Böcker/filmer med onödig/överflödig plot twist

purity_666

Trådstartare
Kom inte på ett svenskt uttryck för plot twist, men det jag menar är någon ändring, ett tillägg, i handlingen som egentligen inte tillför själva historien någonting. Det är helt överflödigt. Har ni några såna på lager?

Jag läste nyligen en bok då jag tänkte på fenomenet. En kvinna blir misstänkt för att ha kört på ett barn och smitit. Det visar sig vara hennes våldsamma make som körde och kvinnan satt bredvid, men kvinnan vågar inte avslöja det. Det hände av en tillfällighet. Paret körde på det stället, precis då, av en ren slump. Så inget uträknat i tid eller färdväg. Barnet sprang ifrån sin mamma och mitt ut i vägen. I slutet av boken har kvinnan och maken en sista konfrontation och det visar sig att han var pappa till barnet, han hade varit otrogen. Han hade känt igen kvinnan som var med barnet.
Det kändes väldigt överflödigt. Otroheten nämns ingenstans i boken, man får inte veta vem kvinnan och mamman var, inget fokus alls läggs på deras identitet, de nämns ingenstans i övrigt i boken, det var fortfarande en olyckshändelse och den vetskapen bidrog inte alls till handlingen. Det nämndes inte igen i rättegång eller till poliserna heller.
 
Jag tycker att twisten i fight club är helt överflödig och nästan förstör filmen. För mig var det mycket intressantare med en film om den sköra manligheten än en film om personlighetsklyvning.
 
Sarah Waters, The Paying Guests. Jättebra bok till den helt plötsligt och fullständigt onödigt blir en mordhistoria. Visst, den är väl spännande men hon kunde låtit den få en egen bok om hon nu ville skriva den! Jag gick från att vara fullständigt absorberad till att skumläsa.
 
Sarah Waters, The Paying Guests. Jättebra bok till den helt plötsligt och fullständigt onödigt blir en mordhistoria. Visst, den är väl spännande men hon kunde låtit den få en egen bok om hon nu ville skriva den! Jag gick från att vara fullständigt absorberad till att skumläsa.
Håller med, den boken tappar enormt efter det.
 
Färjan! Himla bra i början alltså och strandberg borde hållt sig på det inslagna spåret utan att blanda in något hittepåtönt
vampyrer alltså

Där blev liksom hela boken bara ett ensa stort :meh: trots att den började så lovande.
 
Färjan! Himla bra i början alltså och strandberg borde hållt sig på det inslagna spåret utan att blanda in något hittepåtönt
vampyrer alltså

Där blev liksom hela boken bara ett ensa stort :meh: trots att den började så lovande.

Jag älskade den just därför.
Men så är jag ett stort fan av Stephen King och vill ha grejer som är sinnes :p
 
Jag älskade den just därför.
Men så är jag ett stort fan av Stephen King och vill ha grejer som är sinnes :p
Ah, jag förstår! Jag gillar det ibland men både denna och typ Wilderängs stjärnfalls-böcker var ju så bra i grunden att inget mer hade behövts :D
 
Paddingtonfilmen.
Tjusningen med orginalböckerna är att det är små vardagsäventyr.

När deatheaters bränner ned weasleys hem i filmen. Varför?!
 
Vet inte om man kan kalla det plot twist, men slutet på "the knowing".

Nu är det något år sedan jag såg den så minnet är inte det färskaste.
Filmen överlag var väl sådär, men ändå lite lagom spännande. Så kommer slutet som inte alls känns som om det hänger ihop med resten av filmen.
Undrar om de bara börjat på med en story, och nystat in sig mer och mer, när det plötsligt slog dem att "hej, vi behöver ju få ett slut också, hur ska vi lösa allt det här? Jomen, vi slänger in lite aliens så blir det nog bra":meh:
Alternativt att de hade ett annat slut till först, som av någon anledning skrevs om i all hast.
 
Paddingtonfilmen.
Tjusningen med orginalböckerna är att det är små vardagsäventyr.

När deatheaters bränner ned weasleys hem i filmen. Varför?!

Eller varför Harry ska hålla på och nästan ramla ur bilen i början på andra filmen. De flyger en bil och får sen spö av ett träd, tycker det räcker med action. Samma sak när Harry ska ta ägget av draken i fyran, vad ska de flyga runt hela slottet för? Och dessa överdrivna Quidditchscener?

Jag är inget stort fan av filmerna... :p
 
Det här triangeldramat Kili Tauriel Legolas i hobbitfilmerna. Varför? Tauriel existerar inte ens och Legolas är inte med i handlingen i hobbitböckerna. Varför hitta på trams i filmerna när böckerna går hem som dom är? Okej om dom tar med Legolas för karaktären existerar ju ändå. Men hitta på handlingar och karaktärer som ger nada.
 
Det här triangeldramat Kili Tauriel Legolas i hobbitfilmerna. Varför? Tauriel existerar inte ens och Legolas är inte med i handlingen i hobbitböckerna. Varför hitta på trams i filmerna när böckerna går hem som dom är? Okej om dom tar med Legolas för karaktären existerar ju ändå. Men hitta på handlingar och karaktärer som ger nada.
Man borde ha haft en trigger-warning:” Mycket fritt efter en bok av JRR Tolkien. ”
 
Det här triangeldramat Kili Tauriel Legolas i hobbitfilmerna. Varför? Tauriel existerar inte ens och Legolas är inte med i handlingen i hobbitböckerna. Varför hitta på trams i filmerna när böckerna går hem som dom är? Okej om dom tar med Legolas för karaktären existerar ju ändå. Men hitta på handlingar och karaktärer som ger nada.
Jag avskyr detta!!!
 
Irene huss kriminalserien alla avsnitt :yuck:

Omöjligt att försöka lista ut vem som är mördaren då det i sista 20 min alltid dyker upp nån ny karaktär som inte ens vart med innan

Samtidigt körs nån sidolinje med att hennes barn är utsatta för brott och Irene måste kampsporta mot någon "utanför jobbet" :laugh:
 
Irene huss kriminalserien alla avsnitt :yuck:

Omöjligt att försöka lista ut vem som är mördaren då det i sista 20 min alltid dyker upp nån ny karaktär som inte ens vart med innan

Samtidigt körs nån sidolinje med att hennes barn är utsatta för brott och Irene måste kampsporta mot någon "utanför jobbet" :laugh:
Fullt upp alltså
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp