Boggiesläp som lastar ca 900 kg, max totalvikt 1870?

Fast nu börjar den här tråden spåra ur... Jag startade den och ville veta vilka släp som fanns med lastvikt på 900 kg och max totalvikt på 1870 kg. Tack för all input om vilket kort som behövs för släp, men det var inte grundfrågan. Om ngn hittar hit för att den har samma frågeställning som mig så kan jag informera om att jag hitta några Boj Bravo med totalvikt på 1800 kg på begagngatmarknaden, nertypade eller ej vet jag inte.

Skulle nån ha information om fler släp som matchar mina önskemål så får ni jättegärna skriva :bow:
 
Hur är det med Umevagnen. De är väl rätt lätta chassit så att lastvikten kan hållas upp.

Har en Värmlandsvagn på 1990 som får lasta 1260 - skulle ju bli över 1100 så det skulle funka med. Ner går nog att få släpen, men upp verkar vara omöjligt när släpen blivit några år.

Så egentligen kan du nog ta vilket 1990-släp som helst förutsatt att tillverkaren vill skriva nya intyg till dig samt ge anvisningar om vad du behöver försämra för att det ska bli möjligt.
 
Men räkna med att det kan bli lite bök! Regestreringsbesikning där lite instansade nr på axlar mm satt på plats samt en väldig cirkus med intygen och ifrågasättande om de var i original , och sen vanlig besiktning där det skulle visas att nya skylten satt på plats. Tog nog ett halvår innan det vart rätt hela vägen, eller snarare, det var rätt skulle det visa sig och Värmlandsvagnen hade levererat rätt papper, men besiktningen ifrågasatte detta.
För vissa andra kan det gå jättesmidigt, så det är olika.
 
Mitt Umesläp är har totalvikt 1800 och lastvikt 1080. Lite osäker om exakta lastvikten, jag lastar aldrig så mycket i det, men det är över 1000 i alla fall. Så det finns ju släp med sådana vikter. Kanske ovanliga på beg marknaden, för de har ju ofta krävt mer än B-kort.
 
Fast nu börjar den här tråden spåra ur... Jag startade den och ville veta vilka släp som fanns med lastvikt på 900 kg och max totalvikt på 1870 kg. Tack för all input om vilket kort som behövs för släp, men det var inte grundfrågan. Om ngn hittar hit för att den har samma frågeställning som mig så kan jag informera om att jag hitta några Boj Bravo med totalvikt på 1800 kg på begagngatmarknaden, nertypade eller ej vet jag inte.

Skulle nån ha information om fler släp som matchar mina önskemål så får ni jättegärna skriva :bow:
Så här är det (något förenklat): ALLA släpmodeller som finns som 1990-modeller eller över går att få med lägre totalvikt. När man köper ett fabriksnytt släp kan man då oftast välja om man vill ha en annan totalvikt än standard och anledningen till att folk valt en lägre totalvikt är då oftast körkortsbegränsning eller bilbegränsning. Det är alltså de släpen du har att välja på på begagnatmarknaden.
De är alltså inte speciellt vanliga eftersom det fram till för några år sen inte fanns B96 utan bara BE för tyngre släp och då var ju de med BE inte begränsade på det sätt de med B96 är idag. Med B-kort får du ju sällan dra mer än 15-1600 (ofta ännu mindre) och därför blir det ett glapp mellan 1500-släpen och 1990-släpen.

Så svaret på din fråga är helt enkelt vad du kan hitta på annons. :)
 
N
Jag skrev att om man är van och kan backa. Kan man inte backa så behöver man garanterat körlektioner oavsett vilken kombination man tänker köra.

Nu vet vi inte om trådskaparen kan vacka eller inte.
O denne frågade om att väga ner en transport. Inte BE eller utökad behörighet.
 
men är totalvikten viktig vid b96? Självklart får släpet inte ha högre totalvikt än bilens regbevis anger, men tex min bil får jag dra 1800 med på b96, max totalvikt 2200. det har jag tolkat som att jag får ha ett släp som väger 1990 (tex) så länge jag inte i praktiken har mer än 1800 på kroken.

Stämmer detta eller har jag missuppfattat?
 
men är totalvikten viktig vid b96? Självklart får släpet inte ha högre totalvikt än bilens regbevis anger, men tex min bil får jag dra 1800 med på b96, max totalvikt 2200. det har jag tolkat som att jag får ha ett släp som väger 1990 (tex) så länge jag inte i praktiken har mer än 1800 på kroken.

Stämmer detta eller har jag missuppfattat?
De sammanlagda totalvikterna får inte överstiga 4250 kg. Kolla på släpvagnskalkylatorn.
 
men är totalvikten viktig vid b96? Självklart får släpet inte ha högre totalvikt än bilens regbevis anger, men tex min bil får jag dra 1800 med på b96, max totalvikt 2200. det har jag tolkat som att jag får ha ett släp som väger 1990 (tex) så länge jag inte i praktiken har mer än 1800 på kroken.

Stämmer detta eller har jag missuppfattat?

Som jag läser din text har du missuppfattat. Du får med B96 bara dra den TOTALVIKT som anges under raden för B96. Bruttovikt är bara egalt när det handlar om BE.
 
Som jag läser din text har du missuppfattat. Du får med B96 bara dra den TOTALVIKT som anges under raden för B96. Bruttovikt är bara egalt när det handlar om BE.


Bilens totalvikt: 2130
Max släpvagnsvikt: 1800
Max tågvikt: 3930
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2120

På B-96 får jag hänga på ett släp som väger 2000kg så länge jag bara lastar 1800? eller får släpets totalvikt inte överstiga 1800?
 
Bilens totalvikt: 2130
Max släpvagnsvikt: 1800
Max tågvikt: 3930
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2120

På B-96 får jag hänga på ett släp som väger 2000kg så länge jag bara lastar 1800? eller får släpets totalvikt inte överstiga 1800?

Slamkrypare. Släpet får ha totalvikt 2120 men bruttovikten får inte överstiga 1800 kg med den bilen. Med B96 alltså.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
996
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
2 961
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 835
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp