Bomlös sadel åker runt?

Mina får lätt skav av kanten på paden/schabraket när de har vinterpäls och jag löser det med renskinn. Båda mina är skavkänsliga när de har vinterpäls så renskinn är en enkel lösning. Är det längre fram på ryggen så skulle jag fundera över om sadeln egentligen passar. Kan du hoppa upp i den från marken vid behov eller glider den då med? Jag tänker att hästens kropp ändras ju när den skuttar till och att det kanske har med det att göra också?
Det dumma med ghostsadeln är att den kommer ganska högt över hästen om man jämför med en sensation eller en barefoot och beroende på häst kan det såklart göra att det blir ostabilt. Tyvärr finns det ju ingen sadel som passar alla hästar och även om ghost är väldigt anpassningsbar så kanske den helt enkelt inte passar din häst.

Ja det är ju den naturliga reaktionen att trampa till extra i ena stigbygeln då och jag vet inte hur man ska komma ifrån det riktigt. Rida barbacka möjligtvis och träna på att hitta balansen så men det är man ju inte alltid så sugen på eftersom det kan resultera i några avfallningar :crazy:

Upptäckte igår att jag har en sådan sadelgjord från hööks som länkades till här ovan men det var inte den som satt på sadeln utan denna gjorden hade ganska lös resår.. Borde göra stor skillnad om jag byter gjord?
 
Upptäckte igår att jag har en sådan sadelgjord från hööks som länkades till här ovan men det var inte den som satt på sadeln utan denna gjorden hade ganska lös resår.. Borde göra stor skillnad om jag byter gjord?

Kan göra, testa!
Jag har aldrig testat att hoppa upp från marken men är ganska säker på att den skulle glida runt då. Har testat att hoppa upp från lägre saker och då glider den lite. Säljare sa att man aldrig ska hoppa upp från marken i en bomlös och jag har följt det...

Men man ska kunna hoppa upp från marken i en bomlös utan att den glider runt?
Man bör inte hoppa upp från marken som standard eftersom det gör sadeln sned. Det gäller bomsadlar med men där syns det inte lika väl för ögat så få märker det. Hästen känner däremot av det och det är såklart inte bra med en sned sadel. Visst ska man kunna hoppa upp från marken enstaka gånger och då utan att sadeln glider.
 
Jag vill mena att den höga andel bomsadlar som ligger illa skapar ett betydligt skadligare punkttryck.
Oj, har du någon källa på att det är en hög andel bomsadlar som ligger illa? Och varför skulle en illa passande bomsadel ge högre punkttryck än en bomlös sadel (som tydligen i stort sett inte fördelar vikten alls knappt)?

Och varför väljer man att ha en bomlös sadel som ger punkttryck bara för att det "säkert finns andra som rider med ännu sämre sadlar"?
 
Oj, har du någon källa på att det är en hög andel bomsadlar som ligger illa? Och varför skulle en illa passande bomsadel ge högre punkttryck än en bomlös sadel (som tydligen i stort sett inte fördelar vikten alls knappt)?

Och varför väljer man att ha en bomlös sadel som ger punkttryck bara för att det "säkert finns andra som rider med ännu sämre sadlar"?

Därför att bomsadeln som ligger illa (t ex i framvikt) fördelar ALL vikt framåt. Det är ju meningen med bommen.

Det är bara att titta runt på hästarna som bär bomsadel, och hur de ligger.

Jag väljer gärna bort bomsadel när det går för att skadeverkningarna är så mycket större. Ligger den i framvikt (vanligt) så ligger den och trycker undan musklerna i manken vilket innebär att muskelkedjan för att bära ryttare är bruten. Vilket i sin tur innebär både skada på den söndertryckta muskulaturen OCH slitaget av att inte bära ryttaren korrekt utan över framdelen.
 
Därför att bomsadeln som ligger illa (t ex i framvikt) fördelar ALL vikt framåt. Det är ju meningen med bommen.

Det är bara att titta runt på hästarna som bär bomsadel, och hur de ligger.

Jag väljer gärna bort bomsadel när det går för att skadeverkningarna är så mycket större. Ligger den i framvikt (vanligt) så ligger den och trycker undan musklerna i manken vilket innebär att muskelkedjan för att bära ryttare är bruten. Vilket i sin tur innebär både skada på den söndertryckta muskulaturen OCH slitaget av att inte bära ryttaren korrekt utan över framdelen.
En bomlös sadel fördelar inte vikten alls knappt, trycket blir under ryttarens sittben. En bomsadel ska ligga jäkligt illa för att få samma slags punkttryck som ett par sittben orsakar. Du och jag har verkligen olika bekantskapskretsar, ingen som jag känner/ser rida har en så illasittande sadel (iaf inte vad man kan se från sidan som tydligen du kan göra, eller springer du runt och undersöker folks sadlar och gör tryckmätningar på hästar du råkar träffa på?). Om det är allmänt förekommande i din bekantskapskrets med så uppenbart illasittande sadlar är ju oroande, man kan undra i vilket område du håller till och vilka tränare ni anlitar.

Men oavsett det så är det ett märkligt resonemang, att bara för att det kanske förekommer att hästar går med illasittande bomsadlar som orsakar punkttryck så är det ok att använda en bomlös sadel som också orsakar punkttryck?

Det är som att säga att det är ok att rida på en häst med 1 grads hälta, för det finns ju faktiskt andra som också rider på lika halta hästar, eller t o m de som rider på hästar med 2-gradig hälta.
 
@Lovisaleonora Dessutom så kommer man inte runt problemet med sadelinpassning genom att välja en bomlös sadel. En bomlös sadel kan ligga mer eller mindre dåligt/bra, men oavsett så kommer punkttrycket vara högre i en välinpassad bomlös än i en välinpassad bomsadel. En dåligt inpassad bomlös sadel blir så klart ännu värre. Till skillnad från dig har jag källor till det jag skriver. Vad har du för källor på dina påståenden?
Källa till det jag skrev i detta inlägg:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24268681
 
Därför att bomsadeln som ligger illa (t ex i framvikt) fördelar ALL vikt framåt. Det är ju meningen med bommen.

Det är bara att titta runt på hästarna som bär bomsadel, och hur de ligger.

Jag väljer gärna bort bomsadel när det går för att skadeverkningarna är så mycket större. Ligger den i framvikt (vanligt) så ligger den och trycker undan musklerna i manken vilket innebär att muskelkedjan för att bära ryttare är bruten. Vilket i sin tur innebär både skada på den söndertryckta muskulaturen OCH slitaget av att inte bära ryttaren korrekt utan över framdelen.
Sen är det ju lite roligt att du skriver att bomsadlar trycker mer på manken än vad bomlösa sadlar gör. Det finns studier gjorda på det på islandshästar och faktum är att det är precis tvärtom mot vad du tror. Bomlösa sadeln la mer vikt fram än vad bomsadlarna gjorde. ;)
Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24239262
 
För det första, starta en egen tråd om bomlös vs. bomsadel! Jag tror inte TS är intresserad av den diskussionen, och dessutom finns det nog x antal trådar om det redan...

Till TS: Jag har haft Ghost tidigare och upplever den som en av de bättre bomlösa, mer stabil och bättre byggd för hästen. Den bör inte snurra men runda tunnor till häst kan det vara svårt på, om det är de modellen av häst du har ;) Att det blir ruggat långt bak är inte konstigt, det är där sadeln rör sig mest. Tänk när en häst svänger t.ex, den böjer på ryggen. Jag tycker gjordar med resår är bäst, men det ska vara bra resår! När du försöker dra ut den själv ska det knappt gå att dra ut, kan du dra ut den nån cm är den för lös. Efterdra gjorden är jättebra, materialet går ihop sig lite i sadeln när det blir varmt. Underlägg, provat nån form av antiglidpad närmast hästen? Rätt gjord eller pad kanske inte hjälper för sig men tillsammans kanske det ger tillräckligt mycket stabilitet :)
 
Ni som använder bomlösa sadlar; är ni inte oroliga för punktbelastning? I den här studien vägde ryttaren inte ens 60 kg. Punkttrycket var väldigt mycket högre i den bomlösa sadeln än i den med bom.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/bomlos-sadel-ger-hog-punktbelastning.htm
Nej. Inte det minsta. Såpass bra hästmänniska är jag att jag kan se om mina hästar far illa. Studien säger absolut ingenting. Det finns ingen information om vilken sadel de har testat. Jag tror inte att någon hade tagit en liknande studie seriöst om det hade handlat bomsadlar där alla vet att det finns alltifrån skräckexemplar som aldrig borde komma i närheten av en hästrygg till lyxvarianten som gör sitt jobb väl.
 
Jag använder bomlös. Jag har ridit samma häst upp till 12 timmar samma dag, ett antal gånger. Finfin välmusklad rygg och aldrig, aldrig varit ryggöm, trots att jag så gott som bara rider i stående sits, och mestadels rider i trav och galopp.
 
Min häst vill äntligen galoppera tack vare sin bomlösa sadel. Så han klagar inte på sk punkttryck! Han ändrar ryggen så mkt under ridning så han känner sig hindrad av många bomsadlar. Dock ska vi hitta bomsadel också men vi kommer inte sluta rida honom med den bomlösa.
 
Jag inflikar också att jag har en bomlös westernsadel som andra folk åkt runt i :o

Personligen märker jag att man kommer mycket nämre hästen med den, och hästen märker så fort jag sitter snett eller fel. Just hästens reaktion på min sits gör att jag är så mycket mer uppmärksam på hur rakt och korrekt jag sitter, vilket gör att sadeln ligger still.
Balanserar jag fel eller sitter fel, och ignorerar min häst som blir störd, så rör sig sadeln. Det går inte att spänna sadelgjorden mer heller utan att hästen blir mer än störd.

Men det sagt, så älskar jag min sadel! Jag har blivit en betydligt bättre ryttare i den (även om det är jobbigt ibland) och min häst är betydligt mer avslappnad (märktes redan när vi provade ut den) än han någonsin varit i bomsadel. Det gäller bara att man balanserar upp sig själv.
 
Har alltid förbygel till bomlösa, speciellt när den är ny! Det finns ju inget hårt som håller emot så sadeln kan glida vid tvära kast. Numera har jag bara förbygeln om vi ska klättra eller galoppera mycket och fort. Annars är min häst såpass stabil att han gör i ga överraskningar :)
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
700
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
737
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 282
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp