Boggiesläp som lastar ca 900 kg, max totalvikt 1870?

Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat fel...). Har ändå funderat på nytt släp och det skulle vara praktiskt att då köpa ett som kan ta med båda hästarna på en gång ifall det skulle behövas. Men vi hamnar ju i ett mellanläge, hittar en del släp med totalvikt 1500 kg men inte tillräcklig lastvikt och en hel drös 1990 kg som jag då inte får dra.

Har ni några tips? Krav är boggie och en prislapp på max 30 000 - 35 000 kr. Att typa ner ett 1990 skulle kanske också vara aktuellt, nåt tips på släp som går att göra det på isf?

(Bilbyte är inte aktuellt enligt sambon och nåt lär han ju få bestämma :D)

Kolla med släp återförsäljare om det är något märke, modell du är intreserad av. om de kan vara behjälpliga. Det är en del som kan behöva ändras dom påskutsbroms, däck mm
 
Kolla med släp återförsäljare om det är något märke, modell du är intreserad av. om de kan vara behjälpliga. Det är en del som kan behöva ändras dom påskutsbroms, däck mm
Det är oftast inget problem men det kostar definitivt mer än att ta BE.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
För alla som lärt sig köra hänsynsfullt för hästen så är halva körningen inför uppkörningen vunnen redan.
Är lite olater som en del gör - inte stannar helt vid stopplikt, och liknande.

Bakåt då - de flesta som kört lite hästtransport har backat och dessutom använt speglarna för att se med, så även där är mycket vunnet.
 
Beror på hur mycket man ev behöver köra på körskolan. O i bland är det enklare att ändra transporten än ta BE.
Jag tycker att BE är bra lösning. Alla borde kunna backa som kör släp.
Har du kört med släp och kan backa så behöver du inga körlektioner.
 
Kan vara bra med någon eller ett par ändå för att få med allt som ändrats genom åren, men det är överkomligt.
Vad har ändrats? Man har aldrig fått strunta i stopplikten bara för att man kör med släp, det är samma regler i trafiken nu som för 20 år sedan när det gäller släp, resten är teori.
 
Vad har ändrats? Man har aldrig fått strunta i stopplikten bara för att man kör med släp, det är samma regler i trafiken nu som för 20 år sedan när det gäller släp, resten är teori.
Det ska göra på ditt sätt eller datt sätt när man kör, blinkas eller så osv. De har lite olika idéer över tid helt enkelt. De kallar det utveckling.
Sen är det det här med olater som man samlar på sig - duktiga trafikskolelärare är tränade på att plocka fram en del av dem så man får lite bassning om att så ska man inte göra.
Teori är en sak - men det ska omsättas praktiskt. Oftast ganska självklart men ibland är det självklara inte lika lätt tolkat på samma sätt som inspektören vid uppkörningen.
Brukar finnas kurser i studiecirkelform att gå, tex i samarbete med hästklubben, eller samla ett gäng och starta en cirkel och peppa varandra.
 
Det ska göra på ditt sätt eller datt sätt när man kör, blinkas eller så osv. De har lite olika idéer över tid helt enkelt. De kallar det utveckling.
Sen är det det här med olater som man samlar på sig - duktiga trafikskolelärare är tränade på att plocka fram en del av dem så man får lite bassning om att så ska man inte göra.
Teori är en sak - men det ska omsättas praktiskt. Oftast ganska självklart men ibland är det självklara inte lika lätt tolkat på samma sätt som inspektören vid uppkörningen.
Brukar finnas kurser i studiecirkelform att gå, tex i samarbete med hästklubben, eller samla ett gäng och starta en cirkel och peppa varandra.
Med det resonemanget skulle alla behöva körlektioner oavsett om de kör med släp eller inte, blinkers hör till självklarheter att använda, likaså att ligga i rätt fil, hålla hastigheten mm. Klarar man inte av det utan att behöva nya körlektioner ska man inte köra bil alls.
 
Med det resonemanget skulle alla behöva körlektioner oavsett om de kör med släp eller inte, blinkers hör till självklarheter att använda, likaså att ligga i rätt fil, hålla hastigheten mm. Klarar man inte av det utan att behöva nya körlektioner ska man inte köra bil alls.
Jovisst - men nu är det en uppkörning man ska klara för att visa upp att man begripit vad som gäller.
Att folk bär sig åt sedan i trafiken är något annat.
 
Jag tog faktiskt en lektion innan jag tog BE (till B96 hann jag inte, fick tid med 24 timmars varsel) för att gå igenom säkerhetskontrollen och se hur manöverprovet gick till. :)
Jag säger inte att det är fel, men att ta körlektioner om man är van att köra med släp låter märkligt i mina öron. Att få en genomgång av säkerhetskontrollen är en annan sak. :)
 
Det är inget manöverprov på tid, menar du att man inte behöver körkortstillstånd för ett utökat? Teorin läser man lätt in och teoriprovet kostar inte många hundralappar och manöverprovet är att du kan backa med släp.
Som någon redan har svarat, nej man behöver inte körkortstillstånd för utökat B.
Och visst är manöverprovet på tid, det är bara att läsa på Transportstyrelsens hemsida!
Saxat därifrån:
Före körningen i trafik ska du göra ett manöverprov. Du får använda högst 10 minuter för hela manöverprovet. Om förarprövaren bedömer att det finns brister i din manövrering avbryts körprovet och det blir då inte godkänt.

http://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-be/
 
Personligen tycker jag det ger mer att ta det på "riktigt" så att säga. Det är så skönt att inte behöva tänka. Förvisso körde jag aldrig upp för BE, körde upp för CE med all den teorin det innebar (B-teorin, C-teorin och CE-teorin), säkerhetskontroll, manöverbana och uppkörning... det är förvisso samma princip bara större fordon och lite mer teori.

Tycker det är en dåligt argument att inte köra upp för BE för att man slipper teorin... hallå? Teorin är superbra att få uppdaterat. Jag ÄLSKADE varenda minut när jag pluggade teori för att de uppdaterar och ändrar reglerna sen man tog körkortet. Det är verkligen inget fel med det och värt vartenda öre. :up:

Manöverbanan är ju buslätt om man kan det och det borde ingå i vilket fall som, kör man med släp ska man banne mig kunna hantera det också, både fram som bakåt. Så jag ser inte det som en ursäkt att inte ta BE, om det är en ursäkt då skulle det ju rent krasst kunna betyda att de som tar B96 inte klarar av att backa med släp och därför de inte tar BE... hur tror du det känns för dom då?

Vänta lite nu, är det BRA att inte ta ett syntest (så dyra är dom inte, läkarintyget jag fick göra var dyrare)?!! :eek::eek: Jag vill gärna att dom jag möter i trafiken inte är blinda....

Varför snåla när det är så mycket bättre? Det låter på er nu som att B96 är till för dom som inte har råd att ta BE... hur låter inte det då? Vissa saker var nog bättre förr när det bara fanns två alternativ, antingen hade du släpkort eller inte.

Sen tycker jag förvisso att ALLA borde ta något släpkort för att få dra något efter bilen, avskyr att möta t ex B-korts husvagnarna som inte kan köra... eller varför inte dom som hyr B-korts släp och sen drar om på motorvägen i 110 km/h...

Jag tror det hade gynnat trafiken om alla som vill köra med släp hade varit tvungna att ta någon form av körkort för ändamålet.

Säkert trampan någon på tårna nu, men detta är mina åsikter/argument och du måste inte nödvändigtvis hålla med.

Jag är glad att jag har BE, behöver bara tänka på vad släp + last väger så det inte överskrider vad bilen får dra. Älskar att slippa tänka på vilken totalvikt släpet måste ha för att bilen ska få dra, sånt slipper du med BE, dock ej med B eller B96. :D

Ska ni övertala mig att B96 är bättre än BE får ni komma med bättre argument. :up:
Jag la inte in någon ÅSIKT i huruvida utökat B är sämre eller bättre än BE. Jag redogjorde bara för skillnaderna i vad som ingår i att få det ena eller det andra körkortet, eftersom någon skrev att det endast var teorin som skilde, vilket inte är korrekt.
 
Jag la inte in någon ÅSIKT i huruvida utökat B är sämre eller bättre än BE. Jag redogjorde bara för skillnaderna i vad som ingår i att få det ena eller det andra körkortet, eftersom någon skrev att det endast var teorin som skilde, vilket inte är korrekt.
Likaså som jag redogjorde varför jag tycker som jag tycker. ;)
 
Jag säger inte att det är fel, men att ta körlektioner om man är van att köra med släp låter märkligt i mina öron. Att få en genomgång av säkerhetskontrollen är en annan sak. :)
Jag tog två lektioner när jag skulle köra upp för BE. Det kanske hade räckt med en (det där med ecodriving fanns inte när jag körde upp för B) men körskolans normala gång var två och prisskillnanden var ganska liten. Jag tyckte det var rätt bra. Jag var ju så inkörd på mitt boogiehästsläp att det var skönt att testa ett par gånger att manövrera det enkelaxlade. Iallafall för mig underlättade det uppkörningen rejält om inte annat mentalt.
 
Jag tog två lektioner när jag skulle köra upp för BE. Det kanske hade räckt med en (det där med ecodriving fanns inte när jag körde upp för B) men körskolans normala gång var två och prisskillnanden var ganska liten. Jag tyckte det var rätt bra. Jag var ju så inkörd på mitt boogiehästsläp att det var skönt att testa ett par gånger att manövrera det enkelaxlade. Iallafall för mig underlättade det uppkörningen rejält om inte annat mentalt.

Jag tog också två, plus den som sedan var uppkörningstiden. Första för att lära känna ekipaget i körning (egen bil, deras släp) andra gången med fokus på säkerhetsgenomgången. Väl investerade pengar. Både lektionerna och BE-kortet.
 
Äsch, skit också rent ut sagt :cautious: Känner att jag inte har tid att lägga på det. Men tack för input! Verkar ju oavsett som otroligt svårt att hitta ett sånt släp. Men 20 kg, riktigt surt!
Ta dig tid! Jag känner folk som skrattat åt mig för att jag la tiden och pengarna på BE när jag bytte bil. Skrattet fastnade dock i halsen på dem när en annan i min dåvarande klubb behövde byta bil och helt plötsligt fick ta ytterligare ett körkort samma år som det första.
Jag får köra mitt ekipage på B96 men jag är så glad att jag tog BE.
 
Kan man köra släp är BE inte komplicerat. Teorin är aldrig fel att repetera och har man svårt med den får man ju fråga sig hur bra bilförare man egentligen är i praktiken. Har man svårt för manöverbanan ska man - oavsett behörighet - inte vara i trafiken med släp.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
2 962
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 852
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp