Bomullsgrimskaft i bra kvalla

skiesabove

Trådstartare
Jag gillar bomullsgrimskaft, eller snarare, jag gillar gamla bomullsgrimskaft som inte verkar gå att få tag på.

Eller finns dom att köpa någonstans ännu?

Tajt tvinnade, slitstarka, sköna att ta i, långa. INTE den skiten som säljs på ex Hööks numera.

Någon som har tips :)? Eller något tips om var jag kan köpa det sköna repet och splitsa ett eget?
 
Har ett sånt, tunt, hårt tvinnat och långt. Fick det av en som skulle slänga det. Har det som hundkoppel istället då jag knappt använder grimskaft.
 
Jag gillar bomullsgrimskaft, eller snarare, jag gillar gamla bomullsgrimskaft som inte verkar gå att få tag på.

Eller finns dom att köpa någonstans ännu?

Tajt tvinnade, slitstarka, sköna att ta i, långa. INTE den skiten som säljs på ex Hööks numera.

Någon som har tips :)? Eller något tips om var jag kan köpa det sköna repet och splitsa ett eget?
Seglingsaffärer brukar ha bra rep. Jag följer för jag skulle också vilja ha lite riktiga grimskaft, gärna utan att fixa dem själv.
 
Har ett sånt, tunt, hårt tvinnat och långt. Fick det av en som skulle slänga det. Har det som hundkoppel istället då jag knappt använder grimskaft.

Fast jag menar samma grovlek eller grövre än Hööks, men helt enkelt mycket tajtare snurrat. Högre vikt/meter.
 
Jag förstår vad du menar med långa grimskaft och i bra bomullskvalitet, som är sköna att hålla i handen!

Dessa tycks inte gå att köpa längre, de har försvunnit liksom t.ex. (under-)lakan i kraftig och tätvävd bomull...

Jag har inte sett till sådant rep heller, annat än på vissa längre grimskaft med "kohake" ("bakåthake"), och jag har inte hitta någonstans att köpa enbart repet.

Jag har helt övergått till att köpa 3-slaget polyestersilke som är så mjukt som möjligt i båttillbehörsaffärer, och göra egna grimskaft och långrep. Sådant rep är lite hårdare och glattare än bomullsrepet, men om man köper de mjukare varianterna så tycker jag att det duger.

Det finns många kvalitéer på sådant båtrep, både vad avser mjukhet och hållfasthet, så man får vackert åka och känna på repen, för att hitta det man trivs med både vad avser tjocklek, repets smidighet, och yta.

Sedan är det bara att splitsa så långa grimskaft man vill, med valfri typ av och storlek på hake!

Splitsa treslaget rep är enkelt att lära sig för den som aldrig provat. Det går att hitta instruktioner på webben för hur man gör.

Ett splitsverktyg, eltejp (av den lite elstiska sorten) att sätta i ände av kardelarna (repets delar man tar isär det i sina tre ihoptvinnade delar) medan man splitsar, och en cigaretttändare att bränna stumparna med när man är färdig är förenklande redskap vid splitsandet.
 
Varför gillar du inte bomullsgrimskaften på som hööks har? Jag tycker helt klart det är bästa sorten men liknande säljs ju i varenda ridsportsaffär :)
 
Varför gillar du inte bomullsgrimskaften på som hööks har? Jag tycker helt klart det är bästa sorten men liknande säljs ju i varenda ridsportsaffär :)

De har en väldigt begränsad livslängd. Nu kostar de nästan inget, men de slits och "fransar" sig grymt fort. Kanske därför TS inte gillar dem? Jag har de som stallgrimskaft, men inte mer än så.
 
Jag gillar bomullsgrimskaft, eller snarare, jag gillar gamla bomullsgrimskaft som inte verkar gå att få tag på.

Eller finns dom att köpa någonstans ännu?

Tajt tvinnade, slitstarka, sköna att ta i, långa. INTE den skiten som säljs på ex Hööks numera.

Någon som har tips :)? Eller något tips om var jag kan köpa det sköna repet och splitsa ett eget?
Hööks har ett rejält grimskaft i sitt westernsortiment, lite längre, rejält och tungt. Sånt du letar efter?
 
Hööks har ett rejält grimskaft i sitt westernsortiment, lite längre, rejält och tungt. Sånt du letar efter?

Nej, det är ju bara ett "fejk-ledrep". Jag har ett tungt långt "äkta" ledrep till min repgrimma redan, men är ute efter ett vanligt vardagsgrimskaft i gammeldags härlig tung bomull.

Men dom verkar ju ha gått i graven :(.
 
Jag tror att jag förstår precis vad du menar. Jag har 3 stycken som jag älskar som jag köpte i en pytteliten gårdsbutik som tyvärr har stängt. Sen fann jag ett på travet i Boden men det var innan dom bytte ägare.
Jag förstår inte varför dom gör så kassa grimskaft. Inte nog med att dom är osköna och dåliga i repet, själva haken går ofta sönder, superkass kvalité.
 
Jag har ett arbetsrep i lite äldre modell, tror det är köpt på Taur.
Annars med en snabb googling så verkar Kapson och Naturhunden ha lite varianter :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 080
Senast: inverterad
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 338
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp