Bo i Göteborg & studera i Stockholm?

Vogue

Trådstartare
Är det ens möjligt?

Räknar med att åka till skolan 2-4 dagar varje vecka förutom vissa veckor då det är självstudier utan föreläsningar.

Min sambo jobbar 8-17 som chef så att jag är borta på veckodagarna ungefär samma tider "gör inget" och jag jobbar 7-16 idag och det är samma tider för extrajobb sen, eller natt om jag vill då och då.

Vi har inga barn som hade spelat roll.

Det gäller 4,5 år eller 6 månader om jag får bytt till Göteborg efter första terminen.
 
Om det finns möjlighet tror jag du bör satsa på att komma in på utbildningen i Göteborg direkt istället även om det dröjer en extra termin innan du kan börja. I värsta fall så funkar det väl med en termin, men 4,5 år låter faktiskt helt galet i mina öron.
 
Är det ens möjligt?

Räknar med att åka till skolan 2-4 dagar varje vecka förutom vissa veckor då det är självstudier utan föreläsningar.

Min sambo jobbar 8-17 som chef så att jag är borta på veckodagarna ungefär samma tider "gör inget" och jag jobbar 7-16 idag och det är samma tider för extrajobb sen, eller natt om jag vill då och då.

Vi har inga barn som hade spelat roll.

Det gäller 4,5 år eller 6 månader om jag får bytt till Göteborg efter första terminen.

6 månader ja! 4,5 år nja...
 
En av mina kollegor (i Stockholm) är professor på deltid på Chalmers. Är 1-3 dagar per vecka i Göteborg och övrig tid på kontoret i Stockholm (oftast). Ofta åker han över dagen men jag tror att han övernattar om han stannar mer än en dag i rad. Så visst går det, förutsatt att man har råd med resa + uppehälle. Har också kollegor som har liknande resmönster, men tvärtom. Dock är det enklare för dem som pendlar Malmö-Stockholm eftersom de kan sova på tåget. Själv skulle jag dock tycka att det var slitsamt i längden. Men de som gör så säger att man vänjer sig. Dock tror jag en förutsättning är att man bor (och arbetar/studerar) nära stationen.
 
@Vogue det känns för mig som att det ofta är förseningar på den sträckan om du ska åka tåg då. Det får man nog fundera lite på vilken tolerans och ork som människa du har att klara och orka med. Om det hade varit flera dagar i rad hade jag nog hellre tagit vandrarhem eller annat övernattningsalternativ i Stockholm än åkt varje dag. Inget är omöjligt men jag upplever att det är väldigt indviduellt hur människor klarar av att långpendla eller inte. En del tycker inte det är några problem alls, andra bli jätteslitna och orkar inte med det. Sen får du kanske också räkna med att det sker en del grupparbeten och annat som kräver att du är i skolan även om det inte är undervisningstid. Mycket går ju att göra på distans idag men ibland kan man även behöva diskussioner där alla är på plats.
 
Jag studerar i Stockholm och har partner i Göteborg, finns inte en chans att jag skulle göra något sådant i mer än några månader.

Extremt dyrt, stressigt och både förhållande och studier kommer antagligen att bli lidande. Det är ofta strul med tågen och tre timmar enkelresa förvandlas lätt till fem eller sex timmar. Det är inte värt det.

Sök in till Göteborg nästa år (om du inte får byta) eller ha distansförhållande med många helger tillsammans istället :up:
 
Jag får bara frågor i huvudet.
Pendla?
Tror du seriöst att du är hemma till 17?
Har du ens kollat tågtabellerna?
Vad skulle det kosta?
Vad har din partners arbetstider med dina studier att göra?

Vilket otrevligt inlägg? :rage:
 
Jag studerar i Stockholm och har partner i Göteborg, finns inte en chans att jag skulle göra något sådant i mer än några månader.

Extremt dyrt, stressigt och både förhållande och studier kommer antagligen att bli lidande. Det är ofta strul med tågen och tre timmar enkelresa förvandlas lätt till fem eller sex timmar. Det är inte värt det.

Sök in till Göteborg nästa år (om du inte får byta) eller ha distansförhållande med många helger tillsammans istället :up:

Distans är inget alternativ när vi redan är sambos, men tack :)
 
Är det ens möjligt?

Räknar med att åka till skolan 2-4 dagar varje vecka förutom vissa veckor då det är självstudier utan föreläsningar.

Min sambo jobbar 8-17 som chef så att jag är borta på veckodagarna ungefär samma tider "gör inget" och jag jobbar 7-16 idag och det är samma tider för extrajobb sen, eller natt om jag vill då och då.

Vi har inga barn som hade spelat roll.

Det gäller 4,5 år eller 6 månader om jag får bytt till Göteborg efter första terminen.
Det låter otroligt tungt. Dessutom ligger kanske inte skolan vid Stockholms centralstation, utan du måste ta dig vidare en bit med t ex tunnelbana (tänker på universitetet/KTH t ex). Då måste du lägga ytterligare tid och pengar på resandet.

Om det fanns möjlighet att på något sätt tillgodogöra sig innehållet på en del föreläsningar på distans, och det bara gäller ett halvår så kanske man får ihop det.
 
Kan du inte fixa en övernattningslägenhet i Sthlm så att du kan vara där delvis under veckorna?
Du behöver ju inte vara där måndag-fredag troligen, men tex om det blir många dagar i skolan i veckan så kan det ju vara värt att stanna kvar i Sthlm och slippa pendla? Jag tror inte att det är genomförbart att pendla flera ggr i veckan men tex om du kör måndag-onsdag en vecka är det ju klart görbart!
Min kompis har villa i Skärgården tillsammans med sin snubbe, men eftersom hon jobbar i stan har hon en liten etta typ 25 kvm som hon är i på vardagar för att unvika pendlingen. Hon jobbar kanske 3 dagar i veckan på kontoret men brukar jobba hemifrån så mkt som möjligt.
 
Fast en övernattningslägenhet centralt blir väldigt dyr tyvärr.
Klart att det går. Är du högmotiverad och uthållig så. Vet folk som har långpendlat under flera år och visst går det om man verkligen är motiverad.
 
Hinner du fram till första föreläsningen? Första tåget går kl 5 och är framme runt 8:30, och sen ytterligare lite restid till själva skolan på det + eventuell försening.

Jag la ca 5 timmar per dag på att ta mig dörr till dörr mellan hem och skola (båda vägarna inräknade) en period, det höll på att knäcka mig helt. Det blev liksom ingen tid över till roliga saker, när hela dagarna bestod av att fixa frukost, pendla, skola, pendla hem, laga mat, plugga, sova. Så jag skulle verkligen inte rekommendera att åka så långt dagligen. Kan du veckopendla så blir det en annan grej, då försvinner inte lika mycket tid till resor men du får ändå träffa sambon ofta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 609
Senast: Habina
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 252
Senast: Cocos
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp