Böld inuti sår?

hier

Trådstartare
Läs inte om ni är känsliga, ganska grafisk och äcklig beskrivning..
Jag har ett skärsår som är ca 2 cm djupt och ungefär lika brett. Första dygnet tejpade jag ihop kanterna och la ett förband, men då svullnade det upp något helt gigantiskt och det blev svårt att röra handen eller ens belasta området.

Nu har det gått ett par dagar utan förbättring och det har inte bildats ens en ansats till läkningsprocess eller skorpa, bara slemmigt och gult varigt, trådigt mellan kanterna, så idag sprättade jag helt sonika upp det och försökte trycka ut var. Då såg jag längre ner i mitten något som ser ut som en mandelstor "säck", typ. Kan det vara en böld för att det är infekterat? Jag har snittat upp den för att försöka lätta på trycket, men det kommer inte ut något, bara pyttelite genomskinlig vätska.

Jag vet att det är dumt att försöka peta och joxa själv. Men jag blir ju tokig på detta. Det kan ju inte vara en allvarlig infektion eftersom jag inte har feber och det är inte väldigt rött runt om. Men varför kommer det inte ut något ur den lilla säcken? Känns som att jag bara klipper bort vävnad. Trycket är högt då jag knappt kan räta ut handen så jag förväntade mig nästan ett vulkanutbrott.

Jag kommer självfallet ringa VC imorgon, men bör jag oroa mig för att det kan bli akut? Vill ju inte dra på mig blodförgiftning liksom :crazy: Jag har som sagt ingen feber. Tvättar rent med tvål och vatten + klorhexidin och byter förband (kompresser och gasbinda) 2 ggr om dagen.
 
2 cm djupt? I handen? Det är ju så dags att säga det här nu, men du borde ha sökt vård genast.

Känner du dig inte allmänpåverkad så är det sannolikt inte akut i betydelsen blodförgiftning, men hur akut det är att få hjälp med just handen vågar jag inte spekulera i. Har det å andra sidan redan gått ett par dar så är väl eventuell skada redan skedd, så gissningsvis(!) kan det vänta till imorgon.

Men skador i handen ska tas på allvar, det finns en massa nerver och pillrigheter därinne som är väldigt bra att det fungerar som det ska. Och för guds skull, sluta "klippa bort vävnad"! Den lilla säcken du pratar om är förmodligen en svullnad av din egen kropp, en muskel eller något liknande som är skadad och svullen. När jag huggit mig illa i handen har det bulat ut lite grejer ibland, det är saker som ska vara kvar därinne.
 
2 cm djupt sår i handen är väldigt djupt, i princip igenom hela handen? Det borde nog ha sytts när det hände ;) Det jag tänker är att det kan ha skadats mjukdelar i handen och att det är något sådant du ser? Jag vet inte, men någon sena tex? Har du full funktion? Var sitter såret?

Ur infektionssynpunkt är det svårt att uttala sig, men du verkar ju vara uppmärksam på symtom iaf. VC bums i morgon bitti! Är det nära en led förresten?
 
2 cm djupt sår i handen är väldigt djupt, i princip igenom hela handen? Det borde nog ha sytts när det hände ;) Det jag tänker är att det kan ha skadats mjukdelar i handen och att det är något sådant du ser? Jag vet inte, men någon sena tex? Har du full funktion? Var sitter såret?

Ur infektionssynpunkt är det svårt att uttala sig, men du verkar ju vara uppmärksam på symtom iaf. VC bums i morgon bitti! Är det nära en led förresten?

I handleden sitter det, kanske inte är riktigt 2 cm djupt, men 1 cm är det med råge. När jag knyter/släpper ut handen flyttar sig säcken upp och ner, men det är väl kanske för att den är fäst på någon muskel på något vänster. Jag har full funktion, men det gör ruskigt ont att böja bak handen och räta ut fingrarna helt.
 
Jag fick en broskknuta i mitt finger efter en äcklig klämskada.
Såret läkte men inte bra.
Efter lite pillande så hittade jag något som jag trodde var en varböld men den ville inte spricka.
Tokig som man är så tog jag en sax och klippte upp skiten. Ut ploppade en nästan helt rund broskbit :o
Har fortfarande ett stiligt ärr att visa upp men det läkte fint ändå.
 
Jag fick en broskknuta i mitt finger efter en äcklig klämskada.
Såret läkte men inte bra.
Efter lite pillande så hittade jag något som jag trodde var en varböld men den ville inte spricka.
Tokig som man är så tog jag en sax och klippte upp skiten. Ut ploppade en nästan helt rund broskbit :o
Har fortfarande ett stiligt ärr att visa upp men det läkte fint ändå.

:wtf: Ja, det kanske är en sån då. Men kan brosk verkligen bildas på ett par dagar?
Men men. Jag ska inte pilla mer nu :p
 
Jag gissar på att jag faktiskt slagit bort en bit från fingret så att det byggde på runt om för jag blev själv förvånad.
 
En bursa? Svårt att säga när det inte framgår var du har skurit dig. Ge fan i att pilla i såret, ring VC och be att få komma till DSSK som kan plåstra om och avgöra om doktor behöver titta på det.
 
En dryg centimeter djupt skärsår i handleden? Som du skurit och kretat i? Gah.
Till (ortoped)akuten med dig, utan att passera vårdcentralen.
Har du stelkrampsskydd?

Nej, det bildas inte säckar med var i sår. Och vad det än är så är det en riktigt dum idé att skära i den!
(Och brosk nybildas inte heller)
 
Kan bara hålla med Cilla W och Monstermom. Samt lägga till: ge fan i att ösa klorhexidin i såret.

Händer är ömtåliga, ett sådant jack du har fått vete sjutton om jag hade släppt en allmänläkare på. Som Cilla säger, sök en ortoped!
 
När jag behandlades på handkirurgen efter en operation så frågade jag om jag kunde fixa allt hemma. Ja om jag ville så. Vad ska jag tvätta med? Har du kranvatten hemma?
 
Kan bara hålla med Cilla W och Monstermom. Samt lägga till: ge fan i att ösa klorhexidin i såret.

Händer är ömtåliga, ett sådant jack du har fått vete sjutton om jag hade släppt en allmänläkare på. Som Cilla säger, sök en ortoped!

Det är inte handen, utan handleden, som sagt. Varför inte klorhexidin?
 
Varför inte klorhexidin?

Klorhexidin (och andra desinfektionsmedel som jodopax, väteperoxid, sprit, tvål etc.) skadar kroppens celler som håller på att läka såret och stör därmed läkningen. Kranvatten eller koksaltlösning är bäst om det behöver tvättas, men helst ska man inte vara och pilla i sår med det heller allt för ofta, om man håller på att tvätta och byta bandage hela tiden är man där och river upp och stör läkningsprocessen mer än man hjälper till.

Men som andra sagt, det där låter absolut inte som ett sår du borde experimentera med själv, det finns massa viktiga saker inne i handleden som kan ha blivit skadade!
 
Enligt FASS:
Kontraindikationer
Klorhexidin får ej användas i leder och på senor, ej heller på hjärnan, meningerna eller perforerade trumhinnor, eftersom klorhexidin är neurotoxiskt.

Ett djupt sår i handleden - då är risken att både led och senor skadats. Annars kan jag bara hålla med Mint här ovanför, ju mionder man håller på att peta i sår , ju bättre.
 
Är såret fint efter ett dygn söker inte jag vård. Som du beskriver låter det definitivt som att det är hög tid för proffsen att ta sig en titt...

Jag skar av mig lillfingertoppen i höstas när jag styckade. Den hängde kvar i en cm hud bakom nageln och satt kvar på benet men inte mer. Var så kall om händerna att det inte gjorde ont så jag kunde stoppa blödningen, spola rent och tejpa fast allt själv. Tog ett par dagar så såg det ut som ett tunt litet papercut, inte ens rosa runt kanterna. Idag syns det ett ärr och är lite ömt om man trycker på det men är helt bra annars.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp