Bo i Göteborg & studera i Stockholm?

Ur lärarperspektiv så har jag erfarenhet av studentgrupper som försöker lösa sina grupparbeten på det sättet, och risken för usla resultat är överhängande. Ofta är bortfallen i grupper som består av "distansare" stor, liksom risken för samarbetssvårigheter (eftersom de till skillnad från andra grupper inte har tid att ses och prata ihop sig, så det blir lätt missförstånd och konflikter.). Med lite tur är det en eller två i gruppen som verkligen vill klara kursen, gör arbetet i princip själv, och ser till att de kravlar sig över godkäntgränsen.

Om jag vore student skulle jag absolut inte sikta på att hamna i en sån grupp, risken för magsår och/eller freeriders är överhängande.

Får mig att minnas den gången min grupp skulle skriva en dom i ett rättegångsspel. Det skulle göras via messengergrupp då det var omöjligt hitta en tid alla kunde (ville..). Vi var fem stycken.
En svarade inte. En hade inte "hunnit". En skulle "kolla sen". En blev "sjuk". Jag skrev domen själv. Jävligt arg. Lika arg som den gången två av fyra sjukanmälde sig innan en presentation. När den tredje fick höra det skrev hen att då ville den inte komma för hen var inte förberedd. Jag fick hålla skiten själv, utan den diskussion och värdering det var tänkt att göra i gruppen.

Jag vet inte hur många gånger jag fått rädda andra. Oberoende av pendling dock. Och nu menar jag inte det ge och ta som alltid finns, att hjälpa en gruppmedlem som pga sjukt barn varit vaken hela natten, som en enstaka gång inte hunnit förbereda sig osv - det händer alla. Utan de där som aldrig gör och alltid smiter undan. Jag har dock aldrig sett någon koppling till pendla eller ej. Men en pendlare som ÄVEN är arbetsskygg - det lär vara mardrömsmedlemmen i en grupp.
 
Vår pendlare ställde sig glatt upp och redovisade "sin" del av ett grupparbete. Problemet var bara att det var inte så gruppen delat upp redovisningen vilket hen informerats om men ignonerat. Då arbetets godkännande var avhängigt på om alla deltagit blev det rabalder.

En annan i klassen gled igenom arbetena genom att vara närvarande men aldrig bidra. Till slut var vi några som sa till hen att vi inte tyckte det var ok och att om hen inte la i en högre växel skulle hens namn inte finnas på inlämningen. Hen ryckte på axlarna.
Det blev ett jäklans rabalder på resten av klassen när vi genomförde det.
Vi undrade då hur många i en grupp som kunde skita i att göra jobbet?
Det mynnade ut i en bra diskussion.
Vi hjälpte sen axelryckaren att lämna in den uppgift hen fick för att få godkänt.
 
@Luff vissa terminer när det vara katastrof i basgruppen togs det upp med läraren. Flera grupper gjorde det med flera olika lärare under åren. Responsen "lös problemet, arbetet i basgrupp är obligatoriskt, alla ska delta och det är hela kärnan i PBL".

Men man blir sjukt skillad i att samarbeta eller åtminstone stå ut med alla typer av människor och får ett oändligt tålamod. Och det är ju en fördel i yrkeslivet sen ;)
 
@Luff vissa terminer när det vara katastrof i basgruppen togs det upp med läraren. Flera grupper gjorde det med flera olika lärare under åren. Responsen "lös problemet, arbetet i basgrupp är obligatoriskt, alla ska delta och det är hela kärnan i PBL".

Men man blir sjukt skillad i att samarbeta eller åtminstone stå ut med alla typer av människor och får ett oändligt tålamod. Och det är ju en fördel i yrkeslivet sen ;)
Ja jag har förstått att på högskola så är det viktigast att arbetet kommer in om så bara en i gruppen gjort hela arbetet. Pratade med en högskolestuderande tjej som var så frustrerad, hon hade pratat med sina lärare om sin "obefintliga grupp" men dom sa att även om du gör hela jobbet så ska alla namn vara med.
Vi kunde ju välja att ta bort ett namn. Vi gjorde det för att få klasskompisen att vakna till. Det funkade.
 
Alltså, jag åker ibland över dagen till Stockholm för att närvara på möten. Vi börjar tio, det innebär att jag åker tåget som gå strax efter 6 för att hinna upp i tid.
Mötet slutar oftast 16, ibland kan det dra över. Så då kan jag åka tidigast 17, vilket gör att jag är tillbaka i Göteborg runt 20.30. Lägg till tid för att ta sig till/från stationen med lite marginaler så är jag alltså himåfrån från 5.30-21.15 ca. För ett möte som håller på 10-16.

Jag skulle tippa på att föreläsningarna har ungefär samma tidsspann (om det inte börjar 9 redan? Eller 8?) så att vara hemifrån mellan 8-17 inklusive pendling tror jag bara är möjligt i fantasin.

jag har även dagspendlat Kungsbacka-Halmstad. En resa som tar ca 1 timme med tåg (plus tid till/från tåget), dessutom var 30e minut i högtrafik, under några års studier. Det var inte direkt superfestligt alltså och jag var tacksam för de veckorna när vi bara hade två dagar med föreläsning och kurserna inte hade grupparbeten, men även då var det tråkigt och rätt slitigt.
 
Det man ska vara medveten om är att saker kan tillkomma förutom det som står på ett schema. Gick en kurs med få föreläsningar på schemat. Det stod att studiebesök, labbar, grupparbeten tillkom. Men - folk hade ändå räknat med lång pendling eller kunna jobba mkt. Det var trist när vi skulle göra grupparbete och då fick vi inte välja grupper själva. I min grupp på 5 personer skulle två pendla långt och två jobba mkt. Deras tider funkade inte alls ihop dvs en skulle jobba natt och en dagtid . Och det var skittrist att få ihop ett arbete. Det är svårt om man inyecuaj träffas och diskutera. Så man ska tänka på det kan gå ut över andra om man tex vill pendla mkt, jobba mkt.
 
Senast ändrad:
@Luff vissa terminer när det vara katastrof i basgruppen togs det upp med läraren. Flera grupper gjorde det med flera olika lärare under åren. Responsen "lös problemet, arbetet i basgrupp är obligatoriskt, alla ska delta och det är hela kärnan i PBL".

Men man blir sjukt skillad i att samarbeta eller åtminstone stå ut med alla typer av människor och får ett oändligt tålamod. Och det är ju en fördel i yrkeslivet sen ;)

Vi jobbar inte med PBL, så hos oss är grupparbetena inte obligatoriska. Men om man gör dem får man poäng till kursbetyget. Alltså är regeln att de som skriver sitt namn på ett grupparbete ska ha varit med och skrivit det. Har någon medlem inte varit med och bidragit så ska hen inte stå med.

Att ställa krav att alla ska vara med, och att studenterna har ansvar för att försöka tvinga varandra, låter ohemult.
 
Vår pendlare ställde sig glatt upp och redovisade "sin" del av ett grupparbete. Problemet var bara att det var inte så gruppen delat upp redovisningen vilket hen informerats om men ignonerat. Då arbetets godkännande var avhängigt på om alla deltagit blev det rabalder.

En annan i klassen gled igenom arbetena genom att vara närvarande men aldrig bidra. Till slut var vi några som sa till hen att vi inte tyckte det var ok och att om hen inte la i en högre växel skulle hens namn inte finnas på inlämningen. Hen ryckte på axlarna.
Det blev ett jäklans rabalder på resten av klassen när vi genomförde det.
Vi undrade då hur många i en grupp som kunde skita i att göra jobbet?
Det mynnade ut i en bra diskussion.
Vi hjälpte sen axelryckaren att lämna in den uppgift hen fick för att få godkänt.

Jag och en kursare läste en icke-geologikurs och gjorde ett grupparbete med en till person. Denne person sa rent ut att han sket i det hela, han ville ha "lätta poäng" och satsade mest på en annan kurs som gick samtidigt. Denna kurs var inte den svåraste jag gått men nog krävde den närvaro, grupparbetet i synnerhet.

Vi gick till slut till den ansvarige läraren och sa att vi ställer inte upp på det här, aldrig att han får stå med på arbetet. Läraren förstod oss och vi redovisade det vi gjort och fick betyg på det. Jag vet faktiskt inte vad som hände med slackern till slut men han var iaf skitförbannad på oss :D
 
Vi jobbar inte med PBL, så hos oss är grupparbetena inte obligatoriska. Men om man gör dem får man poäng till kursbetyget. Alltså är regeln att de som skriver sitt namn på ett grupparbete ska ha varit med och skrivit det. Har någon medlem inte varit med och bidragit så ska hen inte stå med.

Att ställa krav att alla ska vara med, och att studenterna har ansvar för att försöka tvinga varandra, låter ohemult.

Ohemult eller ej så har UU bedrivit juristutbildningen enligt PBL i många år nu, och där hela grunden är förberedelse och arbete i basgrupper (som lottas). Och de kommer nog inte att sluta heller då arbetsgivarna uppskattar att studenterna förberetts mer "praktiskt" på grund av det, lärt sig juridisk metod snarare än enbart juridisk kunskap osv. Jag lekte, trots att jag bor betydligt närmare UU än SU, med tanken att söka till SU istället just för att slippa hela basgruppsdelen, det få erkännas.

Men som sagt, man utvecklar oändligt tålamod (eller magsår) och det finns inte en framtida idiotkollega man inte kan stå ut med sen. Så fördelar finns det ju.

Sen de som fuskar sig igenom hela basgruppsarbetet fallerar troligen ändå. För UU har 30 poängstentor/terminstentor och salstentamen. Där ligger betyget (ihop med lite poäng från PM och muntliga presentationer, men det är en väldigt liten del av det). Så du klarar inte tentan om du åker snålskjuts på andra hela tiden. (Sen finns motsatsen med, de som är grymt pålästa men undanhåller saker på gruppen för att kunna glänsa på seminariet). Varken seminarier eller basgruppsprestation betygsätts. Men du kan få frånvaro fast du är närvarande om du uppenbart inte läst på.
 
Ohemult eller ej så har UU bedrivit juristutbildningen enligt PBL i många år nu, och där hela grunden är förberedelse och arbete i basgrupper (som lottas). Och de kommer nog inte att sluta heller då arbetsgivarna uppskattar att studenterna förberetts mer "praktiskt" på grund av det, lärt sig juridisk metod snarare än enbart juridisk kunskap osv. Jag lekte, trots att jag bor betydligt närmare UU än SU, med tanken att söka till SU istället just för att slippa hela basgruppsdelen, det få erkännas.

Men som sagt, man utvecklar oändligt tålamod (eller magsår) och det finns inte en framtida idiotkollega man inte kan stå ut med sen. Så fördelar finns det ju.

Sen de som fuskar sig igenom hela basgruppsarbetet fallerar troligen ändå. För UU har 30 poängstentor/terminstentor och salstentamen. Där ligger betyget (ihop med lite poäng från PM och muntliga presentationer, men det är en väldigt liten del av det). Så du klarar inte tentan om du åker snålskjuts på andra hela tiden. (Sen finns motsatsen med, de som är grymt pålästa men undanhåller saker på gruppen för att kunna glänsa på seminariet). Varken seminarier eller basgruppsprestation betygsätts. Men du kan få frånvaro fast du är närvarande om du uppenbart inte läst på.
Utan att veta så spar det ju rimligen lärartid att arbeta så som du beskriver, om man som lärare kan lägga noll och ingen tid på konflikter i studentgrupper och att ta ställning till om några gruppmedlemmar ska ha noll eller inga poäng.

Självklart är det upp till varje institution hur man lägger upp kurserna, och vilken pedagogik man vill använda. Det finns säkert goda skäl till att juridiken på UU jobbar som du beskriver.

Med det sagt är jag nöjd med att jobba i vårt system. Inget är obligatoriskt, men vi rekommenderar att man deltar i allt eftersom det ökar möjligheterna att få bra betyg och klara kursen.
 
Det där är något jag verkligen ser som baksidan med min pendling osv. Jag var noll intresserad av studentliv i meningen festa mm. Inte intressant. Men jag beklagar att jag pga pendlingen, djur hemma mm inte kunde skapa lite djupare relationer till mina kursare. Inte bara för att det gett fördel under studierna (få mallar/lösningaförslag/etc från varandra, tentaplugga ihop etc) utan för framtiden. Jag kommer klara mig fint utan nätverk så - men det skulle varit mycket bättre att ha det. Kontakter är så himla stor väg till så väldigt många jobb.
Precis så känner jag också.
Då pendlade jag "bara" 10 mil ca 1.5-2 timmar med tåg enkel resa, 3 dagar i veckan i 2 år... Festandet var jag inte intresserad av, men gemenskapen, kontakterna och liknande det kan jag verkligen sakna att jag inte kunde ta fel av på samma sätt, just pga pendlingen och en häst hemma.
 
Är du säker på att du kommer undan med att vara i skolan så lite? Och att du faktiskt kan välja gruppkamrater själv?
 
Är du säker på att du kommer undan med att vara i skolan så lite? Och att du faktiskt kan välja gruppkamrater själv?

Absolut inte, men tittar man på tidigare scheman så ser det ut så :)

Grupparbeten får man ju ta, kommer man med helt omöjliga människor får man ju se till att byta, dom kan ju omöjligt sätta en person med de mest omöjliga människorna bara för att utan jag tror att det anpassas ganska väl till de som har möjlighet att studera med varandra för allas bästa resultats skull.
 
Appropå diskussionen med grupparbeten så kan jag ju säga att jag är en otroligt ambitiös människa med ett bra läshuvud och det brukar vara jag som tar kommandon och ser till att utesluta människor som inte tar ansvar så det har jag inga som helst problem med. Har klarat enorma arbeten på egen hand pga lata gruppkamrater så det har jag inte ens funderat på.
 
Absolut inte, men tittar man på tidigare scheman så ser det ut så :)

Grupparbeten får man ju ta, kommer man med helt omöjliga människor får man ju se till att byta, dom kan ju omöjligt sätta en person med de mest omöjliga människorna bara för att utan jag tror att det anpassas ganska väl till de som har möjlighet att studera med varandra för allas bästa resultats skull.

Många av kurserna jag är kursledare för ser rätt "chill" ut, men mycket icke-schemalagd dit är meningen ska gå till bland annat grupparbeten. Jag låter aldrig mina studenter välja grupper själva och de får inte byta grupp heller (om det inte finns särskilda skäl på riktigt, t ex någon typ av diagnos som göra att en viss grupp är mer lämplig). Om någon skulle jobba enbart på distans i en grupp skulle hen troligtvis inte bli godkänd på momentet och behöva göra om vid framtida kurstillfälle för att bli godkänd. De gånger studenter ber mig anpassa för att passa deras pendling får de ett nej, eftersom det finns syften med mitt upplägg.

Bara så att du är förberedd på att det kanske inte alls ser ut som det gör på schema och annat man kan kika på från tidigare kurstillfällen.
 
Absolut inte, men tittar man på tidigare scheman så ser det ut så :)

Grupparbeten får man ju ta, kommer man med helt omöjliga människor får man ju se till att byta, dom kan ju omöjligt sätta en person med de mest omöjliga människorna bara för att utan jag tror att det anpassas ganska väl till de som har möjlighet att studera med varandra för allas bästa resultats skull.

Har du läst på högskola/universitet tidigare? :rofl: Någon sådan hänsyn har jag aldrig hört talas om.
 
Absolut inte, men tittar man på tidigare scheman så ser det ut så :)

Grupparbeten får man ju ta, kommer man med helt omöjliga människor får man ju se till att byta, dom kan ju omöjligt sätta en person med de mest omöjliga människorna bara för att utan jag tror att det anpassas ganska väl till de som har möjlighet att studera med varandra för allas bästa resultats skull.

Det tror faktiskt inte jag... dessvärre inte alls. Aldrig hört talas om att det sker på någon utbildning alla. Så jag skulle kolla upp det väldigt noga.

Tillägg. Att utesluta någon ur gruppen etc ger knappast bonuspoäng heller. Det brukar förväntas att gruppen löser saker - inkl samarbetssvårigheter - tillsammans. Inom rimliga gränser givetvis - men det inkluderar definitivt stå ut med personer med andra ambitioner, som man tycker helt olika som etc.

Du låter tyvärr ofantligt naiv vad gäller förväntan på hur studierna ska vara?
 
Många av kurserna jag är kursledare för ser rätt "chill" ut, men mycket icke-schemalagd dit är meningen ska gå till bland annat grupparbeten. Jag låter aldrig mina studenter välja grupper själva och de får inte byta grupp heller (om det inte finns särskilda skäl på riktigt, t ex någon typ av diagnos som göra att en viss grupp är mer lämplig). Om någon skulle jobba enbart på distans i en grupp skulle hen troligtvis inte bli godkänd på momentet och behöva göra om vid framtida kurstillfälle för att bli godkänd. De gånger studenter ber mig anpassa för att passa deras pendling får de ett nej, eftersom det finns syften med mitt upplägg.

Bara så att du är förberedd på att det kanske inte alls ser ut som det gör på schema och annat man kan kika på från tidigare kurstillfällen.

Får väl hoppas att du inte är en av mina lärare då, stackars dina elever! O_o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 628
Senast: Habina
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 252
Senast: Cocos
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp