Bojkotta julskinkan?

Wembley

Trådstartare
Antar att det är fler än jag som reagerat på slaktförfarandet av grisar? Har inte ens vågat titta helt och hållet på Schyfferts "Köttets lustar" men överväger ändå att bojkotta griskött. Är det någon som vet ifall det är lika illa ställt med slaktprocessen av nötkreaturen. Usch jag mår illa och funderar över att bara äta vegetariskt, fisk och vilt. Hur tänker ni?
 
Vi handlar lokalt ekologiskt. Mina veterinärer har uppfödning av nöt och gris, tack och lov!

Annars undviker jag att köpa kött i affär och äter sällan ute.

Det ekologiska ska borga för en sundare djurhållning, men har enligt vissa källor samma slaktprocess? Skönt att du kan handla av veterinärer, det måste ju verkligen garantera både sund djurhållning och ett värdigt avslut utan lidande :)
 
Antar att det är fler än jag som reagerat på slaktförfarandet av grisar? Har inte ens vågat titta helt och hållet på Schyfferts "Köttets lustar" men överväger ändå att bojkotta griskött. Är det någon som vet ifall det är lika illa ställt med slaktprocessen av nötkreaturen. Usch jag mår illa och funderar över att bara äta vegetariskt, fisk och vilt. Hur tänker ni?
Fisk kan nog också bli ett problem tyvärr.
 
Jag är uppvuxen med hemmaslakt och min ena förälder jobbade extra på slakteriet. Plus att flera grannar var slaktare. Slakt har alltid funnits i mitt liv.

Jag har inga problem med svensk slakt och svenska slaktmetoder. Alla slaktare jag känns personligen har varit stora djurvänner. Jag anser att man ska ha respekt för djuren om man ska jobbaq som slaktare. Det har alla jag träffat haft.

Köper svenskt nötkött och dito fläskkött i butik. Köper lamm och kaninkött från lokal producent.

Tillägg - det kött jag köper behöver inte vara ekologiskt. Den köttuppfödning som finns här skiljer sig inte så mycket mellan ekogårdar och traditionella gårdar. Djuren vistas ute på naturbete i de flesta fall. Räcker inte naturbetet gödslas vallarna och det stör mig inte.
 
Det största problemet är alla de konsumenter som inte har tillgång till jakt eller närproducerat/lokalproducerat från för dem kända uppfödare. För dem är det ett val, antingen ingen skinka alls eller så får man acceptera djurhållningen av producenten.
 
Det största problemet är alla de konsumenter som inte har tillgång till jakt eller närproducerat/lokalproducerat från för dem kända uppfödare. För dem är det ett val, antingen ingen skinka alls eller så får man acceptera djurhållningen av producenten.
Det är ju det som är problemet. Inte många skippar skinkan, slaktprocessen är ” för långt hemmifrån” om du förstår vad jag menar. Jag är tacksam att jag kan köpa gris, nöt och vilt direkt från bonden aka en gammal skolkamrat.
 
Det är ju det som är problemet. Inte många skippar skinkan, slaktprocessen är ” för långt hemmifrån” om du förstår vad jag menar. Jag är tacksam att jag kan köpa gris, nöt och vilt direkt från bonden aka en gammal skolkamrat.

Mmm, ja det är bra om man kan göra så, och det är uppenbarligen många här på Buke som kan göra det - vilket framgår av tråden. Men den stora majoriteten av konsumenter har inte det alternativet. Så då ska de, men inte de som har tillgång till etiskt lokalproducerat, skippa skinkan? Känns inte helt rättvist ärligt.
 
Mmm, ja det är bra om man kan göra så, och det är uppenbarligen många här på Buke som kan göra det - vilket framgår av tråden. Men den stora majoriteten av konsumenter har inte det alternativet. Så då ska de, men inte de som har tillgång till etiskt lokalproducerat, skippa skinkan? Känns inte helt rättvist ärligt.

Nej, man får väl göra de val man mår bra av.
Vissa kan ju köpa en extrafrys och fylla med kött från jägare även om man bor i stan tex, för att slippa handla det regelbundet med den tid det tar. Vet folk som annonserat om sånt för att man inte haft kontakter själva först då man börjat.

Sen kan man ju också bara känna att "nej, men jag är nöjd med att handla kött på ICA" och så gör man det.

Eller bli vegan. Man gör som man vill.
 
All masslakt är väl stressfylld. Grisar har ett riktigt bra luktsinne och är väldigt smarta, så bara att behöva gå in i ett slakteri är stress nog för en gris. Mäter man stresshormonerna i grisen före och efter slakt så talar dom sitt tydliga språk. Bäst är helt klart att välja viltkött och överlag äta mer vegetariskt.
 
Antar att det är fler än jag som reagerat på slaktförfarandet av grisar? Har inte ens vågat titta helt och hållet på Schyfferts "Köttets lustar" men överväger ändå att bojkotta griskött. Är det någon som vet ifall det är lika illa ställt med slaktprocessen av nötkreaturen. Usch jag mår illa och funderar över att bara äta vegetariskt, fisk och vilt. Hur tänker ni?

Jag var vegetarian i 7 år och har nu ätit kött igen i ca 4 år. Men nej, det har börjat slita i mig igen. Det blir vegetariskt igen.
 
Hur kom det sig att du började äta kött efter så pass många år?

Jag tyckte inte att det var lika motbjudande längre. Jag blev vegetarian för att jag såg kroppsdelar på tallriken som ung, och den känslan försvann mer och mer med åren. I kombination med att jag var trött på att alltid vara den krångliga på middagar så började jag äta kött i mindre mängder. För att det skulle bli enklare socialt. Jag tycker inte att kött är motbjudande längre som jag tyckte i yngre år, men jag ser mer och mer individerna i djuren och det sliter i mig. Jag sitter och kollar på gulliga gris-videos på nätet och undrar varför en liten gris har en egen bädd inomhus med filtar och andra trängs på betonggolv. Nej, jag vill inte mer.. Jag lägger ingen värdering i andras beslut och är bara glad att höra att många tänker på att köpa vilt och svenskt. Men i mig blir det en konflikt som jag inte vill ha längre.
 
Jag tyckte inte att det var lika motbjudande längre. Jag blev vegetarian för att jag såg kroppsdelar på tallriken som ung, och den känslan försvann mer och mer med åren. I kombination med att jag var trött på att alltid vara den krångliga på middagar så började jag äta kött i mindre mängder. För att det skulle bli enklare socialt. Jag tycker inte att kött är motbjudande längre som jag tyckte i yngre år, men jag ser mer och mer individerna i djuren och det sliter i mig. Jag sitter och kollar på gulliga gris-videos på nätet och undrar varför en liten gris har en egen bädd inomhus med filtar och andra trängs på betonggolv. Nej, jag vill inte mer.. Jag lägger ingen värdering i andras beslut och är bara glad att höra att många tänker på att köpa vilt och svenskt. Men i mig blir det en konflikt som jag inte vill ha längre.

Aha, jag såg också kroppsdelar på tallriken som ung, när jag blev vegetarian. Men för mig blev det tvärtom, att ju längre jag var utan kött desto svårare skulle det kännas att börja äta det igen, det går inte att se det som mat längre. Nu skulle det ändå inte vara aktuellt av etiska skäl, men känslan av att det är motbjudande har bara förstärkts.
 

Liknande trådar

Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp