Bomlös dressyrsadel?

SiZo

Trådstartare
Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det längsta att min WOW skulle gå att få att passa min häst. Men nu har vi provat allt, och det funkar inte. På något sätt så gör sadeln att han får svullnader på ryggraden, trots att den inte är i närheten av ryggraden.

Vi har provat olika bossor, olika vidder, olika mkt luft i bossorna för att se om det fungerar, men icke.

Idag kom dödsstöten. Detta var sadelns sista chans. Nu ska den säljas och jag ska hitta en ny.

Han blir inte svullen av min andra sadel, en bomlös distanssadel. Därav mina tankar om en bomlös.

Men jag har vissa krav, stort knästöd som sitter långt bak då jag har väldigt korta ben och hästen har mkt rörelser. Jag vill även ha djup sits och väldigt gärna smal midja. Greppigt läder är ett måste.

Hästen har rätt mkt manke, och ganska rak rygg.

Några förslag?
Jag har tidigare haft Trekker Master men inte fått dem att fungera på just denna häst.
 
Jag har själv en Easyback España, så vet inte hur deras dressyrsadlar är. Men det finns dressyrsadel i både Easyback och storebror Masterback (fler modeller). Skadar ju inte att kolla iaf :)

Edit: kollat runt lite och Hidalgo verkar också ha en del olika dressyrmodeller.
 
Senast ändrad:
Jag har själv en Easyback España, så vet inte hur deras dressyrsadlar är. Men det finns dressyrsadel i både Easyback och storebror Masterback (fler modeller). Skadar ju inte att kolla iaf :)

Edit: kollat runt lite och Hidalgo verkar också ha en del olika dressyrmodeller.

Jag har hört att masterback har lite tveksam kvalité på deras läder??
 
Jag har hört att masterback har lite tveksam kvalité på deras läder??
Ingen aning faktiskt, har ju lillebrorsan easyback som är i syntetmaterial. Endast läderdetaljer på min. Förutom att kattjävlarna klättrat på den så är den i superbt skick även efter några år. Men det är ju alltid bra att höra sig för lite innan man köper sadel ;)
 
Åh, låter som att du skulle haft min Phoenix Vouge II. Jag köpte den från Sverige, faktiskt, så det kanske fortfarande går att få tag på dom där.
 
Åh, låter som att du skulle haft min Phoenix Vouge II. Jag köpte den från Sverige, faktiskt, så det kanske fortfarande går att få tag på dom där.

Jag har haft en sådan faktiskt, till hans mor, och på henne fungerade den inte, hon hade för hög/lång manke, så jag gissar att den inte skulle fungera på honom heller tyvärr. Skön sadel annars!
 
Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det längsta att min WOW skulle gå att få att passa min häst. Men nu har vi provat allt, och det funkar inte. På något sätt så gör sadeln att han får svullnader på ryggraden, trots att den inte är i närheten av ryggraden.

Vi har provat olika bossor, olika vidder, olika mkt luft i bossorna för att se om det fungerar, men icke.

Idag kom dödsstöten. Detta var sadelns sista chans. Nu ska den säljas och jag ska hitta en ny.

Han blir inte svullen av min andra sadel, en bomlös distanssadel. Därav mina tankar om en bomlös.

Men jag har vissa krav, stort knästöd som sitter långt bak då jag har väldigt korta ben och hästen har mkt rörelser. Jag vill även ha djup sits och väldigt gärna smal midja. Greppigt läder är ett måste.

Hästen har rätt mkt manke, och ganska rak rygg.

Några förslag?
Jag har tidigare haft Trekker Master men inte fått dem att fungera på just denna häst.

Har du provat att rida med padd? Min första häst fick oxå sådana svullnader och jag åkte till klinik för att ultraljuda dom men då kom dom helt plötsligt inte..
Hursom så får min nuvarande oxå sådana svullnader om jag rider med fårskinn med kanal, oavsett sadel... Bytte padd till en typ tempurpadd och då har dom inte kommit tillbaka. Jag vill gärna ha padd då min förra häst reagerade på skarven mellan luftkuddarna på wowen och bockade i framförallt galoppen. Nuvarande har väldigt lätt till bock och jag har därför inte ens vågat prova utan padd.. Om sadeln ligger bra i övrigt och du gillar den så kan det ju vara värt att prova?
 
Jag har haft en Masterback hemma på prov. Läderkvaliteten var usel och jag gillade inte sadeln alls. Det var visserligen många år sedan nu så det kan ju ha ändrats.
 
Har du provat att rida med padd? Min första häst fick oxå sådana svullnader och jag åkte till klinik för att ultraljuda dom men då kom dom helt plötsligt inte..
Hursom så får min nuvarande oxå sådana svullnader om jag rider med fårskinn med kanal, oavsett sadel... Bytte padd till en typ tempurpadd och då har dom inte kommit tillbaka. Jag vill gärna ha padd då min förra häst reagerade på skarven mellan luftkuddarna på wowen och bockade i framförallt galoppen. Nuvarande har väldigt lätt till bock och jag har därför inte ens vågat prova utan padd.. Om sadeln ligger bra i övrigt och du gillar den så kan det ju vara värt att prova?

Ja absolut, har tempurpaddarna något specifikt namn? Eller vet du kanske vart man kan köpa?
 
Jag tror min heter Ecogold.
Finns många idag. Googla på padd memory foam.
När jag sökte på det så hittade jag ju på hööks för en tusenlapp, det är ju bara nån mil från mig så jag åker direkt o köper o provar! :D

Så trisst när man har lagt typ 45 000 kr på en sadel som ska fungera alltid och så gör den inte det :rage:
 
Senast ändrad:
När jag sökte på det så hittade jag ju på hööks för en tusenlapp, det är ju bara nån mil från mig så jag åker direkt o köper o provar! :D

Så trisst när man har lagt typ 45 000 kr på en sadel som ska fungera alltid och så gör den inte det :rage:

Jag vågar inte lova att det hjälper dock. Har bara använt min som padd till sadel som passar(med padd).
Och kör nog ändå hellre fårskinn till den.
 
Jag vågar inte lova att det hjälper dock. Har bara använt min som padd till sadel som passar(med padd).
Och kör nog ändå hellre fårskinn till den.

För ögat passar sadeln jättebra! Pälsen ligger bra så sadeln rör inte på sig. Det är bara de där svullnaderna på ryggraden som gör att jag vet att den inte passar :(
 
För ögat passar sadeln jättebra! Pälsen ligger bra så sadeln rör inte på sig. Det är bara de där svullnaderna på ryggraden som gör att jag vet att den inte passar :(
Jag har den på Hööks för 600:- Antishock från Equiexpert. Fungerar utmärkt och är inte så tjock när den trycks ihop. Är väldigt lik Ogvilly padden i känslan...
 
Jag har den på Hööks för 600:- Antishock från Equiexpert. Fungerar utmärkt och är inte så tjock när den trycks ihop. Är väldigt lik Ogvilly padden i känslan...

Ja jag hittade en nu som kostade 500 nånting, känns tjock, men den kanske trycks ihop när man sitter i den :)

Håll tummarna gott folk!
Jag har dock redan köpare på min sadel!
 
Provade idag att fylla på med mer lyft i sadeln för att se om det hjälpte att den kom upp lite... Ingen förbättring.

Imorgon blir det att prova padden.

Jag är inte så hoppfull nu så ni får gärna ÖSA på med tips på bra dressyrsadlar som är antingen helt bomlösa eller har flexibel bom :)
 
Jag har en Taur Opux, tycker själv att jag får en väldigt bra sits i den (stora stöd, smal midja, ganska djup) och den passar min häst bra. Men den har flexbom.
 

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: poetin
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Känner någon till någon sådan? Min häst vill nog helst ha en sådan. Hon har en mkt känslig länd och vill inte ha någon vikt på den. Det...
2
Svar
34
· Visningar
3 872
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp