Bukefalos 28 år!

Boendestöd

Märkligt. Jag vet inget om boendestöd men tänker att för att det ska funka så måste väl boendestödet ta vissa initiativ men utan att på nåt sätt köra över den boende. Det är ju ändå den boendes hem. Men samtidigt kan ju boendestödet väl inte bara vara tyst och göra inget heller?

Fråga vad som är meningen ska hända nu.
 
Jag har fått en ny boendestödjare men denne har helt fel 'energi' för mig. Jag har lovat att testa några gånger till, annars får jag byta.

Boendestödet är till för dig, inte för boendestödjaren. Har du varit tydlig med vad du behöver (både hjälpmässigt och personlighetsmässigt)?
 
Märkligt. Jag vet inget om boendestöd men tänker att för att det ska funka så måste väl boendestödet ta vissa initiativ men utan att på nåt sätt köra över den boende. Det är ju ändå den boendes hem. Men samtidigt kan ju boendestödet väl inte bara vara tyst och göra inget heller?

Fråga vad som är meningen ska hända nu.
Det blev lite gjort trots allt. Jag tog disken och komposten och så hämtade jag saker i ladan. Och så installerade jag en kattlucka. Hen hämtade ved och dammsög.

Jag har fått en ny boendestödjare men denne har helt fel 'energi' för mig. Jag har lovat att testa några gånger till, annars får jag byta.

Boendestödet är till för dig, inte för boendestödjaren. Har du varit tydlig med vad du behöver (både hjälpmässigt och personlighetsmässigt)?
Jag har sagt att jag behöver någon med mål i mun. Sen finns det en genomförandeplan. Men jag undrar om alla vikarier fått ta del av den. Den som kom förra veckan visste inget om dem hon besökte. Jag frågade.
 
Det blev lite gjort trots allt. Jag tog disken och komposten och så hämtade jag saker i ladan. Och så installerade jag en kattlucka. Hen hämtade ved och dammsög.


Jag har sagt att jag behöver någon med mål i mun. Sen finns det en genomförandeplan. Men jag undrar om alla vikarier fått ta del av den. Den som kom förra veckan visste inget om dem hon besökte. Jag frågade.

Jobbigt när det blir så.

I min kommun kommer ju ingen 'oanandes', dvs, första gången (minst) de kommer så kommer de ihop med någon som varit hos en tidigare. Då blir det inte bara så att de har koll på vad som görs utan även HUR det vanligtvis görs. Jag har jättesvårt för främmande i mitt hem och tackar nej om de erbjuder vikarie som jag aldrig träffat tidigare.
 
Jobbigt när det blir så.

I min kommun kommer ju ingen 'oanandes', dvs, första gången (minst) de kommer så kommer de ihop med någon som varit hos en tidigare. Då blir det inte bara så att de har koll på vad som görs utan även HUR det vanligtvis görs. Jag har jättesvårt för främmande i mitt hem och tackar nej om de erbjuder vikarie som jag aldrig träffat tidigare.
Jag har vikarier hela tiden.
 
Jag har boendestöd här just nu, men undrar varför. Hen säger ju inget, utan förväntar sig antagligen att jag ska vara drivande. Ska jag be hen att gå igen kanske?
Fy vad jobbigt, det är lite anledningen till att jag inte klarar boendestöd. Har nästan bara haft sådana. Därför jag aldrig riktigt förstått vad det är dom ska hjälpa mig med.
 
Har boendestöd idag också. Hen sitter på andra sidan bordet och säger inget. Jobbigt. Det här känns poänglöst och jag vill sova.
 
Fick du gjort allt du hade på att-göra-listan igår? Annars kanske det är en idé att föreslå något som du har kvar därifrån
Jo, det blev lite kvar på listan. Bl.a. hämta ved. Och så bakade jag aldrig. Sen behöver det dammsugas.
 
Men varför pratar inte personen? Låter jättekonstigt! Har ni sagt nånting?
Jag har en uppfattning att en del omsorgspersonal är väldigt passiva i kontakten så länge inte brukaren själv initierar kommunikation och interaktion. Att det ses som någon sorts respekt och trygghetsskapande att "vänta till personen själv vill prata", typ.

Enligt min mening snarare destruktivt och kränkande om det används mot personer som (av massvis av olika skäl) inte börjar spontaninteragera, eller har nedsatt förmåga att hävda/förmedla sina intressen och sin vilja. Det ska vara personalens ansvar att tillskapa en situation där det går att samarbeta med individen, inte vänta på att individen ska göra det.

Är en fråga om att personalen ska vara tillräckligt informerad om vem de ska till för att använda adekvata strategier i bemötandet, har kunskap om hur det ska göras, samt att det finns individuell planering och dokumentation kring sådana saker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Mat
Dagbok Jag har tappat taget om matlagningen. Det blev ju inget vanligt boendestöd den här veckan utan det blev tandläkarbesök i stället. Då...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har haft boendestöd här idag så nu har jag lagat mat igen och diskat. Boendestöd dammsög. Så himla skönt att få sånt gjort. Jag...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag haft ett långt samtal med af angående mina hinder för arbete. Men jag vet inte, det verkar ändå som att jag helst ska jobba...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Med lite mer information om arbetsförmågetest och vägen till arbete. När jag kom på plats, var det folk som själva var "inskrivna", som...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp