Bonden sågade ner mitt träd

grådis

Trådstartare
Nu ikväll när jag var i stallet så hör jag bonden som arrenderar åkern bredvid min hage komma med traktorn.
Det är ju inget som förvånar mig, däremot blir jag förvånad när han startar motorsågen och sågar ner ett träd som står i min hage(trädet var inte jättebra och lutade en del ut mot åkern så det säger jag inget om, men han kunde ju sagt till innan) och jag blir ännu mer förvånad när han skickar in det i hagen. När han börjar såga på nästa träd går jag ut för att fråga vad han håller på med så nästan springer han till traktorn och kör iväg.
Så till min fråga. Får han göra så?
 
Nej, det får han inte. Är det ena trädet skadat, är det ju kanske en välgärning (om det ändå skulle fällts menar jag, då slipper du besväret).

Men att såga i andas träd är väldigt tabu. Det kan blir dyrt.
 
Vill du verkligen ge bort det? Det har ju ett värde, häromkring kan man inte få så mycket som en pinne utan att betala för den.
 
Men?
Sågade han ner ett träd o påbörjade med ett annat, på din mark? Jag hade blivit vansinnig om någon tagit sig sådana friheter o dessutom verka vara fullt medveten om det (med tanke på hur han småstressade till "säkerheten"/traktorn)!! Den gubben hade fått veta hut! :mad:
 
Det är inget stort träd och inte helt friskt så något större värde har det nog inte.
@annie_ Han är inte direkt känd för sitt mod:D
 
Är det en fegis? Ännu konstigare sak att göra isåfall. Är du säker på att du vill 'mata trollen' genom att ge honom trädet? Han kan (ska) absolut städa upp efter sitt agerande i hage etc, men jag hade aldrig gett bort det när det gått till såhär. Min spekulation är ju att han hoppades hinna klart med vad han nu tänkt sig mer, innan han blev påkommen...
 
@annie_ Japp en fegis av stora mått men som av någon anledning tror sig kunna göra lite som han vill. Jag vill inte ha trädet och det gör nog inte han heller för då hade han tagit det.
@mackan Inte min mark utan grannens.
 
Nu har moderatorn raderat ett antal inlägg från tråden som inte riktigt hade med saken att göra.
Vänligen kommentera det som efterfrågas, inte hur man ska tolka det som skrivits...
 
Om detta drabbat mig så hade jag åkt hem till bonden och frågat varför han 1. Alls sågat ner trädet 2. Gjort klart att oavsett anledning så skulle han ha talat med mig först. Sedan skulle jag säga att han nu får ta bort trädet och om det har ngt värde som ved så ska denna lämnas hos mig huggen och klar! Om bonden inte samarbetar skulle jag överväga polisanmälan. Rubriceringen skulle kunna vara egenmäktigt förfarande. Om jag verkligen skulle anmäla skulle bero på hur arg jag verkligen är och om jag tror att en anmälan skulle göra ngn nytta ..,
 
Nu har moderatorn raderat ett antal inlägg från tråden som inte riktigt hade med saken att göra.
Vänligen kommentera det som efterfrågas, inte hur man ska tolka det som skrivits...
Vad bra :)

@grådis som sagt ring och kolla vad som gäller om du är osäker ☺️

@annie_ tycker det känns konstigt att dra de antaganden du gör ?
 
Jag ska nog göra käringen mot strömmen här inte hela vägen men ändå. Att såga ner träden var förstås helt fel av honom, däremot så hade han lätt kunnat slakta ner den del av trädet som hänger över den mark han arrenderar. Han hade to m kunnat meddela er om att ni måste göra det själva, eller så får han anlita en firma på er bekostnad som gjort detta jobb.

Vi har precis haft en sådan tvist här, inte för egen del men väl en granne som hade 75 % av ett träd inne på sin tomt och det enda som fanns på ägarens tomt var stammen. Kronan var på fel sida, den togs ner och sedan satte cirkusen i full gång. Men här fick ägaren till trädet ge vika.
 
@annie_ Japp en fegis av stora mått men som av någon anledning tror sig kunna göra lite som han vill. Jag vill inte ha trädet och det gör nog inte han heller för då hade han tagit det.
@mackan Inte min mark utan grannens.

Vänta lite.
Vem äger marken där du har din hage?
Om det är samme granne som trädsågaren arrenderar av; vad finns det för slags avtal mellan dig och markägaren?
Vad tycker markägaren om trädsågandet?
 
Jag hade åkt upp till bonden och pratat med han... vuxna människor ska inte springa från varandra och tjura som små barnrumpor..

Nä så gå upp och fråga varför han sågade ner träet.. och om de har varit ivägen för han när han sår/skördar hade de bara varit att komma fram till en och pratat. jag är inte omöjlig skulle jag sagt och mig kan man alltid prata med och lösa saker.

Så nästa gång de är nått så kom fram och prata först.

Sedan skulle jag fråga om han kan va snäll och såga ner trädet i lite mindre bitar så du kan elda med det i huset alt att du lånar och fixar själv=)=)=)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp