Bomberbett kimblewick någon som rider med detta eller har provat?

Poppa

Trådstartare
Har idag provat ett vanligt kimblewick med tungfrihet. Jag misstänker att det blir för trångt i munnen på mitt lilla islandssto. Hon blev orolig i munnen trots en mycket försiktig hand. I vanliga fall varierar jag mellan Bomber bett tvådelat lockup och rakt. Jag har valt Bomber betten just för att de går att få i 10 mm tjocklek vilket passar mina islandshästar som enligt veterinär inte har så mycket plats i munnarna. Orsaken till att jag nu är nyfiken på Kimblewick är att jag ibland behöver komma åt henne lite bättre. Det ska alltså inte vara ett varje dag bett.

Vad tycker ni som provat? Vad får det för effekt? Har ni även provat andra märken i kimblewick/jaktkandar märker ni då någon skillnad på Bombers Kimblewick?
 
Har inte testat bombers kimblewick själv men ser ingen anledning till att inte bombers skulle funka bättre om hon vill ha smalare.
Men det kan ju vara så att hon inte trivs med hävstången. Finns det någon som har ett annat hävstång bett?

Hackamore kanske funkar istället för bett? På uteritt om det är det du tänker på.
 
Bombers Happy Toung gjordes en gång i tiden efter min hästs mun då han fick panik av tryck på tungan plus att han har platt gomtak.

Han är nu 26 år och jag varierar mellan det och Nathes mjuka raka pelham som är så mjukt att det inte trycker på tungan utan formar sej i munnen när det blir "uppvärmt".
 
Bombers Happy Toung gjordes en gång i tiden efter min hästs mun då han fick panik av tryck på tungan plus att han har platt gomtak.

Han är nu 26 år och jag varierar mellan det och Nathes mjuka raka pelham som är så mjukt att det inte trycker på tungan utan formar sej i munnen när det blir "uppvärmt".
Har köpt "ert" Bombersbett till dotterns lilla welsh mountain:) har inte testat ännu men hoppas atthon tycker om det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
966
Senast: Gry
·
Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för...
2
Svar
24
· Visningar
4 112
Senast: svea
·
Utrustning En av hästarna har ibland ridits på rakt kimblewick med lite tungfrihet. Det fungerar bra och hästen trivs bra med det, men då det med...
Svar
7
· Visningar
4 938
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp