boktips önskas - lättläst/-lyssnat på engelska

ameo

Trådstartare
Moderator
Dotter i nedre tonåren vill testa böcker på engelska, men det är svårt att veta vad man ska börja med..
Hon gillar typ romaner och hästböcker... Och eftersom hon tror att det är svårt att förstå det på engelska (jag tror hon kommer upptäcka att hon förstår mer än hon förväntar sig!) så behöver man ju börja med lättlästa böcker - fast kanske inte riktigt småbarnsböcker...
Några tips?
(får gärna finnas på storytel eller någon annan liknande tjänst)
 
Har inga tips på böcker men börja med just böcker istället för ljudböcker. Oftast är det svårare att förstå lyssnad engelska än läst. När hon är van vid skriven engelska kommer nog ljudböcker funka ypperligt (och vilken bra grund för studierna!)
 
A Series of Unfortunate Events, av Lemony Snicket (pseudonym för Daniel Handler) kanske kan vara något?
Fantastiskt roliga böcker (13st totalt) som är proppfulla av kul referenser och dessutom gör en poäng av att förklara svåra ord, otroligt bra för ens engelska ordförråd :)
 
Dotter i nedre tonåren vill testa böcker på engelska, men det är svårt att veta vad man ska börja med..
Hon gillar typ romaner och hästböcker... Och eftersom hon tror att det är svårt att förstå det på engelska (jag tror hon kommer upptäcka att hon förstår mer än hon förväntar sig!) så behöver man ju börja med lättlästa böcker - fast kanske inte riktigt småbarnsböcker...
Några tips?
(får gärna finnas på storytel eller någon annan liknande tjänst)

Böckerna om Georgia Nicholson kanske?
Varning! Så roliga att man skrattar ihjäl sig. Min brorsa "smygläste" dem och låg och gapskrattade hela nätterna = ej så lyckat smyg.

Louise Rennison är författaren.
De är definitivt inga tegelstenar och skrivet i typ dagboksform.
 
Dotter i nedre tonåren vill testa böcker på engelska, men det är svårt att veta vad man ska börja med..
Hon gillar typ romaner och hästböcker... Och eftersom hon tror att det är svårt att förstå det på engelska (jag tror hon kommer upptäcka att hon förstår mer än hon förväntar sig!) så behöver man ju börja med lättlästa böcker - fast kanske inte riktigt småbarnsböcker...
Några tips?
(får gärna finnas på storytel eller någon annan liknande tjänst)

Monica Dickens böcker om Follyfoot? De är lättlästa och spännande tyckte jag när jag var liten.
 
Den första bok jag själv läste på engelska var Matilda av Roald Dahl och den passar de flesta åldrar. Jag hade läst den på svenska ett par år innan så jag kunde själva berättelsen.
 
Jag älskade (och gör fortfarande) trollkarlsböckerna av Diana Wynne Jones. Fast gillar dottern inte Harry Potter kanske inte de heller går hem.

Twilight-böckerna?
 
Dotter i nedre tonåren vill testa böcker på engelska, men det är svårt att veta vad man ska börja med..
Hon gillar typ romaner och hästböcker... Och eftersom hon tror att det är svårt att förstå det på engelska (jag tror hon kommer upptäcka att hon förstår mer än hon förväntar sig!) så behöver man ju börja med lättlästa böcker - fast kanske inte riktigt småbarnsböcker...
Några tips?
(får gärna finnas på storytel eller någon annan liknande tjänst)

Winnie the Pooh :love:
 
Den första bok jag själv läste på engelska var Matilda av Roald Dahl och den passar de flesta åldrar. Jag hade läst den på svenska ett par år innan så jag kunde själva berättelsen.

Roald Dahl är ju väldigt rolig! SVJ (BFG på engelska), Matilda, Häxorna osv. Underbara böcker!
 
Böckerna om Hicke Hiskelig av Cressida Cowell är fantastiska! Trevligt språk med referenser åt det vuxna håller även om böckerna är skrivna för barn (och jag tänker att en inte behöver ta alla referenser heller för att böckerna ska vara underhållande). Men det är ju fantasy då.

Skulle hon kunna tänk sig lite är fantasyhållet så är även böckerna om Lockwood&Co av Stroud välskrivna utan att vara svåra. Dessutom bra!

Även böckerna om Artemis Fowl är trevliga i språket och underhållande. Sen finns även Narnia-böckerna men här är väl kanske risken att språket är lite gammalt och styltigt.

Coraline av Neil Gaiman är ju lite av en saga för ungdomar. Väldigt fin.

Sen tänker jag att hon kanske kan uppskatta böcker som One av Sarah Crossnan eller någon av John Greens böcker eftersom språket inte är särskilt komplicerat men ändå på en högre nivå än barnböcker :)

Ytterligare ett förslag är böckerna om "systrar i jeans". Vet att jag läste dem när de precis kommit ut så set kan hända att böckerna är något daterade. Men jag vill minnas att jag uppskattade dem.

Jag gillar även böckerna om Familjen Bliss magiska bageri - kanske lite på gränsen till barnsliga i språket i översättningen till svenska men säkert trevligare på engelska.

Fungerar fysiska böcker så vill jag även slå ett slag för Ivy Pocket! Men dessa gör sig bäst i bokformat eftersom böckerna innehåller fantastiskt fina illustrationer (detsamma kan fö gälla även coraline som finns som grafisk roman). Ivy är en fenomenal karaktär som ljuger, är härligt naiv och samtidigt beslutsam. Jag älskar henne :D
 
De första böckerna som poppade upp är Heartland-serien av Lauren Brooke. Den första heter Coming Home på engelska.
 
Dotter i nedre tonåren vill testa böcker på engelska, men det är svårt att veta vad man ska börja med..
Hon gillar typ romaner och hästböcker... Och eftersom hon tror att det är svårt att förstå det på engelska (jag tror hon kommer upptäcka att hon förstår mer än hon förväntar sig!) så behöver man ju börja med lättlästa böcker - fast kanske inte riktigt småbarnsböcker...
Några tips?
(får gärna finnas på storytel eller någon annan liknande tjänst)
När jag var 13 (och 3/4 ;)) så fick jag The Secret Diary of Adrian Mole, aged 13 3/4 och älskade den. Läste sen samtliga i serien, även de som kommit när jag blev vuxen iom att Adrian Mole och jag är typ jämnåriga.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 563
Senast: Butros
·
Kultur Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D Själv har jag usel koll på...
Svar
18
· Visningar
886
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp