freddispotti

Trådstartare
Min kille har precis fått skor fram. Och nu när jag ska ha broddar så ska han ju ha boots... men behöver han boots på alla fyra?? :)
 
Jag gillar inte att brodda bara fram, ska jag brodda vill jag ha hästen skodd runt om. Var bor ni, har ni mycket is/snö?
 
Tänker du på i hagen eller vid ridning? Jag skulle för hagbruk och vänta och se om det verkligen behövs. Vid ridning så om du vill ha så räcker det med de fossingar han är skodd på.

Varför ska du ha brodd nu?
 
Ända gången jag har boots för broddar är om jag har broddar i tån på bakskorna, förutom på en av hästarna som har boots bak även vid broddar bara i trakterna då han har en förmåga att trampa in brodden i kronranden.
 
Hej!

Jag har aldrig satt boots på pga broddar, min har boots året om eftersom hon är en mästare på att trampa av sig skorna. Behöver den verkligen boots?

/Lavinia, vars häst alltså kliver av sig skor men aldrig träffat sig själv med en brodd, och hon är extremt klumpig.
 
Jag har haft "alla sorter" tror jag. De som haft boots 24/7, 7 dagar i veckan, eftersom de skickat skor i parti och minut annars. De som haft boots i hagen när de haft brodd för de annars gett sig själv fula tramp. De som haft boots och skydd i hagen när de haft brodd för att de annars stämplat hål i sina egna ben. De som haft boots + skydd i hagen så fort de varit skodda för de annars förvandlat benen till ett rymdlandskap av överben. De som haft skydd och/eller boots vid träning pga skor och/eller broddar. Och de som aldrig haft minsta skydd trots 4 brodd per sko. Inte ens fast första gången i livet de blev skodda blev pang poff med fyra brodd/sko.

Så, jag brukar sätta på skorna och/eller broddarna först. Och se vad som händer sen, och sätta på skydd om/när det behövs. Undantaget är när kända knastottar får brodd för första gången, där kan jag skydda först. Man ska dock ha i åtanke att vissa hästar kan få för sig att leka med grejerna på benen. En trasig sena pga att de slitit i skydd/boots är oftast värre än en broddakada...
 
Han ska isåfall bara ha broddar vid ridning. Och förhoppningsvis så ska han bara ha broddar när vi är i skogen :) bor i Skåne så inte så farligt :) ibland så trampar han på sig själv men inte så ofta :)
 
Min har boots runt om när han har broddar. Men jag broddar inte fören det börjar frysa till och bli halt.
Har bara broddar bak i trakterna på alla 4 men kör med boots i hagen och vid ridning för säkerhets skull.
I vintras trampade han sig i kronranden, det var då jag fattade att boots var en bra ide. Det var på utsidan av bakhoven så det kan ha varit någon annan häst som var " boven" också.
Jag tycker att boots är en enkel och smidig försäkring mot onödiga sår och skador.
Mvh Linnpan
 
Du behöver inte brodda för rida i skogen förutom på vintern när det är snö och is!
Jag rider i skogen varje dag m hästar som är skodda runt om och skulle aldrig komma på tanken att brodda utom på vintern. När jag broddar ( två bak på varje sko) har jag aldrig boots och har aldrig haft ngr trampskador. Vem ger dig dessa konstiga råd?
 
Hej!

Jag hade aldrig släppt ut min häst i hagen vintertid utan brodd (ja jo om det är varmt och barmark hade jag väl det, men aldrig i halkväder). Hon kan få totala flippanfall i hagen och är det halt finns det inte en chans att hon står på benen då och dom skadorna som blir av ett sånt fall är inte skoj.

/Lavinia, vars pålla är broddad från första halkan till sista, vågar inte annat.
 
Jag broddar även i hagen på vintern om det behövs. jag uppfattar det dock som om TS fått rådet att brodda när TS ska rida i skogen sommaren. Det är ett konstigt råd i mina öron när TS bor i Skåne!
 
har hästen verkligen behov av brodd och boots när du rider lätt i skogen eller på ridbana?
jag har inte ens brodd när jag hoppar på gräs. ska vara rejält med blött underlag för att brodden ska på. (är max 1m jag hoppar).
och ska till att jag rider både fort och hoppar på halt underlag för att brodd + boots ska på hästen.
hästen trampar sig mindre än 1 gång om året, så boots blir bara en perfekt samlingsplats för div grenar och sly då man rider i skogen och sen blir det en finfin isklamp som fryser fast i pälsen då man rider i djup skåne snö på vintern. (dvs snöblask och lera):p
har ett par boots, har använt dem 1 gång. är oftast då hästen har en glappande sko som bootsen åker på.
 
Jag broddar även i hagen på vintern om det behövs. jag uppfattar det dock som om TS fått rådet att brodda när TS ska rida i skogen sommaren. Det är ett konstigt råd i mina öron när TS bor i Skåne!
Hovslagaren sa att jag skulle ha broddar när jag typ hoppträn på gräs eller när jag skulle rida i skogen. Och då la hon även till att jag helst ska ha boots.
 
Hovslagaren sa att jag skulle ha broddar när jag typ hoppträn på gräs eller när jag skulle rida i skogen. Och då la hon även till att jag helst ska ha boots.

Konstig hovslagare. Jag har aldrig haft brodd för att rida i skogen. På gräs har jag haft det om det varit blött och jag hoppat terräng. Hoppar inte banhoppning på gräs om det är blött, där finns ju alternativ.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615
Utrustning Hej. Ska man brodda av scoot boots? Eller kan de broddarna sitta i hela tiden eftersom de är så små?
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har någon erfarenhet av Flex Hoof Boots? Är på gång i att investera i boots varvet runt åt min valack, har kollat och läst på en del om...
Svar
12
· Visningar
1 247
Senast: Sollan73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp