bo så igen.
 
Nej.
Min syster bodde förut nära stor väg. Trist att sitta ute och höra konstant ljud. Fick aldrig lugn och ro där
 
lägenhet ok,
radhus-gård nej. vill kunna ha djuren ute fritt. och även om man hägnar in med viltstängsel så är det lätt att en katt eller höna kryper igenom förr eller senare.
man vänjer sig ju vid ljudet och har man inga djur eller barn så går det ju.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)

Det hade gått bra, tror jag. Dels för att det går en aktiv järnväg här genom stan och har släkting som bor närmare än 50 meter och där är bomövergången (eller vad det kallas?) så tåget tutar alltså varje gång det passerar och det är inga större störningsproblem faktiskt. Bodde själv inte långt därifrån under två år, och jag störs mer av biltrafik än av järnvägen.

En kompis bodde precis granne med järnvägen förr i tiden (hyrde hus) dvs deras trädgård gränsade med banvallen och dom tyckte att det inte var några större bekymmer varken med ljudstörning eller risker för att hunden skulle ta sig ut och upp där. Men jag gissar att man får vara mer uppmärksam än annars om man bor så och kanske ha hunden under strängare uppsikt istället för att låta den skrota omkring lite som den vill. Nu skulle jag inte ha det problemet, för min byrackare är en vandrare så jag kan inte släppa henne vind för våg ändå, då skulle hon strax vara ute på upptäcksfärd på egen hand.

Kissen däremot skulle jag antagligen oroa mig mer för. Men jag tror hon skulle fatta galoppen ganska snabbt, och få lära sig i koppel, innan hon släpptes lös, så det skulle inte få mig att avstå ett annars bra boende bara för den sakens skull.

Ps - läser om förorenad banvall... tänkte inte så långt. Och det känns ju faktiskt inget vidare vid närmare eftertanke.
 
När jag var ung bodde jag väldigt nära järnvägen, lilla tomten gränsade till banvallen men då brydde jag mig inte så mycket. Man hörde ju bara när tåget inte kom vid 24.00 tiden. :D.
Nu skulle jag inte stå ut. Nu bor jag nära både E4 och Bärbyleden men de har lyckats få bort bullret på nåt vis, eller så börjar jag bli döv för jag hör inte syrsorna längre.
Vad de gäller hästar så hade jag min ganska nära järnvägen i 12 år men inte en enda gång hade vi några hästar på spåret, tack och lov.
 
Beror nog alldeles på vad som menas med aktiv. Är uppvuxen med ca 75 meter till järnvägen och där gick tåg dagligen men inte särskilt många per dag, gissningsvis 4-5 stycken. Vår tomt låg visserligen inte i direkt anslutning till järnvägen (det var hus och tomter i mellan) men det har aldrig känts otryggt för varken oss barn eller hundarna i området. Personligen har jag alltså inte upplevt några problem, men hade jag haft möjlighet hade jag nog ändå försökt välja bort större vägar och järnväg.
 
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)
Beror på vad du menarr med aktiv för det är stor skillnad mellan olika banor. Södra Stambanan hade jag inte velat bo bredvid. Däremot finns det ex en bana mellan Älmhult och Olofström som är aktiv men med betydligt mindre trafik.

Fast sen får man ta jordprover. Värst är det vid gamla stationer där spår är rivna.

Men jag föredrar att vara tågfri på fritiden eftersom jag alltid ränner utmed spåret annars om dagarna :p
 
Det beror på hur aktiv. Svärmor bor knappt 50 m ifrån en järnväg, men det går inte så ofta med tåg och man märker knappt av tågen längre för man vänjer sig. Men t.ex. Södra stambanan hade jag aldrig pallat!
 
Nej.
varje gång jag ser ett hus jag vill ha tänker jag på om jag skulle våga släppa ut mina katter - och bredvid en järnväg - alltid ett jätteNEJ
 
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)
beror helt på hur det ser ut. Jag bor säkert 30 meter från järnvägen och det går väldig många tåg här varje dag/natt. Men vi har inglasade balkonger och bra dämpande fönster så har man allt stängt så tänker jag över huvudtaget inte på tågen längre, kan gå flera dagar utan att jag ens tänkt på att något tåg åkt förbi. På sommaren om man vill ha öppet så låter det ju såklart men jag har bott här flera år och det är som att min hjärna sorterar bort det ljudet. Min kille har bott här i 1 år och nu hör inte han tågen längre heller, så det är ju något man vänjer sig vid.

Att bo i en lägenhet utan inglasade balkonger vet jag inte om jag hade velat så nära järnvägen, blir störande på natten.
 
Jag är uppvuxen i en liten by där vårt vackra gamla hus (som min morfar byggt då min mamma var liten) låg med en strid Norrlandsälv 30 meter nedanför huset och en aktiv järnväg högst 20 (!) meter framför. På järnvägen gick rälsbussar, dressiner (på den tiden...), passagerartåg och godståg med malm frn Rönnskärsverken. Hela huset skakade när de tunga tågen gick förbi, glas och porslin skallrade i skåpen.

Ändå tänkte jag aldrig en sekund på att det var något negativt, tåget var kul, vi gick balansgång på rälsen och vi la mynt på rälsen för att tåget skulle platta till dem. När jag var liten kunde min pappa stoppa tåget med en skylt och kliva på när han skulle till jobbet i stan!

En liten pojke blev ihjälkörd innan jag var född och det var fasansfullt men inget man pratade med oss barn om. När jag blev äldre blev min hund påkörd av tåget och senare två av mina kattungar. Då började tåget kännas annorlunda..... Våra fina björkar fick huggas ner när järnvägen skulle elektrifieras, och signaler och bommar kom på övergången intill huset. Vi fick ett plank mellan oss och järnvägen pga allt damm. Jag hade jättenojja när jag hälsade på med min lilla dotter, som ju var fascinerad av tåget. Idag hade jag aldrig köpt ett hus med järnväg intill, men då var det bara en naturlig del av platsen, vårt hus räknades/räknas som ett av de finaste i stan och med ett av de finaste älvslägena. Järnvägen kommer antagligen att försvinna därifrån inom kort.

Jag kan inte tänka mig att bo nära en hårt trafikerad väg heller.
 
Jag är uppväxt med tåget ca 4-500 m ifrån. Störde inte alls. Som liten visste jag ju att man absolut inte fick gå mot rälsen. Som större när man var och la pengar på rälsen för att se hur tillplattade de skulle bli hade man ju vett att akta sig. Hade hage upp mot järnvägen och det gav ytterst tågsäkra hästar.
50 m hade dock varit för tätt för min smak.
Träffade en gång en gammal man och barn kom på tal. Då berättade han ( under tårar) att de hade en 5-årig flicka som ställt sig tätt mot rälsen när det ankom ett tåg. Han fru hade ropat allt hon kunde och då flyttade sig flickan ett steg bakåt. Hon träffades i huvudet av ett insteg och vaknade aldrig igen. Det glömmer jag aldrig, den sorgen över ett barn trots att det hände för över 50 år sedan.
 
Har bott 50m från järnväg. Första natten vaknade man var gång tåget körde förbi (1 gg/tim ca), sen vande man sig. Nu körde inte tågen i så hög hastighet just där eftersom det var inne i stan. Det var ett äldreboende på samma avstånd och sjukhuset är på andra sidan av gatan.
 
När jag var ung bodde jag väldigt nära järnvägen, lilla tomten gränsade till banvallen men då brydde jag mig inte så mycket. Man hörde ju bara när tåget inte kom vid 24.00 tiden. :D.
Nu skulle jag inte stå ut. Nu bor jag nära både E4 och Bärbyleden men de har lyckats få bort bullret på nåt vis, eller så börjar jag bli döv för jag hör inte syrsorna längre.
Vad de gäller hästar så hade jag min ganska nära järnvägen i 12 år men inte en enda gång hade vi några hästar på spåret, tack och lov.
Bor du i Nyby:)
 

Liknande trådar

Tjatter Då jag tänkte kolla på facebook så kom det direkt upp info från Meta. "Välj om du accepterar att vi använder din info till annonser...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt. Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka...
2
Svar
35
· Visningar
2 057
Senast: Manji
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: Otherside
·
Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp