Bomvinkel över 130grader?

Andira

Trådstartare
Lägger frågan här också. Min islänning har i princip ingen manke så hon behöver en "flygplanssadel", sedan har hon kort rygg också, något svängd. Mätte hennes sadelläge med vinkelmätare och den är över 135 grader. Vet ni någon sadel som är så platt. Wintec wide är den enda jag hittat.
 
Är du säker på att du mätt korrekt? Det låter väldigt brett, men i så fall kan det nog vara idé med en bomlös, då de flesta hästar får en mindre vinkel över bogbladet när de blir mer tränade.
 
Håller med om att det låter brett men säker fullt möjligt. Min fjording är 120.
Han funkar bra med Thorowgoods sadlar men han har vidaste eller näst vidaste järnet i dem så om din häst verkligen är 130 grader funkar kanske inte det heller.
Är den överviktig? Det kan ju också göra dem rundare..
I så.fall är j idén med bomlös i början väldigt bra.
 
Det är ganska hopplöst när de kommer uppåt 130 grader och särskilt om de har kort rygg. Då passar inte wintec wide heller. Thorowgoods vidaste sadlar finns men på min var de för långa och jag verkligen avskydde både wintec och thorowgoods sadlar men det är ju en smaksak. Jag la ner bomsadlar helt då min mätte 130 grader och köpte mig en bomlös, en sensation hybrid.
 
Visst är hon tjock, men jag tror inte hon blir mycket annorlunda över ryggen även om hon går ner. Problemet med bomlöst tycker jag är att de lätt snurrar.
 
Visst är hon tjock, men jag tror inte hon blir mycket annorlunda över ryggen även om hon går ner. Problemet med bomlöst tycker jag är att de lätt snurrar.
De brukar kunna få en något mer markerad manke och bli något mindre visa när de bantar samtidigt som de tränas muskelbyggande.
Men mitt tips är att prova Thorowgoods sadlar. De kan funka. Knights Lady hawk har jag hört en del som har på fjordingar, det kanske är värt att kolla på?
Jag vet inte hur mycket det går att värma ut Prestige sadlarna. Eikar har en bomvidd 37, men du skulle nog behöva 38 eller i värsta fall mer. Om den passar i övrigt då..
 
Bates (samma som tillverkar Wintec) har ju också en wide-modell. Deras sadlar är ju i läder ifall du inte gillar syntet.
 
Visst är hon tjock, men jag tror inte hon blir mycket annorlunda över ryggen även om hon går ner. Problemet med bomlöst tycker jag är att de lätt snurrar.
Fast "över ryggen" behöver hon inte bli annorlunda heller, det är bakom manken den delen av bommen som har betydelse vinkelmässigt ligger och en mer vältränad häst tenderar att vara smalare där än en otränad. Ryggens bredd är ointressant vad gäller bomvinkeln.
 
Har haft ute en sadelprovare nu och det blev en bomlös från Töltehestar. Ligger still verkar det som. Samt skön att sitta i. Har precis fått hem en avlastningsgjord som jag ska ut och provrida i nu ikväll.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 307
Senast: Thera
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 201
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Time Lord
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp