Bootybuilder, detta tortyrredskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bara MÅSTE lufta min hatkärlek till dem.
Jag har sett dem, på bild, på andra. På de som kämpar med dem, på de som får det att se så jävla lätt ut.
Färgglada band liksom.

Och igår fick jag mig en introduktion med hjälp av min kära PT som, bokstavligt, alltid har en överraskning i "byxfickan".
Som djurmänniska tänker man ju att i jack/byxfickor finns belöning till djuret (i detta fallet hunden) faktiskt fokuserar på mig och gör vad jag ber den om, efter bästa förmåga (han är trots allt en virrig terrier, man kan inte begära för mycket, åtminstone inte utan belöningen) men inte med henne inte.
Nejnej. Det enda hon har i fickan är sånt där "vad fan ska hon NU hitta på?" Och man fruktar det värsta...
Eller så är det väl egentligen alltid innan våra träningsdejter ( :D ) för man vet aldrig i förväg vad hon hittar på. Men hittar på, det gör hon.
Som vän är hon världens mysigaste typ. Lugn, snäll, och bara...är.
Som PT. Ingetdera. Då åker liksom djävulshornen på...men mer pedagogiskt.
Hon är en sån som skulle kunna be mig dra åt helvete, men "TÄNK PÅ TEKNIKEN FÖRST!" :rofl:

Oh well. Backa bandet (...) tillbaka till bandjävlarna.
Jag gillade dem. Jag märkte att jag behöver dem. Och jag kommer försöka kämpa på.
FUNDERAR på att köpa ett eget och gå runt med här hemma. Varför skulle man inte kunna använda dem när man sitter vid datorn liksom? På något sätt? :D
Igår fick jag ett gult. Det lättaste. Tänk om en skulle komma upp till ett rosa? Jag älskar rosa och det skulle matcha mina träningskläder...kanske det skulle kunna vara ett mål? :rofl:

Om någon vet vart man köper bra såna till bra pris, så hojta. Om inte originalet så åtminstone likvärdigt. Marknaden är för stor för mig.

Och jamen i morgon blir ett helvete.
Men går det lika dåligt som det gjort senaste passen så kommer jag antagligen bara stå och garva åt min träningsvärk..(med en blick, kanske en kommentar från instruktören som ba "och vad har DUUU gjort nu då, ser ju ut som att du har kn....i flera timmar! :rofl:)
Och det är väl ungefär så det känns.
 

En ryggsäck med 5-30kg i skulle kunna göra samma nytta, kan nyttjas för kostnaden av ett sätt BootyBuilderband i 5-10 år, bara att öka på vikten allteftersom musklerna kommer...
 
En ryggsäck med 5-30kg i skulle kunna göra samma nytta, kan nyttjas för kostnaden av ett sätt BootyBuilderband i 5-10 år, bara att öka på vikten allteftersom musklerna kommer...
Det banden gör är snarare att öka muskelkontakten och är inget man använder i stället för vikter. Några futtiga kilon i en ryggsäck gör inte mycket för att bygga muskler. Tunga höftlyft/knäböj med band är däremot kanon. :up:
 
Det banden gör är snarare att öka muskelkontakten och är inget man använder i stället för vikter. Några futtiga kilon i en ryggsäck gör inte mycket för att bygga muskler. Tunga höftlyft/knäböj med band är däremot kanon. :up:

Kan man ju tycka, fast även den "plufsigaste" rekryten (inte fasta fina muskler som tjejerna i reklamen), får fasta väl definerade muskler "all over" genom att springa 6 km hinderbana med 35-70 kilo ryggsäck varje dag i 3-4 veckor... allt som behövs är en drillsergant och lite jävlar anamma. Varför lägga 2-3000 på diverse gummiband när 350 kronor och en hinderbana kan gör åstadkomma samma resiutat på 4-5 veckor...
 
Kan man ju tycka, fast även den "plufsigaste" rekryten (inte fasta fina muskler som tjejerna i reklamen), får fasta väl definerade muskler "all over" genom att springa 6 km hinderbana med 35-70 kilo ryggsäck varje dag i 3-4 veckor... allt som behövs är en drillsergant och lite jävlar anamma. Varför lägga 2-3000 på diverse gummiband när 350 kronor och en hinderbana kan gör åstadkomma samma resiutat på 4-5 veckor...
Kom tillbaka när du vet skillnaden på en häst med lösa benbitar och en häst med spatt. Eller när du har en aning om vad du menar och pratar om. Okej?
 
Det enda som händer med ditt träningsupplägg är att kroppen lär paja fortare än snabbast. Inget att skryta med precis.
 
Det banden gör är snarare att öka muskelkontakten och är inget man använder i stället för vikter. Några futtiga kilon i en ryggsäck gör inte mycket för att bygga muskler. Tunga höftlyft/knäböj med band är däremot kanon. :up:
Exakt! :up:
För mig som inte kan ta tunga vikter (stång bakom huvudet t.ex.) är det ju perfekt med andra alternativ som ger motstånd.
Fast nu ingick förvisso lyft med kettelbell o samma övning... men hålla i vikt går bra/bättre :)
 
Kan man ju tycka, fast även den "plufsigaste" rekryten (inte fasta fina muskler som tjejerna i reklamen), får fasta väl definerade muskler "all over" genom att springa 6 km hinderbana med 35-70 kilo ryggsäck varje dag i 3-4 veckor... allt som behövs är en drillsergant och lite jävlar anamma. Varför lägga 2-3000 på diverse gummiband när 350 kronor och en hinderbana kan gör åstadkomma samma resiutat på 4-5 veckor...
Självklart får folk mer definierade muskler av att förbränna fettet som täcker musklerna. Inte många gram muskler som hinner byggas på ett par veckor, speciellt om det gäller kvinnor som ju faktiskt har betydligt sämre hormonella förutsättningar för muskelbyggande än män. Starkare blir de säkert på den tiden men det har mest att göra med att när man som otränad börjar träna så skapas det många fler neuromuskulära kopplingar. Det är inte muskelvolmen som ökar primärt när en nybörjare börjar träna och speciellt inte av den typen av träning som hinderbaneträning utgör. Kan även tillägga att det finns utmärkta gummiband för en femtiolapp ungefär. Men bara övningar med band gör inte mycket, det behövs vikter också. Men det är som sagt ett utmärkt komplement för att få bra muskelkontakt.
 
Varför behövs vikter bara för att man använder gummiband??
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Om syftet är att bygga större rumpa och/eller ben (några av kroppens absolut största muskelgrupper) så kommer man inte speciellt långt med en belastning på ett par kilo som ett gummiband ger. Allt över ca 20 repetitioner per set av en övning är mer konditionsträning än att det ger större muskler. För att få maximal effekt om man vill få större muskelmassa kan man mycket generellt säga att man bör hålla sig någonstans runt vikter där man orkar ca 6-15 repetitioner per set. Det är svårt att få det motståndet med ett band. Däremot kan extra muskelkontakt och därmed större effekt av träningen fås genom att man till exempel använder ett band samtidigt som man utför vissa övningar (för just rumpan är höftlyft i smith (med skulderbladen på en bänk, stången vid höftbenen och fötterna på en stepbräda) och med ett lagom elastiskt band strax över knäna en favorit) . Om syftet är någonting annat än att få större muskelmassa eller bli starkare (tex rehabträning eller explosivitet) kan man självklar träna med bara band, utan vikter också. För någon som är helt otränad gör säkert ett band eller enbart kroppsviktsträning också rätt stor nytta i början
 
Senast ändrad:
Vad är det du inte förstår?
Jag är varken otränad eller nybörjare :) Just detta är dock nytt för mig. Men gummiband (såna med handtag) använder man ju i vissa pass. Och jo det tar rätt bra även utan vikter! (ibland kör jag även utan gummiband på dessa pass, det går det med :D )
Jag har min PT som vet vad hon gör och vad jag behöver...så det går bra :up:
 
Vad är det du inte förstår?
Jag är varken otränad eller nybörjare :) Just detta är dock nytt för mig. Men gummiband (såna med handtag) använder man ju i vissa pass. Och jo det tar rätt bra även utan vikter! (ibland kör jag även utan gummiband på dessa pass, det går det med :D )
Jag har min PT som vet vad hon gör och vad jag behöver...så det går bra :up:

Det finns väl ingen anledning att vara oförskämd, @Angel konstaterar ju just det du skriver?
Hade du varit tränad för tunga knäböj och marklyft hade gummiband varit uppvärmning/aktivering (och nog så jobbigt), nu är du inte styrketränad sen tidigare och då kan det ha bra effekt ändå, ett tag. Med tiden krävs mer belastning för att fortsätta progressionen och då är (enbart) gummiband inte nog.
 
Btw, jag hittar band för runt 50-lappen styck. Med tanke på att frakten ofta överstigen priset kan det vara värt att kika i rehabshop/hälsokost om du inte har bra träningsbutik nära. Jag har vanliga breda rehabgummiband som jag knyter om jag vill ha slinga.
 
Btw, jag hittar band för runt 50-lappen styck. Med tanke på att frakten ofta överstigen priset kan det vara värt att kika i rehabshop/hälsokost om du inte har bra träningsbutik nära. Jag har vanliga breda rehabgummiband som jag knyter om jag vill ha slinga.
Jag behöver inte köpa :)
 
Va? på vilket sätt skulle jag ha varit oförskämd? :confused: För jag antar att det är mig du menar?

Det jag inte förstod var syftet med din träning då du pratar om att bygga rumpa men sedan inte tyckte det fanns en poäng med tyngre vikter än gummiband? Träningen verkade inte motsvara målet s.a.s.
 
Nej jag har inte pratat ett dugg om att bygga rumpa. Jag pratade om att jag blev introducerad för en sk. "Bootybuilder".
Jag sa att det går utmärkt utan. Och det gör det.
Eller vänta... tror du att min träning enbart består av att gå runt med gummiband? :D
Är det bara lyfta vikter ute i gymmet som är träning för dig? Verkar tråkigt. Och något mål måste man väl ändå inte ha?
Vi ser nog väldigt olika på det här...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp