Bukefalos 28 år!

BOMVIDD PÅ SADEL?

T

Thuja

har blivit erbjuden att köpa en bra (och från början dyr) dressyrsadel. jag har ingen möjlighet att prova den eftersom vi bor långt ifrån varandra och måste skicka den med bussgods men innan vi börjar skicka sadeln fram och tillbaks så undrar jag:
Sadeln är en Stübben Tristan Lyx från 2003, knappt använd. Den är i strl 18 och bomvidden är 33-34 (hon kom inte riktigt ihåg det..)

Min nuvarande sadel är strl 17,5 (allround) men jag tycker att min rumpa hamnar utanför i bak på sadeln och tror att jag nog skulle behöva en större tumstrl (har kanske blivit lite större sjläv eller nåt... :o)

Själva sadeln som vi har nu ligger dock kanonbra på hästen. Den har "vid" bom. Hon är ett normal-grovt hbl, 159 cm hög.

Vad tror ni? Jag kan ju mäta henne men så här på rak arm vad tror ni om kombinationen? Kan en sådan sadel fungera även om den inte ligger exaktbra (får den till ett så bra pris, svårt att låta bli) :devil:
 
En Stubben sadel med bomvidd 33-34 är REJÄLT vid, snarare x-vid än vid. Tror t om att en sadel i den storleken måste specialbeställas, det vidaste man kan köpa normalt tror jag är 32... Rätta mig om jag har fel.

Om du vill kan du ju alltid be säljaren av sadeln mäta vinkeln på sadeln (går bra med en vanlig vinkelhake) och sen kan du mäta vinkeln på din hästs rygg så kan du få ett hum om ifall sadeln skulle passa eller inte. Oftast brukar det ju gå att sälja sadeln till nån annan om det visar sig att den inte passar din häst.
 
Hej
Gör en mankmall på din häst och skicka den till säljaren innan hon sänder sadlen till dig :idea:
 
Bra tips!!! Jag tyckte också att det lät stort med 34 men det är ju så svårt att säga hur stor en häst egentligen är vid sadelläget. kanske är den mindre fast hon kommer ihåg fel?
Jag gör en mall och skickar henne!
 
Läste i Hööks nya katalog att "Nu går det att beställa de flesta sadlar i x-vid bom 33,5" på den sidan där Stübbensadlarna finns. Det verkar vara väldigt nytt, tidigare fanns de ju bara upp till 32 såvitt jag vet, kolla för säkerhets skull att tjejen fattat rätt och verkligen har en 33,5:a.

På stalleldhestra.nu finns bomviddstabell, kolla hur vid den sadel du har nu är i grader om den finns med och jämför med Stübbens vinklar. Det enklaste tycker jag är att ta en tumstock och vika ut den så att du får två långa "skänklar" som du placerar över din hästs sadelläge, och sedan läsa av ryggvinkeln på ett ungefär, och om du dessutom gör en mankmall och jämför med så tror jag du kan få en hyfsat bra uppfattningnom vilken vinkel din häst skall ha. Kolla mer på hemsidan om att mäta ryggvinkeln så kanske det blir lite tydligare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 197
Senast: Tossa90
·
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 610
Senast: Magnum
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 365
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp