Bo i Göteborg & studera i Stockholm?

Fast det är normalt. Jag har dels läst juristprogrammet och dels läst lite allt möjligt inom 7.5 - 15 hp kurser. ALDRIG har den valfrihet och den hänsyn du nämner förekommit vad häller pendlare, folk som inte gillar sin grupp osv.

Ja som sagt det är ett senare problem. Då får det väl bli extra synd om dom som hamnar med mig då helt enkelt som får anpassa sig efter vad jag kan om det nu blir så.
 
Vill tacka för allas input, känner inte att jag har så mycket mer att skriva då detta inte är aktuellt förens om ett par månader i så fall men jag är tacksam för åsikter och sambon & jag har pratat om att i så fall kanske köpa någonting i tex Stockholm så att jag kan övernatta där om det behövs och helt enkelt se till att i så fall ha minutiös planering för våra dagar :)

Som sagt, 4,5år av 60 är ingenting och 1-2 nätter ifrån varandra i veckan skulle väl fungera helt okej, det är ju inte värre än de gånger jag jobbar natt så sett.

Men givetvis hoppas jag på att jag kommer in på min vanliga studieort så att det passar med det övriga livet, vi får se helt enkelt vad ödet vill mig! :D
 
Vill tacka för allas input, känner inte att jag har så mycket mer att skriva då detta inte är aktuellt förens om ett par månader i så fall men jag är tacksam för åsikter och sambon & jag har pratat om att i så fall kanske köpa någonting i tex Stockholm så att jag kan övernatta där om det behövs och helt enkelt se till att i så fall ha minutiös planering för våra dagar :)

Som sagt, 4,5år av 60 är ingenting och 1-2 nätter ifrån varandra i veckan skulle väl fungera helt okej, det är ju inte värre än de gånger jag jobbar natt så sett.

Men givetvis hoppas jag på att jag kommer in på min vanliga studieort så att det passar med det övriga livet, vi får se helt enkelt vad ödet vill mig! :D


Att ha en övernattningsbostad/-rum och veckopendla tror jag som sagt är det som ger både dig och förhållandet bäst förutsättningar. Då går inte massa tid du kunnat plugga bort i resor, och du kan plugga i veckorna och vara studieledig på helgen och då umgås med partnern. Jmf med att hamna i att nästan alltid ha "dåligt samvete" vad du än väljer för man inte riktigt hinner.
 
Jag kollade lite på SUs kursplan och det var grupparbeten och case-övningar och -presentationer där med. Så man får nog även där lägga till en del på schemat mot hur det ser ut. Dvs räkna med fler dagar på studieorten än schemat ser ut som.
 
Absolut inte, men tittar man på tidigare scheman så ser det ut så :)

Grupparbeten får man ju ta, kommer man med helt omöjliga människor får man ju se till att byta, dom kan ju omöjligt sätta en person med de mest omöjliga människorna bara för att utan jag tror att det anpassas ganska väl till de som har möjlighet att studera med varandra för allas bästa resultats skull.
Det du skriver visar just att du förväntar dig exakt den service som du tidigare i tråden har påstått att du inte förväntar dig. Som lärare stöter man som sagt på en och annan sådan student.
 
SU har inte lika hårda närvarokrav på juristprogrammet som UU, åtminstone inte på grundnivå. Det är dock inte ovanligt med exempelvis ett gäng obligatoriska seminarier. På avancerad nivå vet jag dock att det finns en del kurser med hårda närvarokrav, och det är ju en tråkig parameter att behöva ta hänsyn till när man ska välja kurser.

Istället så kräver det en hel del självdisciplin av studenten. antagligen mer än på universitet där närvarokraven är högre. Jag minns t ex att vi på kursen C2 hade 11 böcker a 200-500 sidor att ta oss igenom och tentaplugga på. Sedan så var det så att gick du inte på de frivilliga föreläsningarna/seminarierna så klarade du varken det obligatoriska PM:et eller tentan sedan. Så även om det i teorin inte är närvarokrav så är det i verkligheten ändå det.
 
Jag kollade lite på SUs kursplan och det var grupparbeten och case-övningar och -presentationer där med. Så man får nog även där lägga till en del på schemat mot hur det ser ut. Dvs räkna med fler dagar på studieorten än schemat ser ut som.

Ja, nu var det ju några år sedan jag pluggade och hela kursordningen har ju gjorts om sedan dess men när jag jämfört upplägg med sådana som pluggat på UU så har jag fått uppfattningen att den stora skillnaden mellan SU och UU är att UU enbart har (hade?) 20 (numera 30) poängs kurser medan SU har lite olika. Inte att UU skulle haft mer obligatorier än SU. Men jag kan ju ha helfel, har ju själv ingen erfarenhet av UU :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 389
Senast: Habina
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 240
Senast: Cocos
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp