Bomlös sadel med läderpaneler? Kan man ha tryckavlastande padd under?

Vitavi

Trådstartare
Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de även passar plånboken. Kommer användas 1-2 gånger per vecka som komplement till min bomsadel.
Sadeln jag är intresserad av har så kallad läderbom/paneler. Vad innebär det? Är det något som ska anpassas till just min häst?
Sen den viktigaste frågan, kan jag ha en typ grandeur pad Physio med kanal under en bomlös sadel med paneler eller är de enbart till för bomlösa utan paneler?
 
Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de även passar plånboken. Kommer användas 1-2 gånger per vecka som komplement till min bomsadel.
Sadeln jag är intresserad av har så kallad läderbom/paneler. Vad innebär det? Är det något som ska anpassas till just min häst?
Sen den viktigaste frågan, kan jag ha en typ grandeur pad Physio med kanal under en bomlös sadel med paneler eller är de enbart till för bomlösa utan paneler?

Jag skulle vilja säga att det beror på hur hästen ser ut, hur ryggen är formad. Är hästen inte tillräckligt muskald för att garantera att panelerna och bommen låter ryggraden går fri, hade jag använt en padd.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon som använder sig av den bomlösa sadeln Admiral Flex och vill komma med ett utlåtande gällande denna. Vänligen ange vilken typ av...
Svar
0
· Visningar
654
Utrustning Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den...
Svar
7
· Visningar
1 143
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp