Böjningen

Fiorano

Trådstartare
Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas igenom" och "stretcha halsen" vid ridning. Har därmed börjat rannsaka min egen ridning och hur jag böjer hästarna och om jag upplever dom som stela osv. Jag rider ganska mycket oridna hästar som är i behov av tillridning och ffa befästande av grundridning. Dvs det jag kallar basic att kunna ridas i alla gångarter, rida övergångar och vara klara att gå godkända LB-program i form.

I den ridningen, på den nivån böjer jag aldrig hästarna. Mitt fokus ligger på att få dom jämna i sidorna och jag ställer dom naturligtvis både inåt och utåt, men min känsla är att om jag skulle hålla på att böja och trixa med hästar på basicnivå skulle jag helt rubba deras balans och förmåga att driva framåt jämt med båda bakbenen.

Däremot min egen som är på Msv-nivå nu rider jag igenom betydligt mer böjning, men hon är ju balanserad och kan bära sig i den. Vi har dock lite problem i skolorna att få till böjningen och månne är det för att jag inte böjer tillräckligt i grundjobbet?

Hur tänker ni andra med just böjning, när börjar ni med det?
 
Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas igenom" och "stretcha halsen" vid ridning. Har därmed börjat rannsaka min egen ridning och hur jag böjer hästarna och om jag upplever dom som stela osv. Jag rider ganska mycket oridna hästar som är i behov av tillridning och ffa befästande av grundridning. Dvs det jag kallar basic att kunna ridas i alla gångarter, rida övergångar och vara klara att gå godkända LB-program i form.

I den ridningen, på den nivån böjer jag aldrig hästarna. Mitt fokus ligger på att få dom jämna i sidorna och jag ställer dom naturligtvis både inåt och utåt, men min känsla är att om jag skulle hålla på att böja och trixa med hästar på basicnivå skulle jag helt rubba deras balans och förmåga att driva framåt jämt med båda bakbenen.

Däremot min egen som är på Msv-nivå nu rider jag igenom betydligt mer böjning, men hon är ju balanserad och kan bära sig i den. Vi har dock lite problem i skolorna att få till böjningen och månne är det för att jag inte böjer tillräckligt i grundjobbet?

Hur tänker ni andra med just böjning, när börjar ni med det?
Jag böjer mina "mellan" arbetet, inte som en del av arbetet. Svårt att förklara men jag böjer och flexar på halvlånga eller helt långa tyglar, i skritten nästan enbart. Jag ser det som gymnastik. Det handlar inte om att slita och dra utan om att mjukt böja åt ena hållet medan "yttertygeln" hänger helt slak. Precis som man kan göra när man står på backen och stretcha dem.

Jag antar att du syftar på mig när du skriver att vissa har problem med stela hästar. Den hästen jag har som har problem med stelhet i bogarna är den nya märren som jag knappt ridit. Där handlar det om flera orsaker, exteriör, hur hon är riden sen innan osv. Jag märker stor skillnad på det stoet som är invand sen gammalt i systemet. Hon har aldrig haft problem med stela bogar utan hon är snarare överrörlig Jag märker att hon tycker att det är skönt, hon söker sig automatiskt mycket neråt och stretchar sig själv. I traven och galoppen däremot rider jag väldigt mycket rakriktning istället. Svårt att förklara utan att det låter som att jag sliter och rollkurar sönder mina hästar...
 
Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas igenom" och "stretcha halsen" vid ridning. Har därmed börjat rannsaka min egen ridning och hur jag böjer hästarna och om jag upplever dom som stela osv. Jag rider ganska mycket oridna hästar som är i behov av tillridning och ffa befästande av grundridning. Dvs det jag kallar basic att kunna ridas i alla gångarter, rida övergångar och vara klara att gå godkända LB-program i form.

I den ridningen, på den nivån böjer jag aldrig hästarna. Mitt fokus ligger på att få dom jämna i sidorna och jag ställer dom naturligtvis både inåt och utåt, men min känsla är att om jag skulle hålla på att böja och trixa med hästar på basicnivå skulle jag helt rubba deras balans och förmåga att driva framåt jämt med båda bakbenen.

Däremot min egen som är på Msv-nivå nu rider jag igenom betydligt mer böjning, men hon är ju balanserad och kan bära sig i den. Vi har dock lite problem i skolorna att få till böjningen och månne är det för att jag inte böjer tillräckligt i grundjobbet?

Hur tänker ni andra med just böjning, när börjar ni med det?

Jag tänker: Varför upplevs en häst som stel i halsen?
Ofta blir de ju stela där pga dålig balans. Då är det balansen som måste åtgärdas.
De spänner halsen för att de är i obalans.

Sen jobbar jag ofta med böjning för att hitta bättre balans.
Om jag lär in att hästen inte ska använda halsen till att hålla balansen måste den börja hitta det i bakkärran, sätta sig.
För mig är det basic-stadie att genom lite böjning få in ytter bak.

Skolorna brukar inte vara något problem med det ridsystem jag följer.
Det är mer komplicerat i inlärningsstadie. Mer signaler och mer att hålla ordning på. Men sen brukar vare sig skolor, byten, piruetter etc vara svårt.
Det tror jag böjningen har en god del av.

Och då böjer jag inte för att stretcha i de flesta fall. Jag böjer för att man då får öva balans och en funktion/rörelse rent biomekaniskt som ger ökad kroppskontroll/balans och avspändhet pga det.

Driver jämt bak gör de ju inte då.
Men inte heller i skolorna.
Kanske finns det förtjänster i att träna ett ben i taget sas?
Det är ju inte så att man endast rider en böjning eller bara böjning. :)
Ju mer utbildad desto mindre böjning tänker jag.
 
Däremot min egen som är på Msv-nivå nu rider jag igenom betydligt mer böjning, men hon är ju balanserad och kan bära sig i den. Vi har dock lite problem i skolorna att få till böjningen och månne är det för att jag inte böjer tillräckligt i grundjobbet?

Hur tänker ni andra med just böjning, när börjar ni med det?

Som jag ser det ska skolorna vara mer raka med eftergift i inre sidan, alltså inte böjning.
Som jag ser det blir det lätt förböjt om man börjar böja och den inre sidan är ändå för rak..
Jag tänker korta inre sidans muskulatur med inre skänkeln samt i det ha kvar kontrollen över yttersidan, självklart ska yttre sidans muskulatur då länga sig men inte genom att bogen knuffar ut sig, ex.
Och detta görs inte i ett nafs, hänger ihop med hästens styrka , bärighet och säkerligen också- en viktig bit- förutsättningar och byggnad.
Jag har själv haft en med oförutsättningar till öppna, var rak och lite styv och kom aldrig till 7or i Msv B i sina öppnor.

Nu har jag en annan som är väldigt lätt i de rörelserna(öppna o sluta), men så är den mkt bättre i bakbenen igenom ryggen mer naturligt så jag antar jag får hjälp av det.

Sen har vi annat o jobba på.En hel del.
Jag menar när man kortar inre sidan blir det ju så att inre bak verkligen får plats framåt och kan ta för sig mer, är hästen extriört stolpigt byggd i bak- som då min förra var- så blir det såklart av det svårigheter, även om det skulle beredas plats för inre bakbenet.
Man får inte fram det som öppnan och slutan egentligen ska visa då.

Nu finns det säkert många vägar att gå men en sak som jag tycker är viktig är att hästen måste lära sig och ta inre skänkeln,i samband med förhållning på yttertygeln, inre skänkeln får alltså-för mig- en formande verkan. Ibland lättar jag av helt på inner för att vara tydlig.

När man är tävlingsryttare som du är så finns det såklar mkt att väga in i en ritt, upplägg och vad man vill visa, jag själv fegar ur och visar mindre för att få ett jämt flyt och mjukhet i huvudsak, iaf försöker.
Att i början på en MSV b karriär lägga in den eftergift som klassen vill se i skolorna kan ju vara lite vanskligt- lätt-tycker jag o få andra missar som på beställning.

Problemet för din del kan ju vara att du rider ponny.Inget illa ment så utan mer att en ponny kommer lättare igenom lätta klasser med lite mindre eftergift i de inre sidorna- den får plats ändå, och nu i msv B så synas inre sidan på ett helt annat sätt- det krävs lite mer, men det vet du ju redan .
 
Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas igenom" och "stretcha halsen" vid ridning. Har därmed börjat rannsaka min egen ridning och hur jag böjer hästarna och om jag upplever dom som stela osv. Jag rider ganska mycket oridna hästar som är i behov av tillridning och ffa befästande av grundridning. Dvs det jag kallar basic att kunna ridas i alla gångarter, rida övergångar och vara klara att gå godkända LB-program i form.

I den ridningen, på den nivån böjer jag aldrig hästarna. Mitt fokus ligger på att få dom jämna i sidorna och jag ställer dom naturligtvis både inåt och utåt, men min känsla är att om jag skulle hålla på att böja och trixa med hästar på basicnivå skulle jag helt rubba deras balans och förmåga att driva framåt jämt med båda bakbenen.

Däremot min egen som är på Msv-nivå nu rider jag igenom betydligt mer böjning, men hon är ju balanserad och kan bära sig i den. Vi har dock lite problem i skolorna att få till böjningen och månne är det för att jag inte böjer tillräckligt i grundjobbet?

Hur tänker ni andra med just böjning, när börjar ni med det?
Jag skulle vilja säga att det är sällsynt att man ser ett ekipage på det du kallar basic nivå. ;) Dvs häst som går i balans i alla gångarter, i trevlig form, med övergångar och med ett jämnt driv bakifrån.
Så du ligger ju redan långt framme och vet vad du håller på med.

Jag är fostrad i skolan där man börjar flytta in bak eller framdel innanför spåret eller ridvägarna ganska omgående. Tycker man får fatt på bakbenen på ett bra sätt då.
På den unga/outbildade så är det givetvis först gas och broms som ska befästas.
Den unga/orutinerade med färre steg och tvärning/ställning/böjning och den äldre mer steg och mer böjning. Har aldrig upplevt att skolorna senare har blivit ett problem.
Men har aldrig "böjt igenom" heller i och för sig.
Tycker du jobbar helt rätt, men testa att plocka in bak eller framdel lite grand och se vad du får för respons. Håll den ställd (som du gör) och inte böjd. Börja från ett hörn och bestäm dig för hur många meter du vill ha t.ex. bakdelen innanför. Tänk inte sluta, utan bara att du ska ha in bakdelen så mycket som du vill/har bestämt dig för. Väggen kommer att sköta böjandet till slut.
När du sedan går in i en "riktig" sluta är skillnaden inte så stor.
Jag tycker att det är lättare att rakrikta när man kan rikta in både fram och bakdel. Men det är ju en smaksak.
Vad ridsugen jag blev precis just nu! :)
 
Beror lite på vad du menar med "böjning". Jag rider/arbetar mycker på volt med orutinerade/felridna hästar. Det första jag brukar lära dom är att följa mitt inner sittben/skänkel som jag vill att de formar sig kring, och ställa sig i nacken så att de kan bli mjuka i ganaschen samt gå med eftergift på inner tygel. Sedan börjar jag rama inn yttersidan, och så småningom rakrikta när jag upplever att hästen arbetar bra igenom hela kroppen.

Vad jag lärt och även upplever tydligt själv, är att det krävs mycket mera styrka av hästen att bära sig korrekt på ett rakt spår jämfört med böjt spår. Särskilt om det är en häst som har kroppsliga problem från början så är det lättare att "komma åt" ojämnhet som t.ex. ett svagare bakben genom att arbeta på volt/böjda spår.

Det du beskriver med "böja igenom" låter dock lite som att man överböjer? I regel upplever jag inte att det är halsen i sig som är stel och ger problem, utan antigen brukar stelhet komma ifrån nånstans i kroppen (bogar, bakben, rygg är vanligt) eller om det är halsen så sitter stelheten enligt min erfarenhet mer specifikt i nacken, alt. spänningar i käkleden/ganaschen. Så jag brukar inte precis böja HALSEN i sig, utan mer ställa hästen i nacken och flytta ut/in bogen.

Svårt att förklara i skrift, haha, hoppast det gav mening!
 
Jag tycker snarare att min kan bli lite "ormig" och förböjd, mycket för att jag gärna fastnar med vänsterhanden (I båda varv) och håller för hårt där. Tidigare var det som ett skruvstäd, nu har jag fått jobba hårt på det så det är bättre men generellt sett tycker jag att jag får jobba mer på att rakrikta och få ett jämnt stöd på båda tyglarna och INTE böja för mycket i skolor och så vidare. Jag vill inte bara hålla hårt i vänster, jag glappar dessutom på höger så har mycket sjå med förböjning, bogar ut, dubbla spår etc. Det där är nog individuellt dock!
 
@Fritidsryttare Ditt inlägg var bara ett av flera med samma tanke, så det är inte en tråd riktiad mot dig :). Säger inte att det är fel heller, undrar just hur andra tänker kring detta.

@tuaphua Det är just sambandet med balansen och att det är tappad balans som gör att hästen upplevs som "stel" i halsen som jag tycker känns både rimligt och förklarar hur vissa hästar upplevs ridmässigt. Du är så mycket längre och säkrare i ditt system än vad jag är i mitt, så jag provocerar inte fram böjning för att rubba balans, medvetet iaf. Det känns säkrare för mig att hitta harmonin utan att böka och hitta jämnhet från bakbenen i det istället.

@ginnies Så himla bra tänkt just med eftergiften för innerskänkel! Det är verkligen precis det som brister för mig och Barb, böja halsen är som inte så himla svårt. Som du säger har vi en nackdel i att hon är ponny i skolorna också. Vår dressyrgrenledare brukar morra om mina låga poäng på skolorna för hon tycker att jag rider dom korrekt, men att det är svårt för domarna att se på en ponny-i synnerhet i klasser där domaren bara ser stora hästar.

@hoppsann Tack tack :). Att flytta runt rumpan väntar jag väldigt länge med. För jättemånga år sen hade jag en tränare som lärde ut så vilket resulterade att jag till slut hade noll koll på var rumpan var. Nu när jag börjar flytta tänker jag mer framdel först.

@sorbifolia Så du beskriver att först rida hästen mjuk för innertygeln är precis vad jag inte gör. Det stämmer inte för mig hur det ska göra hästen varken mjukare eller mer balanserad? Jag vill rida hästen med ett stöd på ytter och genom att den tar stöd på yttertygeln kan jag släppa innertygeln, dvs innersidan är mjuk och utan motstånd och hästen är balanserad.

@Piaff Här är det högerhanden som fastnar... Vilket i sin tur ger effekten att jag nu sitter och tittar ner på händerna så att höger handen följer framåt.
 
Nu är ju min häst av alla hittills konstaterat väldigt mjuk o rörlig så jag blir väl fläckad av det men för mig är allt som tar emot enbart bevis på antingen bristande balans eller bristande engagemang bakifrån. Inget av det löses genom att jag försöker böja halsen. Även om hästen såklart kan kännas helt fast i halsen om jag i det läget försökt göra det.

Jag har faktiskt aldrig i hela mitt hästliv upplevt att jag behövt böja en häst mer för att den är stel. Tänker inte ens så. Jag försöker få den mellan mina hjälper o en felriden har ju lärt sig o springa på ena sidans skänkel/tygel men det har ju inte som orsak att den är stel i halsen liksom.

Bra tråd!!
 
Jag böjer väldigt mycket i bötjan av passet när jag rider Fille. Han blir lätt spänd och ser spöken lite överallt. Genom att böja igenom ordentligt i skritten, både inåt och utåt så släpper han det som är runt omkring, han slappnar av bättre och tar ett jämt stöd när jag väl rakriktar igen. När jag börjar trava har han mycket lättare att vara låg, avspänd och tillfreds, frustar och känns nöjd.
 
@ginnies Så himla bra tänkt just med eftergiften för innerskänkel! Det är verkligen precis det som brister för mig och Barb, böja halsen är som inte så himla svårt. Som du säger har vi en nackdel i att hon är ponny i skolorna också. Vår dressyrgrenledare brukar morra om mina låga poäng på skolorna för hon tycker att jag rider dom korrekt, men att det är svårt för domarna att se på en ponny-i synnerhet i klasser där domaren bara ser stora hästar.

Du rider säkert skolorna korrekt men antagligen med lite för liten eftergift.
Jag skulle- för att tydliggöra eftergiften för domaren- och om det går- försöka lägga grad vinkeln något större än 30 grader (i öppna), det ser inte domarna ändå, du vet ju hur kassa de är ;), alltså vara noga med 3-spårigheten och lite till i det.
Och så eftergiften i inre sidan. Och inte tappa ut ytterbogen.

Det beror på att en häst som är 170 cm , för att kunna lägga en 10-m volt, måste ha en sådan eftergift i inre sidan så volten kan hålla jämnhet "runt", en ponny som Barb behöver inte alls samma grad av eftergift för att hålla jämnheten i en 10 m volt, hon är mindre och går precis lika bra och jämt med mindre eftergift eller om man så vill: med rakare inre sida.

Skulle man jämföra grad av eftergift kanske Barb skulle behöva gå 6-m volt då ,? bara spånar....

Det slår tillbaka lite nu när det tittas på "ett annat sätt" på ine sidan, med större krav, som det är i MSV B.
Slutan ,särskilt när den är diagonal får du på "köpet" om du förbättrar öppnan, som PF säger: 80% öppna och 20% sluta.
 
Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas igenom" och "stretcha halsen" vid ridning. Har därmed börjat rannsaka min egen ridning och hur jag böjer hästarna och om jag upplever dom som stela osv. Jag rider ganska mycket oridna hästar som är i behov av tillridning och ffa befästande av grundridning. Dvs det jag kallar basic att kunna ridas i alla gångarter, rida övergångar och vara klara att gå godkända LB-program i form.

I den ridningen, på den nivån böjer jag aldrig hästarna. Mitt fokus ligger på att få dom jämna i sidorna och jag ställer dom naturligtvis både inåt och utåt, men min känsla är att om jag skulle hålla på att böja och trixa med hästar på basicnivå skulle jag helt rubba deras balans och förmåga att driva framåt jämt med båda bakbenen.

Däremot min egen som är på Msv-nivå nu rider jag igenom betydligt mer böjning, men hon är ju balanserad och kan bära sig i den. Vi har dock lite problem i skolorna att få till böjningen och månne är det för att jag inte böjer tillräckligt i grundjobbet?

Hur tänker ni andra med just böjning, när börjar ni med det?
Tror jag inte helt förstår hur du menar, tänker kanske på en mer grundläggande nivå. Men om en häst är väldigt stel i en tex vänstersidan och inte gärna vill böja sig runt en volt åt vänster så tänker jag mig att hästen inte kommit fram till bettet på högersidan och jag alltså saknar lite drivning där. (om det var min egen häst som var stel i en sida skulle jag nog tänka mig att göra stärkande övningar för motsatt bakben kanske)
 
Tror jag inte helt förstår hur du menar, tänker kanske på en mer grundläggande nivå. Men om en häst är väldigt stel i en tex vänstersidan och inte gärna vill böja sig runt en volt åt vänster så tänker jag mig att hästen inte kommit fram till bettet på högersidan och jag alltså saknar lite drivning där. (om det var min egen häst som var stel i en sida skulle jag nog tänka mig att göra stärkande övningar för motsatt bakben kanske)
Missuppfattade frågan.
 
Det beror på att en häst som är 170 cm , för att kunna lägga en 10-m volt, måste ha en sådan eftergift i inre sidan så volten kan hålla jämnhet "runt", en ponny som Barb behöver inte alls samma grad av eftergift för att hålla jämnheten i en 10 m volt, hon är mindre och går precis lika bra och jämt med mindre eftergift eller om man så vill: med rakare inre sida.
Måste rätta mig själv, kan inte gå med samma eftergift på en 10-m volt om volten ska vara rund och 10 m och hästen ska forma sig efter voltspåret.
 
Jag skulle nog vilja säga samma sak, på en ponny kan man behöva "överdriva" en aning mer för att framhäva skolorna bättre, det blir lite för syns skull men det kan väl vara hänt just när det är tävling.

Diagonalslutor förresten, jag hade SÅNA problem med dem innan någon sa "Men du ska ju bara rida en vanlig sluta fast på en annan linje" det vill säga lägga framdelen på diagonalen och sen in med rumpan som på långsidan. Jag hade trixat med nån sorts sidvärts å böj och aldrig nånsin fått med rumpan bra, snacka om tankevurpa. Jag ville liksom göra nån egen variant på skänkelvikning med böj typ? Ja fråga inte ens...
 
Min tränare kör både öppna och sluta från start mer eller mindre. Med böjning och tvärning efter förmåga förstås.

Min ponny blir väldigt fin av det, troligen för att jag fokuserar mer på hur jag sitter än vad ponnyn ska göra (hon har ju koll på grejerna av någon anledning).

Även böjning på raka och böjda spår. Första året rättade vi framdelen efter bakdelen för att få henne jämnare i bak.

Vi gör ungefär samma arbete på töm för AE och det har lika gott resultat där (lite bättre tom eftersom jag inte sitter på och vinglar då).

Jag tycker det känns bra att ha med det från grunden och för att få ordning på X bakdel så har ett ben i taget varit ett måste och har fungerat bra. Hon är urstark i bak och har baken under sig men har inte fått upp ryggen lika bra ännu.

Och nu blir det ju tillbakagång igen eftersom jag inte kan mer än skritta förrän typ tidigast i maj.
 
Jag har fått böja lite mer för min tränare, för att verkligen få igenom ställningen hela vägen fram till ganschen, hästen har gärna stuckit ut näsan till höger i vänster varv och tvärtom. Min tränare vill då att jag ska böja lite mer i inner, släppa efter på yttertygel och låta ytterskänkel jobba mer för att se till att hästen inte smiter ut. Känns bakvänt, men ger himla bra resultat, och har gett mig långvarigt resultat vilket ger en mer lösgjord häst från början. Kan ju nämna att det kommer från Bo Tibblin från början:)
 
@sorbifolia Så du beskriver att först rida hästen mjuk för innertygeln är precis vad jag inte gör. Det stämmer inte för mig hur det ska göra hästen varken mjukare eller mer balanserad? Jag vill rida hästen med ett stöd på ytter och genom att den tar stöd på yttertygeln kan jag släppa innertygeln, dvs innersidan är mjuk och utan motstånd och hästen är balanserad.

Det är nog helt enkelt lite olika ridstilar, min tränare lutar troligen mer mot det akademiska/klassiska hållet än många andra.

Våran ridning grundar sig på att få hästen avspänd psykiskt och fysiskt innan man börjar kräva vidare arbete. Det är syftet med att "lossna insidan" om man säger så. Det är dock inner sittben som används mest, och som hästen ska bli mjuk o forma sig kring, inte tygeln. Vi börjar med att få hästen eftergiven i nacken, lösgjord i kroppen och att den ska arbeta igenom ryggen. Samtidigt jobbar vi på att den ska engagera bakbenen. Därefter så kommer stödet på ytter tygel och rama in yttersidan, sedan rakriktning. Vi försöker m.a.o. följa utbildningsskalan dvs. börja med takt & lösgjordhet, därefter kontakt innan rakriktning.

Vi vill självsagt att våra hästar ska arbeta i balans och med stöd till yttertygeln med, men vi introducerar stödet på ytter tygel något senare än du gör. Olika vägar till Rom, helt enkelt! :)
 
Om hästen har lätt att böja halsen tex åt vänster och svårt att böja den åt höger kan det bero på att hästen har problem med att länga musklerna på vänstra sidan av halsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 516
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 206
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp