Bollar gärna lite kring reaktion på katt

Bexzor

Trådstartare
Vi ska flytta till hus i höst mitt ute på landet, så vi funderar lite på om det går att skaffa katt för att helst kunna minimera gnagare.

Vår 18 månaders pojke reagerar på nånting hos sin mormor, troligtvis katten. Men han reagerar, vad vi märkt, inte i andra hushåll där det finns katt. Kan det bero på hur väl man städar?

Katt är inte nödvändigt för oss, men om vi skaffar katt så blir det givetvis familjemedlem som får vistas inomhus.
 
Kanske har betydelse hur man städar men jag reagerar på en katt där det städas 3 gånger i veckan.
Skulle inte skaffa katt om barnet är allergisk.
 
Jag reagerar på vissa katter, och nu förtiden reagerar jag på mina egna om det är pollen samtidigt, jag är förkyld etc.

Skulle inte skaffa katt om pojken visat allergisymptom. Utred först, och fundera på risken för korsallergier med
 
Kolla upp med blodprov om han är allergisk innan ni skaffar katt. Jag reagerar mycket mer på vissa katter än på andra. Gula katter har jag alltid reagerat mer på än andra färger. Pälsens struktur spelar också roll för mig. Nu är jag ju vuxen och har valt att ha katt ändå och jag tar reaktionen om den kommer men som barn har man ju inte riktigt det valet. Det tycker inte jag är schysst iallafall. För mig fungerar det om jag låter bli att klappa för mycket och så länge de håller sig på golvet och i fotänden av sängen men har katten legat på kudden så blir jag dålig. Precis som Alexandra_W reagerar jag mer på katter vid annan allergi och vid förkylningar och så är det ofta med allergier. Sen spelar det självklart roll hur mycket man städar! Hos någon som inte dammsuger, dammar och torkar golven regelbundet och som har katt eller för den delen hund kan jag inte ens gå in hos men här hemma fungerar det bra.
 
Katten kanske är i behov av bad? Jag reagerar (och min man) på dammig katt :D (och dammiga hem)...

(Jag har kollat allergi via blodprov och det var neg).

Hur är det med de "allergivänliga" raserna? Vi har till min stora förtjusning Devon Rexar ute i kvarteret :love: (jag-vill-kattnappa) dom kanske inte är så tåliga musjägare vid trist/kallt väder förstås?

Hur är det med den helt bedårande rasen sibirisk katt, är den ok för en del allergiker? (Ja dör så fina)

(Gud jag låter nästan pervers när jag "pratar" katt :laugh:)
 
Katten kanske är i behov av bad? Jag reagerar (och min man) på dammig katt :D (och dammiga hem)...

(Jag har kollat allergi via blodprov och det var neg).

Hur är det med de "allergivänliga" raserna? Vi har till min stora förtjusning Devon Rexar ute i kvarteret :love: (jag-vill-kattnappa) dom kanske inte är så tåliga musjägare vid trist/kallt väder förstås?

Hur är det med den helt bedårande rasen sibirisk katt, är den ok för en del allergiker? (Ja dör så fina)

(Gud jag låter nästan pervers när jag "pratar" katt :laugh:)

Jag tror man måste se mer individ än ras. Jag reagerar just på vissa individer - andra av samma ras, med samma hårlag osv går fint.

Jag är testat neg för allergi för 15 år sen men även då reagerade jag på vissa katter. Och just katt, ibte damm etc.

Idag som sagt så om det är pollen eller jag är förkyld så reagerar jag på alla katter. Rejält. Har inte gjort om allergiprovet - det är liksom inte nödvändigt då reaktionen är så tydlig.

Men för mig är det verkligen off season kopplat till individ.
 
Katten kanske är i behov av bad? Jag reagerar (och min man) på dammig katt :D (och dammiga hem)...

(Jag har kollat allergi via blodprov och det var neg).

Hur är det med de "allergivänliga" raserna? Vi har till min stora förtjusning Devon Rexar ute i kvarteret :love: (jag-vill-kattnappa) dom kanske inte är så tåliga musjägare vid trist/kallt väder förstås?

Hur är det med den helt bedårande rasen sibirisk katt, är den ok för en del allergiker? (Ja dör så fina)

(Gud jag låter nästan pervers när jag "pratar" katt :laugh:)

en kompis till mig har två Cornish Rex..dom kommer in med möss, fåglar (även skator). Så jaga kan dom :D
Kompisen tål inte våra katter.. men rexarna är ju mer allergivänliga än andra katter.
 
Raskatt är kanske lite vanskligt att släppa ut vind för våg dock. Testa först allergi. Om inte annat så finns ju hundar som effektivt tar död på allt under kilot.
 
Raskatt är kanske lite vanskligt att släppa ut vind för våg dock. Testa först allergi. Om inte annat så finns ju hundar som effektivt tar död på allt under kilot.

Det är väl inte vanskligare än att släppa ut huskatterna?

Själv har jag tre raskatter - två ragdolls och en somali som alla tre går ute lika mycket som huskatten. Största skillnaden är att raskatterna inte vill vara ute lika mycket och inte heller verkar gå lika långt om inte jag är på promenad för då följer de med, men inte huskatten
 
Det är väl inte vanskligare än att släppa ut huskatterna?

Själv har jag tre raskatter - två ragdolls och en somali som alla tre går ute lika mycket som huskatten. Största skillnaden är att raskatterna inte vill vara ute lika mycket och inte heller verkar gå lika långt om inte jag är på promenad för då följer de med, men inte huskatten

Beror lite på var man bor. En raskatt "försvinner" lättare....

Sen kan ju hårlag osv spela in, vissa raskatter är himla dåligt rustade för vinter t ex. Men det finns ju huskatter som är dåligt rustade med.
 
Beror lite på var man bor. En raskatt "försvinner" lättare....

Sen kan ju hårlag osv spela in, vissa raskatter är himla dåligt rustade för vinter t ex. Men det finns ju huskatter som är dåligt rustade med.

jag har inte ens tänkt tanken att någon skulle stjäla mina katter O_o hemska tanke
 
Nu får bukefalisterna lugna sig igen med sina förutfattade meningar, för jag har inte nånstans skrivit att vi SKA skaffa katt utan formuleringen var :

"Vår 18 månaders pojke reagerar på nånting hos sin mormor, troligtvis katten. Men han reagerar, vad vi märkt, inte i andra hushåll där det finns katt. Kan det bero på hur väl man städar?"
 
Nu får bukefalisterna lugna sig igen med sina förutfattade meningar, för jag har inte nånstans skrivit att vi SKA skaffa katt utan formuleringen var :

"Vår 18 månaders pojke reagerar på nånting hos sin mormor, troligtvis katten. Men han reagerar, vad vi märkt, inte i andra hushåll där det finns katt. Kan det bero på hur väl man städar?"

Fast det en överväldigande majoritet svarat är att se till att allergitesta pojken först, och så har vissa svarat att städning spelar roll, andra att det inte gör det.

Vad är förutfattat? Att folk har svarat utefter din fråga - att ni funderar på om ni kan skaffa katt, och har en pojke som ev reagerar på katt? Vad i hela friden vill du då ha för svar?
 
Fast det en överväldigande majoritet svarat är att se till att allergitesta pojken först, och så har vissa svarat att städning spelar roll, andra att det inte gör det.

Vad är förutfattat? Att folk har svarat utefter din fråga - att ni funderar på om ni kan skaffa katt, och har en pojke som ev reagerar på katt? Vad i hela friden vill du då ha för svar?

Ni lägger till detaljer som inte finns i min korta text. Ni behöver inte veta ifall allergitest är bokat osv för det hör inte till min fråga :)

Det fetmarkeradee i citatet vet jag inte ens hur jag ska svara på :confused: Eftersom jag hade knappast ställt en fråga på ett diskussionforum om jag vetat svaret själva, utan tanken var att starta just en diskussion från olika erfarenher. Trådens ämne heter dessutom "Bollar gärna lite kring reaktion på katt" dvs jag har inga självklara svar :up:
 
Ni lägger till detaljer som inte finns i min korta text. Ni behöver inte veta ifall allergitest är bokat osv för det hör inte till min fråga :)

Det fetmarkeradee i citatet vet jag inte ens hur jag ska svara på :confused: Eftersom jag hade knappast ställt en fråga på ett diskussionforum om jag vetat svaret själva, utan tanken var att starta just en diskussion från olika erfarenher. Trådens ämne heter dessutom "Bollar gärna lite kring reaktion på katt" dvs jag har inga självklara svar :up:

Ja och när du får förslag och åsikter kallar du de förutfattade? När du får följdfrågor - det är väl en del i att bolla saker - så blir du sur och tycker att det behöver den andra diskussionsparten inte veta.
 
För att återgå till ursprungsfrågan, vad barnet reagerar på, så kan det faktiskt vara en hel del andra saker än "katt".

Vilken sorts reaktioner är det? Kliande ögon, snuva, nysningar? Röda prickar? Eller något helt annat?

Använder mormor parfym, parfymerat tvättmedel m.m.? Har mormor "doftljus" hemma? Finns det mycket (blommande) växter hos mormor? Finns det andra djur eller på annat sätt annorlunda miljö hos, eller nära, mormor än hemma? Är barnet hos mormor ofta eller eller bara några få gånger om året, t.ex. därför mormor bor långt borta, är problemet årstidsberoende? Röker mormor, eller har rökt tidigare, så att rester finns kvar?
Reser man till mormor på något för barnet ovanligt sätt, t.ex. via tåg, flyg eller riktigt långa bilresor?
Gör barnet andra saker hos mormor än hemma, eller äter andra saker?

Jag är inte allergisk (väl testat, det jag lider av kallas känslig näsa), men brukar ofta börja nysa, bli mer eller mindre täppt, och ibland få kliande ögon av ungefär följande saker:

Parfymer (inte alla men många, måste ofta gå ifrån platser med mycket parfymdoft)
Parfymerade tvättmedel och sköljmedel
Doftljus (vänder i dörren till affärer som säljer eländet, är nog det som ger allra mest problem)
Väldigt dammiga sysslor i dammiga lokaler (som att halma fårstallet eller stapla höbalar)
Lokaler med cigarettrök
Stadsmiljöer med mycket partiklar när det är varmt
Lång inomhusvistelse i vissa offentliga miljöer där luften är väldigt torr.

Så det här är några tips på vad för andra saker än "katt" som skulle kunna finnas hos mormor.
 
Ni lägger till detaljer som inte finns i min korta text. Ni behöver inte veta ifall allergitest är bokat osv för det hör inte till min fråga :)

Det fetmarkeradee i citatet vet jag inte ens hur jag ska svara på :confused: Eftersom jag hade knappast ställt en fråga på ett diskussionforum om jag vetat svaret själva, utan tanken var att starta just en diskussion från olika erfarenher. Trådens ämne heter dessutom "Bollar gärna lite kring reaktion på katt" dvs jag har inga självklara svar :up:


Fast svaren har nog inte så mycket med Dig och din familj att göra, som att det är förvånansvärt vanligt att folk skaffar djur för att sedan inse att någon i familjen inte tål djuret. Vips så finns det annons om katt för omplacering på Blocket, eller kanske slutligen en tur till veterinären att att möta pärleporten om katten inte hittar nytt hem.

Så ser det ut i både hund- och kattvärlden, för att man tänker att "vi kan köpa och testa". Det är vad folk reagerar på, och fullt rimligt skriver att innan ni "testar" på en riktig katt så gå till VC för att få avfärdat/bekräftat eventuell allergi.

Sedan finns det ju mer allergivänliga raser, typ rexarna som någon redan skrivit. Jag har britter, som bara sprutar allergener ur sig dagarna i ände... ;P
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 055
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 721
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp