Bomlös dressyrsadel?

Vet inte än, provade att fylla i mer luft, vilket inte hjälpte. Så nu ska jag prova padden.

Ikväll eller imorgon.
Ja fylla luft tror jag inte heller hjälper. Kan kanske vara att kanalen är ngt för vid för din häst och då kommer ju padden hjälpa. Men töm ur överskottsluften igen så du inte hamnar jätte högt.;)
 
Ja fylla luft tror jag inte heller hjälper. Kan kanske vara att kanalen är ngt för vid för din häst och då kommer ju padden hjälpa. Men töm ur överskottsluften igen så du inte hamnar jätte högt.;)
Jag tog i ett pumptag i varje bossa så det är inte frågan om någon överskottsluft direkt.
 
Hetsa inte upp dig över bulorna. Jag antar att de försvinner på några timmar?
Enda problemet är väl om du ska tävla distans, och veterinärerna hänger upp sig på bulorna.
Har haft en häst med såna bullar, de försvann inom en halvtimme. Bomlösa sadlar fungerade fint, men aldrig någon bomsadel, testade typ alla sorter, och med olika padar, även tempur i olika tjocklekar.
 
Hetsa inte upp dig över bulorna. Jag antar att de försvinner på några timmar?
Enda problemet är väl om du ska tävla distans, och veterinärerna hänger upp sig på bulorna.
Har haft en häst med såna bullar, de försvann inom en halvtimme. Bomlösa sadlar fungerade fint, men aldrig någon bomsadel, testade typ alla sorter, och med olika padar, även tempur i olika tjocklekar.

Hetsa inte upp mig över bulor?
Är du helt seriös nu?

Om jag skulle få stora svullnader på mina fötter av vissa skor så skulle jag dels anta att det skulle göra ont och jag skulle verkligen inte använda de skorna.

Jag skulle aldrig riskera min hästs hälsa genom att rida med en sadel som uppenbarligen inte passar! Anledningen till att veterinären hänger upp sig på bulor är av en orsak!
 
Ja, jag är faktiskt seriös. Verkar hästen få ont? Min ömmade inte det minsta i ryggen, vare sig på bulorna, som liksom hos din häst satt mitt på ryggraden, eller på andra ställen.
Nu i efterhand så tror jag inte dessa svullnader, (typ kidneybönor) egentligen betydde att sadeln skulle gjort skada.
 
Ja, jag är faktiskt seriös. Verkar hästen få ont? Min ömmade inte det minsta i ryggen, vare sig på bulorna, som liksom hos din häst satt mitt på ryggraden, eller på andra ställen.
Nu i efterhand så tror jag inte dessa svullnader, (typ kidneybönor) egentligen betydde att sadeln skulle gjort skada.

Han är av den varianten att han inte säger till. Väldigt smärttålig och vill alltid vara tillags. Hingstar är ju inte lika smärtkänsliga.

Därför är det min uppgift att säkerhetsställa att han faktiskt inte har ont. Svullnader på ryggraden Tyder helt klart på att något är tokigt.
 
Därför är det min uppgift att säkerhetsställa att han faktiskt inte har ont. Svullnader på ryggraden Tyder helt klart på att något är tokigt.

Håller med.
Oavsett om han verkar ha ont eller inte på bulorna så ska det inte bli bulor av en passande sadel - oavsett om det är en billig eller skitdyr. Blir det bulor är det nåt skumt.
 
Håller med.
Oavsett om han verkar ha ont eller inte på bulorna så ska det inte bli bulor av en passande sadel - oavsett om det är en billig eller skitdyr. Blir det bulor är det nåt skumt.
Grejen är att många av de bomsadlar jag provade inte kunde passat bättre. Hästen var i utmärkt hull, välmusklad, och hade egentligen ett vad man kallar "bra sadelläge".
 
Grejen är att många av de bomsadlar jag provade inte kunde passat bättre. Hästen var i utmärkt hull, välmusklad, och hade egentligen ett vad man kallar "bra sadelläge".

Det kunde de uppenbarligen eftersom hästen fick svullnader av dem.
 
Grejen är att många av de bomsadlar jag provade inte kunde passat bättre. Hästen var i utmärkt hull, välmusklad, och hade egentligen ett vad man kallar "bra sadelläge".

Som @kimmis87 sa, blir det bulor passar de inte - även om de till synes gör det. Bulorna kommer av något som ändras när sadeln kommer på. Annars hade bulorna varit där hela tiden.

- Har också fått bula på min ena häst, mitt på ryggraden (alltså i sadelns kanal). Inte öm alls. Utprovad sadel.
Bulan försvann med annan sadel.
Hästen kunde senare ha den första sadeln igen utan att få bulor.....
 
Nej, så klart fattar jag att det är sadeln som är boven. Men frågan är om det i längden är skadligt?
 

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: poetin
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 728
Senast: lillamy73
·
Utrustning Känner någon till någon sådan? Min häst vill nog helst ha en sådan. Hon har en mkt känslig länd och vill inte ha någon vikt på den. Det...
2
Svar
34
· Visningar
3 930
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp