Bombardera mig med skäl till att inte skaffa katt(er)

BornAgain

Trådstartare
Jag vet att dumhet straffar sig...men jag mitt pantade as besökte lokala kattstallet:banghead:

Jag ville kolla om det vore hjälp om jag tog en katt jag besökt i våras. Det var bara sorgligt att hen var kvar fortfarande:cry: Jag fick bra argument mot att ta den (en skyggis passar inte i ett hem med hund)

Allt var frid och fröjd tills...tada "vi har kattungar" och så iväg. I första rummet världens nyfiknaste tjej...hjärtat tog genast hem henne och döpte henne till Ada (efter Lovelace)... de adopterar dock bort kattungar i par...men de hade några systrar också...pang i väg till en bedårande kvartett. Och så fastnade hjärtat för ytterligare två. En bossig sak som vaktade och vakade över sina systrar och hennes handgågna katt (stackars hunden om de flyttar hit. De skulle ha oss alla i en kniptång). Nu var hjärtat inne på en påse blandade, så hjärnan slog till reträtt.

Hjärnan brottas med tanken att ett drygt hundratal kattungar går genom enbart detta kattstall varje år!:rage: :banghead:Och med tanken att dr små systrarna är i så dåligt skick att de kanske inte ens överlever:cry:

Om hjärnan ger efter och låter hjärtat få sina katter kommer det finnas kandidater även om någon annan tar hand om dessa (eller om systrarna inte klarar sig)

Ge mig alla era argument mot katter!
 
Det finns inga :love:

Eller, okej. De hårar, de kräver en massa gos oavsett om du vill sova eller inte, du måste tömma lådan flera gånger/dag, släpa hem kattsand och kattmat. Du blir deras betjänt och matmaskin om du har tur. Men vad de ger tillbaka :love:
 
Jag skulle bara titta på hovslagarens kattungar..
skulle flytta till nytt hus om ett par månader och kanske eventuellt tänkte jag möjligen skaffa katt. Ungefär i din tanke, försökte hitta argument emot..

Nåja, tittade in i sadelkammaren och ser världens sötaste. När jag håller i en av dom är det ju perfekt läge att kläcka 'den där är kvar', 'ja och den svarta där också, resten är tingade.'
Gissa vem som på stört utan att hjärtat talat med hjärnan slog till på båda?

Minus- de leker(lekte) på nätterna. Mitt sovrumsgolv belagt med heltäckningsmatta ger än mer fart åt snabba kissar :angel:
De jamar tills de får som de vill.


Plus- allt annat :angel::love:
 
Minuset är att dom är för söta för att stå emot :meh: :cautious: :love: :p :heart

Mvh får hem katt nr två om mindre än två veckor nu :love: :bump:

(Men annars så pengar, tid och ork typ och vilja rensa låda. Allt måste man ha. Eller iaf en hyfsad buffert och bra försäkring, bra leksaker och orka lyssna på kattrace på natten och få leksaker burna upp på magen för att man ska leka :D Sen kan partnern rensa lådan :p :angel:)
 
Jag vet att dumhet straffar sig...men jag mitt pantade as besökte lokala kattstallet:banghead:

Jag ville kolla om det vore hjälp om jag tog en katt jag besökt i våras. Det var bara sorgligt att hen var kvar fortfarande:cry: Jag fick bra argument mot att ta den (en skyggis passar inte i ett hem med hund)

Allt var frid och fröjd tills...tada "vi har kattungar" och så iväg. I första rummet världens nyfiknaste tjej...hjärtat tog genast hem henne och döpte henne till Ada (efter Lovelace)... de adopterar dock bort kattungar i par...men de hade några systrar också...pang i väg till en bedårande kvartett. Och så fastnade hjärtat för ytterligare två. En bossig sak som vaktade och vakade över sina systrar och hennes handgågna katt (stackars hunden om de flyttar hit. De skulle ha oss alla i en kniptång). Nu var hjärtat inne på en påse blandade, så hjärnan slog till reträtt.

Hjärnan brottas med tanken att ett drygt hundratal kattungar går genom enbart detta kattstall varje år!:rage: :banghead:Och med tanken att dr små systrarna är i så dåligt skick att de kanske inte ens överlever:cry:

Om hjärnan ger efter och låter hjärtat få sina katter kommer det finnas kandidater även om någon annan tar hand om dessa (eller om systrarna inte klarar sig)

Ge mig alla era argument mot katter!
De väcker dig på nätterna alternativt okristligt tidigt.
De kan få för sig att börja kissa inne.
De förstör soffan.
De hårar ner.
De jagar dina fötter när du vill sova.
Sen är de jäkligt charmiga och egna! :love:
 
Hunden hårar redan. Så det argumentet faller. Systrarna är dessutom också röda-vita-gula.

Mina mot-argument - hunden, hinner jag leka och gosa nog med alla tre?
Utlandsresor- vem tar katterna? (men i ett hus med 78 lägenheter borde det finnas någon tonåring som kan tänka sig en slant för att tömma lådor och läsa läxor hos grannens katter?)

Innekatter innebär ett tjugoårs-perspektiv. Jag blir uppbunden länge - men å andra sidan bör jag skaffa katt nu för att minska risken att de överlever mig.

Mina för-argument: de är katter :love: som behöver hem
 
Det finns inga :love:

Eller, okej. De hårar, de kräver en massa gos oavsett om du vill sova eller inte, du måste tömma lådan flera gånger/dag, släpa hem kattsand och kattmat. Du blir deras betjänt och matmaskin om du har tur. Men vad de ger tillbaka :love:
Det fetade kan vi stryka - det går att beställa hem billigt på nätet ända fram till dörren = ännu färre anledningar till att inte köpa katt! :bump:
 
Jag är ledsen, TS, men det finns tyvärr inga motargument. Jag är rädd att det är kört - du måste helt enkelt bli kattägare nu!

Angående att resa bort så löser det sig alltid. Finns det ingen som kan komma och vakta katterna så finns det kattpensionat de kan bo på under tiden. :)

Och angående att hinna med att gosa och kela med alla tre djur, så får kattungarna enormt med utbyte av varandra i form av lek. Jag tror att du skulle få mindre tid att gosa och leka om du endast köpte en katt, faktiskt.
 
Jag vet att dumhet straffar sig...men jag mitt pantade as besökte lokala kattstallet:banghead:

Jag ville kolla om det vore hjälp om jag tog en katt jag besökt i våras. Det var bara sorgligt att hen var kvar fortfarande:cry: Jag fick bra argument mot att ta den (en skyggis passar inte i ett hem med hund)

Allt var frid och fröjd tills...tada "vi har kattungar" och så iväg. I första rummet världens nyfiknaste tjej...hjärtat tog genast hem henne och döpte henne till Ada (efter Lovelace)... de adopterar dock bort kattungar i par...men de hade några systrar också...pang i väg till en bedårande kvartett. Och så fastnade hjärtat för ytterligare två. En bossig sak som vaktade och vakade över sina systrar och hennes handgågna katt (stackars hunden om de flyttar hit. De skulle ha oss alla i en kniptång). Nu var hjärtat inne på en påse blandade, så hjärnan slog till reträtt.

Hjärnan brottas med tanken att ett drygt hundratal kattungar går genom enbart detta kattstall varje år!:rage: :banghead:Och med tanken att dr små systrarna är i så dåligt skick att de kanske inte ens överlever:cry:

Om hjärnan ger efter och låter hjärtat få sina katter kommer det finnas kandidater även om någon annan tar hand om dessa (eller om systrarna inte klarar sig)

Ge mig alla era argument mot katter!

Man skaffar inte katt, man blir accepterad som duglig tjänare. Så din hela frågeställning är ett ickeproblem. :love::love:
 
Man skaffar inte katt, man blir accepterad som duglig tjänare. Så din hela frågeställning är ett ickeproblem. :love::love:

Ett fel där, "slav" är den korrekta termen ;) :D

Edit:
11856795_508537052645151_155644278_n.jpg

Skylten jag har bredvid min ytterdörr :love:
 
Jag har två mot-argument kvar:
1) Jag kommer inte ha råd att ha lägenheten kvar om/när Släkting som är dement flyttas/dör. Å andra sidan är katterna då familjemedlemmar och då löser man bara problemen. Sin familj flyttar man berg för
2) Katterna måste få bo i Släktings rum i början. Inte kan de väl behöva sova ensamma? (I mitt rum bor hunden)

Vi har sagt att vi ska tänka ett par dagar och på söndag skriva hur vi vill ha det på varsin lapp. Sedan visa lapparna för varandra. (Släkting kommer dock inte att minnas vad hen skrev på sin :angel::D)
 
Mina två argument emot:

-Det är krångligt om man reser mycket (vilket tyvärr känns som ett argument för mig att inte skaffa nya när mina en dag (gud förbjude!) inte längre finns. Har du redan hund är ju det problemet redan ett faktum. Enstaka resor per år går alltid att ordna kattvakt.

-Det gör f-b ont när de går bort. Jag blir inte klok på varför sorgen efter en katt känns så oproportionerligt tung, men jag tror det kan ha att göra med att de är så nära hela tiden.

Slutsats: du är redan körd.
 
Mina två argument emot:

-Det är krångligt om man reser mycket (vilket tyvärr känns som ett argument för mig att inte skaffa nya när mina en dag (gud förbjude!) inte längre finns. Har du redan hund är ju det problemet redan ett faktum. Enstaka resor per år går alltid att ordna kattvakt.

-Det gör f-b ont när de går bort. Jag blir inte klok på varför sorgen efter en katt känns så oproportionerligt tung, men jag tror det kan ha att göra med att de är så nära hela tiden.

Slutsats: du är redan körd.

De må vara små i fysisk storlek men de lämnar ett enormt hål efter sig när de går bort :heart Jag kan ta det, det går ändå inte att skydda sig från allt om man vill leva och det de ger under sin livstid är värt den smärtan.
 
Jag vet varför jag inte vill ha katt:

De är kräsna med maten. Typ ingenting duger mer än en gång, sen är det inte gott mer. Alternativt slickar bara av såsen.
Kattmat stinker.
Kattlådan stinker ännu mer.
De kräver uppmärksamhet, men bara när det passar dem.
De klöser och bits när de känner för det, utan minsta anledning.
De gör som de vill, när de vill. Fast de vet att de inte får.
De hårar.
De är omöjliga att avmaska utan att förlora ett finger eller två.
De river ner saker från fönsterbrädan.
De dödar och äter upp småfåglar och ekorrar. Fast matskålen är full.
Duger du inte som slav till din katt vandrar den helt enkelt vidare till någon annan som kan tänkas serva den bättre.

Ska jag fortsätta...?

Jag har aldrig köpt en katt, men av någon anledning har det ändå dykt upp tre katter här hemma. Grannkatter som velat byta hem och blivit kvar... Vad gör man..? O_o ;)
 
Jag vet att dumhet straffar sig...men jag mitt pantade as besökte lokala kattstallet:banghead:

Jag ville kolla om det vore hjälp om jag tog en katt jag besökt i våras. Det var bara sorgligt att hen var kvar fortfarande:cry: Jag fick bra argument mot att ta den (en skyggis passar inte i ett hem med hund)

Allt var frid och fröjd tills...tada "vi har kattungar" och så iväg. I första rummet världens nyfiknaste tjej...hjärtat tog genast hem henne och döpte henne till Ada (efter Lovelace)... de adopterar dock bort kattungar i par...men de hade några systrar också...pang i väg till en bedårande kvartett. Och så fastnade hjärtat för ytterligare två. En bossig sak som vaktade och vakade över sina systrar och hennes handgågna katt (stackars hunden om de flyttar hit. De skulle ha oss alla i en kniptång). Nu var hjärtat inne på en påse blandade, så hjärnan slog till reträtt.

Hjärnan brottas med tanken att ett drygt hundratal kattungar går genom enbart detta kattstall varje år!:rage: :banghead:Och med tanken att dr små systrarna är i så dåligt skick att de kanske inte ens överlever:cry:

Om hjärnan ger efter och låter hjärtat få sina katter kommer det finnas kandidater även om någon annan tar hand om dessa (eller om systrarna inte klarar sig)

Ge mig alla era argument mot katter!


Say what? Adoptera genast en kissekatt!

No fucking way att jag ger argument emot adoption. :love:
 
Du har nog definitivt kommit till fel forum :D här är vi alla kattägda på ett eller annat fel. Det enda jag egentligen tycker kan vara jobbigt är att hitta kattvakt eftersom Nikita inte går ihop med några andra katter tyvärr. Ja, och om du har en långhårig kan det bli mycket hår i fällningstider. Nu kommer du ha en billig försäkring pga huskatt, min försäkring för raskatt kostar mer än min hemförsäkring :meh:

Annars är väl det enda att du inte längre bestämmer hemma :angel: du bor där och är till för att betala för hus och mat (Dreamies!) och annat och vara ena allmän passopp. Samt att om katten har bestämt sig för något då blir det så. Som att försöka med 26 olika sorters blötmat :banghead: när katten meddelat att torrisar är det som gäller. Eller tycker att den bästa leken av alla är en pingisboll i badkaret klockan fyra på morgonen. Eller racing med avstamp på bröst eller mage mitt i natten. :arghh:

Ett annat plus, vi här på kattforum är väldigt trevliga och du får stöd och hjälp. Det är sällan/aldrig några påhopp eller hårda tongångar som på andra sub-forumen. Ja och att vi har Bukes absolut mest gillade tråd = bildtråden :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp