Bo i en husbil/buss

Julienne

Trådstartare
är det någon här på buke som gjort detta? Då menar jag permanent.

Blev lite sugen på detta men krävs mycket information innan jag vet vad det egentligen innebär. ;)
 
Vad är det du egentligen vill veta?
Vad det kostar att stå uppställd året om? Vad en husbil kostar att köpa och äga?

Hur kallt det är i en sådan när det är vinter? Hur lidande matlagning och hygien blir?:D
 
Vad är det du egentligen vill veta?
Vad det kostar att stå uppställd året om? Vad en husbil kostar att köpa och äga?

Hur kallt det är i en sådan när det är vinter? Hur lidande matlagning och hygien blir?:D

Jamen typ allt! :)
Dusch osv finns ju i flera bussar så hygienen borde väl knappast bli lidande..
Men kostnader, hur gör man med tvätt/diskmaskin, har läst att vissa har det installerade, vad kostar sånt osv :p
 
Jamen typ allt! :)
Dusch osv finns ju i flera bussar så hygienen borde väl knappast bli lidande..
Men kostnader, hur gör man med tvätt/diskmaskin, har läst att vissa har det installerade, vad kostar sånt osv :p

Vatten och avlopp i en husbil är ju begränsat i och med att det är i tankar. Du måste fylla och tömma. Utan att veta tror jag det blir väldigt krångligt med tvätt och disk. Tror det är betydligt enklare att använda campingplatsens utrustning.

Kanske du helt enkelt skulle ta dig till en husbilsförsäljare och vandra runt och titta? Det är enklare än att sitta och torrsimma på nätet kanske?

Själv har jag bara semestrat i hembyggd campingbuss. Litet kylskåp, gasolspis och avlopp. Det var krångligt nog för att avskräcka mig för annat än kortare turer, 'även o det finns en definitiv charm i att kunna stanna var som helst. Det enda man behöver är en buske för morgonbestyren...
 
Jag tänker mig att man nog får köpa en ganska lyxig variant, modell ganska stor, för att kunna bo i den permanent, så att allt fungerar ordentligt osv, det har ju dessutom hänt ganska mycket de senaste 10 åren. Och latrintankarna lär ju bli fulla ganska fort om man både använder toalett och dusch, för det borde väl hamna i samma eller? (Jag har aldrig funderat kring detta innan ;) ).
Men vart tänker du dig att du ska stå med den? En parkering någonstans? Eller uppställt? Hur ser det ut med jobb osv? Om man vore typ resande säljare vore det ju smidigt! :)
 
Jag tänker mig att man nog får köpa en ganska lyxig variant, modell ganska stor, för att kunna bo i den permanent, så att allt fungerar ordentligt osv, det har ju dessutom hänt ganska mycket de senaste 10 åren. Och latrintankarna lär ju bli fulla ganska fort om man både använder toalett och dusch, för det borde väl hamna i samma eller? (Jag har aldrig funderat kring detta innan ;) ).
Men vart tänker du dig att du ska stå med den? En parkering någonstans? Eller uppställt? Hur ser det ut med jobb osv? Om man vore typ resande säljare vore det ju smidigt! :)

Jo isf blir det nån "lyxigare" variant och helst med slide out.

Ingen aning faktiskt :p sånt får man kolla upp ;)

Ja det var några av frågorna till dem som redan bor så, hur gör dem med uppställning osv. Ska fråga på ett sånt forum (blev precis godkänd där).

Ja jobb delen är ju sådär, jag har fast jobb men inget jag direkt trivs med jätte bra. Ett jobb där man flyttar runt i Sverige och kanske även utomlands vore ju perfekt isf :p

Och till alla; nej jag kommer inte kasta mig iväg och köpa en buss direkt ;)
 
En bekant bodde närmare tio år i en ganska liten husbil, inte uteslutande i den men åtminstone 50-60%, och pendlade mellan Sverige och Spanien. För en ensamstående person funkade det nog rätt ok, det som saknades mest var tvättmöjligheter. Han tvättade hos vänner, på tvättomater, eller på de företag han hade uppdrag för. Boendeklimatet var inget problem.
Skulle jag själv av någon anledning bo på liknande sätt så skulle jag sannolikt försöka välja ett fullstort bussbygge snarare än en traditionell husbil. Det skulle ge avsevärt bättre förutsättningar för dusch, tvätt, toa, klimat och generell bekvämlighet. Kostnaderna för drift och underhåll av själva fordonet är högre, men det är ju i huvudsak rörliga kostnader, och kapitalkostnaden är ofta betydligt lägre än för en traditionell husbil om man ser till vad man får för funktionalitet för pengarna. Ett exempel på vad jag skulle titta efter är den här.
Det jag tror att jag själv skulle oroa mig mest över, oavsett storlek på fordon, är riskerna för brand och inbrott. De bitarna är svårare att bygga bort i en husbil än i ett traditionellt boende.
 
Har kompisar som sedan flera år bott i en större segelbåt, året om.
Funkar jättebra. Enda skillnaden mot sommaren är att de lägger in tjocka mattor på durken om vintern..
 
HEEEEEELT sjukt att jag får köra den på mitt b-kort. 20 ton på tre axlar, inte riktigt som min XC70, om jag säger så...

Håller med. Jag trodde inte riktigt att det var sant, så jag googlade och det verkar faktiskt stämma om man tagit sitt körkort före 1 juli 1996.

Jag skulle ju inte känna mig bekväm med att ge mig ut i trafiken med den, så där hux-flux.
 
Nej, det där är en bisarr övergångsregel som jag också tycker är totalt vansinnig. Tror att det är främst tyskar, fransoser och italienare som drivit frågan för att få fortsätta köra befintliga jumbostora husbilar. Idag är många f d turistbussar och flyttbussar som är ombyggda invändigt till racingbussar, turnébussar eller husbussar registrerade som personbil klass 2. Det paradoxala blir att jag som har både C och DE och god vana vid tunga fordon egentligen inte får köra människor i en vanlig (lastbils- eller bussregistrerad) turnébuss några mil i jobbet utan att dessutom ha ett formellt (och dyrt) yrkeskompetensbevis - medan min sjuttioåriga mamma som aldrig kört något större än en Passatkombi får köra exakt samma fordon med pasagerare helt utan restriktioner så länge det är registrerat som PB2.
 
min sjuttioåriga mamma som aldrig kört något större än en Passatkombi får köra exakt samma fordon med pasagerare helt utan restriktioner så länge det är registrerat som PB2.
Det där är något som jag skall tänka på.
Det skulle innebära att jag inte behöver hålla liv i mina dyra tunga behörigheter för att köra en husbuss.
 
är det någon här på buke som gjort detta?
Det undrar jag med?
Jag har funderat på det då jag bor på flera ställen och är tämligen less på att packa och packa upp.
Uppställningsplats har jag både här och där så att säga, så det är inget problem.
Inte heller tvätt eller disk.
Egentligen behövs inget kök alls.
Men ett portabelt sovrum med egen dusch och toalett vore toppen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 831
Senast: kamomillo
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
618
Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
16
· Visningar
1 185
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 555
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp