Bomlös westernsadel

yasmineA

Trådstartare
Hej. nån som provat en bomlös western från saddleoutlet? har en bred fjording på 140 o behöver nåt att hålla ibland. :)
 
Sv: Bomlös westernsadel

Jag undrar också, är intresserad av eco-sadeln de har! Min är dock en smal arab :)
 
Är det den sadel jag tror så säljs den betydligt billigare från amreitsport.de. det är deras märke.. ;)

Var -relativt priset- okey kvalitet. Men den passade inte alls på min häst (en lite bredare arab med svängd rygg) köpte full qh på forken och den var i storlek arbetshäst. Sen var sätet den minsta 15" jag suttit i, man satt väldigt fast vilket inte fungerade för mig med mina ryggproblem då..
Vissa detaljer var konstiga, tiestrap var för kort, stigläderspännena var konstiga. Och med flyttbara bossor under så oroade jag mig alltid för att de satt snett.

Men jag sålde den för inköpspris minus frakt och hade 17 köpare i kö och sadeln såld inom 24 timmar så vill man prova så är de säljbara! =)

Lycka till och berätta hur det går!
 
Återuppväcker denna tråd då jag går och funderar på en bomlös westernsadel till min unghäst, vill inte köpa en bomsadel som kanske inte passar om några månader...

såå, någon annan som har köpt en av deras och tycker den är bra/dålig? :D
 
Drar upp denna tråden igen.

Någon som har sadel från Saddleoutlet?
Hur är de bomlösa western-sadlarna? Hur formar de sig efter hästen? Vilken typ av häst passar de bäst? Kvalitet? Hur sitter man som ryttare i en sån sadel?
Funderar på om jag skulle beställa en bomlös western som tillfällig lösning tills jag har råd att skaffa en Hidalgo Valencia.

Någon som har en sadel från saddle outlet? :)
 
också intresserad... har ju en rund kortryggad överbyggd isis.. sugen på en bomlös för våra långturer=)
 
Åh en till som är intresserad av bomlös western sadel!

Jag gillar konceptet med bömlös westernsadel. Känns som att den är lättare att passa in och inte lika tung/stel mot hästryggen som en vanlig westernsadel.
Men är de bomlösa något att ha? Hur är de mot hästen? Hur blir tryckfördelningen? Många frågor känner jag:)
Verkar inte vara många som har bomlösa westernsadlar.

Sugen på en sån sadel till min travare, främst för uteritterna. Men vill ju inte lägga nått på hästena rygg som inte är bra.
 
Svarar igen, kan med lite distans till sadelköpet konstatera att den bomlösa jag hade passade sämre än alla opassande bomsadlar jag haft. Den var i utformningen inte riktigt genomarbetad, och det känns som svårt att hitta den häst som passar sadeln. Den hästen skall vara bred som en ladugårdsdörr över ryggen och helt rak i anläggningsytan.

Nu blir jag lite filosofisk...
Salen är gjord för att anpassa sig efter hästensryggkurvatur, men samtidigt vara stel nog att fördela tyngd. Men eftersom sadeln anpassas av att ligga i spänn ( vilket händer när den används sålänge den inte passar). Men eftersom den anpassas av att inte passa kan den aldrig komma att passa perfekt.

Summa summarum är det lättare att hitta en vanlig westernsadel som passa än att dessa ska råka passa just den häst man har..

Har istället köpt mig en andra double c sadel, i större storlek och är nu nöjd.
kan varmt rekommendera Double C / Deuber & Partner sadlarna, det finns många av dem begagnat. just nu finns en på fb för 3500:- och det är otroligt mycket mer sadel för pengarna än de bomlösa från saddleoutlet.

Sedan har deuber o partner sadlar med justerbara bommar som jag är sjukt nyfiken på, de ligger tyvärr på 20 000 och uppåt.... ;)

Lycka till med era sadlar!
 
Jag har haft en bomlös från AM Reitsport (tror det är dessa som Outlet säljer??) och nä, den var inte speciellt bra nej. Konstig passform, och kändes allmänt fel. Har också en riktig sadel nu från Double C och är supernöjd! Sånna bra sadlar för lagom med pengar!
 
Jag har två Barefoot Arizona Nut, bomlösa westernsadlar och de är jättebra. Stabila, bra tryckfördelning och bra passform.
 
@rtf
Hej! Den barefoot jag testade att rida i en gång hade inte gått att hoppa upp i utan pall. Men tror inte den låg bra på hästen heller (inte min häst)
Lyckades fasta med jackan i hornet när jag satt av, och sadeln gled med så fint så, tur i oturen :p
 
Hej,

Går det att hoppa upp i en Barefoot utan pall?

/rtf, tacksam för svar


Ja, det går, men jag brukar använda en pall ändå, eller en stubbe/sten om jag ska hoppa upp i skogen. Är hästen väldigt rund om magen eller saknar manke kan jag tänka mig att sadeln kan glida vid uppsittning från backen. :)

Jag älskar mina Barefoots!
 
Tack för era svar @Terese och @Blimblom! Det var snällt att ni tog er tid att svara.

Nu ska jag ge er något att bita i alla: bomlös western för överbyggd, svängd, jättebred, mankbefriad häst, som matte vill kunna hoppa upp i (vid nödsituationer) från marken. Vilken? Varsågod! :)
 
Tack för era svar @Terese och @Blimblom! Det var snällt att ni tog er tid att svara.

Nu ska jag ge er något att bita i alla: bomlös western för överbyggd, svängd, jättebred, mankbefriad häst, som matte vill kunna hoppa upp i (vid nödsituationer) från marken. Vilken? Varsågod! :)


Överbyggd och svängd rygg borde kunna korrigeras med padden, en padd till en bomlös sadel har ju fickor där man stoppar in ilägg efter hästens rygg, så det borde inte vara ett jätteproblem. Jättebred rygg är inte heller ett problem. Mankbefriad kan ju bli en svårare nöt att knäcka, men det borde inte spela någon roll om det är en bom- eller bomlös sadel, mankbefriade hästar är ju svårare att få en sadel att passa till överhuvudtaget.

Enligt Barefoot själva är deras Nevada gjord för extra runda, breda och mankbefriade hästar och tydligen är det därför den modellen har en dressyr-rigging fast det är en westernsadel, den ska bli extra stabil i sidled tack vare att den då har två gjordstroppar istället för en. Vet inte om så är fallet för jag har som sagt deras Arizona Nut.

Men som svar på din fråga skulle jag säga Barefoot Nevada. :)
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
410
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Ponylove
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 843
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp