Bomlös dressyrsadel

MaRomer

Trådstartare
Inte varit aktiv på flera år och har således ej koll på allt som hänt. Men, bomlös dressyrsadel som man får tävla i. Vilka är det? Alla? Samt bomlös på en 5 åring, hiss eller diss? Han har ett Jäkla swing så skickar upp ryttarna. Dvs vill ha en sadel så man kommer ner på honom samt stora stöd. Han har idag en sadel som funkar Bates princess? Men ryttaren upplever att hon ej kommer ner på honom riktigt. Samt hamnar något I stols sits.

Han är ung och ändrar sig fortfarande. Så kan det vara ett alternativ att kolla på bomlöst? Han har bara en sadel och kommer således ha den på ryggen 4-6 ggr i veckan.

Hur säger råden nu. Ska man ha bomlös på unghästar eller ej? Och I så fall vad? Hästen är ett hbl på 167-170 i
received_10156032357713787.jpeg
mkh med rak rygg och lite make.
 
Nu har jag verkligen inte provat alla bomlösa på marknaden, men t ex Barefoots sadlar tycker jag inte alls om. Tycker man hamnar en decimeter ovanför hästen, som att sitta på en stol ovanpå.
 
Jag har haft min Trekker Master på både unga och äldre hästar, underbar sadel som hästarna verkligen märker skillnad av.

Startrekk Dressage är också en snygg sadel.
 
Det finns flertalet bomlösadressyrsadlar idag och vad jag vet är de som ser ut som en vanlig sadel godkända att tävla i.

Vad gäller unghäst och bomlöst så ser jag det enbart som positivt. Hästen får bygga muskler utan något som hindrar och man slipper byta sadlar/vidga bommen i parti och minut. Men, det kräver en balanserad ryttare. Än mer balanserad än med en förlåtande bom men hade hästen fått välja så hade ju alla ryttare alltid varit balanserade så det ser jag som något vi som ryttare har ansvar för att se till att bli om vi inte redan är det.

Med bomlösa gäller samma som för sadlar med bom. De måste provas ut till de individer, dvs. häst och ryttare, som ska använda den och man får vad man betalar för. En billig sadel är ingen höjdarsadel oavsett om den har bom eller inte.
 
@MaRomer man rekommenderar inte dressyrsadel med bom eller alls bom eller inte på unga hästar, även om det blivit norm ändå senaste decennierna att lägga dressyrsadlar på 3 och 4 åringar ändå . Anledningen är ju som du redan verkar insatt i, att det blir för mycket djup sittning på hästarna utifrån sadlarnas utformning.

Din är ju dock 5 år och riden sen längre (så fin han ser ut!) .

Du kan säkerligen ha bomlös på denne om sadeln verkligen passar och träningsupplägget är klokt .

Jättefin häst du har :)
 
Senast ändrad:
Jag har en Star Trekk Allround och en Star Trekk Dressyr. Vi bytte på den ena hästen i stallet från en Bates-sadel till ST dressyr och ryttarens sits förbättrades anmärkningsvärt mycket. Hästen gick under denna sadel bättre än någonsin tidigare.
Jag har själv en 4-åring som har ST Allround och den ligger jättebra på honom (Han har rak rygg och liten manke). Något vid än så länge, men han är ett kallblod och kommer bredda sig betydligt mer.
Star Trekk-sadlarna har utbytbara koppjärn, är helt fantastiska även för svåra sadellägen. I vårt stall har vi även en häst med extrem svankrygg och massiv manke, hans ST Dressyr ligger bättre än någon annan sadel han haft tidigare.
Star Trekk är även godkänd för tävling :)
 
Ska du ha rätt tryckfördelning av en bomlös sadel på en häst som kanske inte är väldigt musklad, så lär du behöva en jäkla massa paddar mellan er. Du hamnar långt ifrån.

Särskilt i dressyren strävar man ju efter att kunna rida hästen med bara säteshjälperna, och då är en close contact sadel där man känner hästens rörelser mer optimal.

De bomlösa som ser ut som vanliga sadlar är inte jättestoppade i sig.

Sen beror det lite också på ryttaren - en liten, välbalanserad ryttare som rider i trepunktssits lär ju inte utöva samma punkttryck som en obalanserad tung ryttare som sitter djupt på röven. Där hamnar kraften rakt nedåt, i ryggen, på liten yta.

Säger varken bu eller bä, men man måste fundera ett varv till, eller två, vad som är rätt för er.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: __sofia__
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 704
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 684
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp