Boräntorna

MissFideli

Trådstartare
Eftersom jag hyrt alla mina boenden, har boräntor inte varit så relevant. Men nu kanske det blir det och jag är nyfiken på vad ni tror om närmaste framtiden?
Att räntorna kommer gå ner är väl sannolikt, men när? Och hur mycket? Känns inte som de kommer gå ner till samma nivå som innan, eller?
 
Eftersom jag hyrt alla mina boenden, har boräntor inte varit så relevant. Men nu kanske det blir det och jag är nyfiken på vad ni tror om närmaste framtiden?
Att räntorna kommer gå ner är väl sannolikt, men när? Och hur mycket? Känns inte som de kommer gå ner till samma nivå som innan, eller?

Jag hade tagit höjd för att boräntorna kommer ligga runt 3-4% närmaste åren.
Ha också koll på belåningsgrad samt din inkomst kontra belåning om du är på gränsen ekonomiskt. Det är stor skillnad på att behöva amortera 1% eller 3%.
 
Jag hade tagit höjd för att boräntorna kommer ligga runt 3-4% närmaste åren.
Ha också koll på belåningsgrad samt din inkomst kontra belåning om du är på gränsen ekonomiskt. Det är stor skillnad på att behöva amortera 1% eller 3%.

Tack, det där har jag under kontroll 😉 Fördelen med att köpa nu.
 
Jag tror de kommer sänkas sakta under 2024.
Hoppas att de landar superlågt men realistiskt är det mer troligt att de blir 3-4%

Vi har bolånet uppdelat på fyra delar, två har precis gått ut, tredje är bunden på 1,65 och går ut i vår och den sista är bunden på 2,49 fram till sommaren. ..
Sen kommer jag ha rörligt ett tag tills räntorna gått ner.
 
Därför att jag får kalkyler på en "ganska hög" ränta. Mindre risk att överköpa mig.
Dessutom har priserna gått ner, vilket gör att jag behöver låna mindre.

Då är jag med hur du tänker!
De som köpte innan amorteringskraven har ju glassat runt med mkt låga månadskostnader ett bra tag nu. Men nu får även dessa känna av högre omkostnader när räntan gått upp. Man kan hoppas att de byggt upp likviditet som de kan köra in för amortera av på lånen nu om det blir skralt 😅

Priserna på större lägenheter och hus har ju droppat en del. Dock har mindre ytsmarta objekt objekt på vissa ställen snarare ökat i pris.
 
Då är jag med hur du tänker!
De som köpte innan amorteringskraven har ju glassat runt med mkt låga månadskostnader ett bra tag nu. Men nu får även dessa känna av högre omkostnader när räntan gått upp. Man kan hoppas att de byggt upp likviditet för att amortera av på lånen nu 😅

Priserna på större lägenheter och hus har ju droppat en del. Dock har mindre ytsmarta objekt objekt på vissa ställen snarare ökat i pris.

Jag letar småhus, tittar mest på fritidshus. Där är det väldigt upp och ner, men jag ser ett visst mönster i att hus med aningen lägre standard ligger kvar längre. Så antar att de som köper nu är kapitalstarka och hellre betalar mer (ändå mindre) för högre standard. Jag tänker att om jag köper nu på ett lån som jag utan problem klarar, så blir det troligen bättre om något/några år. Visst finns risken att räntan går upp, men den risken känns som mindre än vad det var att de extremlåga räntorna skulle höjas. Så jag tror jag hamnar i ett säkrare läge.
 
Det är ju svårt med ränteprognoser när det är så pass oroligt politiskt runt om i världen.
Men fördelar numera är ju en flytande växelkurs som ger oss bättre flexibilitet och möjlighet att anpassa oss till förändringar i den globala ekonomin. Och att vi kan använda penningpolitiken för att reglera inhemska ekonomiska mål tex inflationen. Sen har vi ju ju iaf ngt strängare krav på bankernas kapital och riskhantering jämfört med finanskrisen tidigt 90-tal. Jag tänker också att algoritmer och datoriserade system idag snabbare kan identifiera potentiella risker och vidta åtgärder för att mildra effekter. Plus då en bättre global samverkan rent generellt.
 
Det är ju svårt med ränteprognoser när det är så pass oroligt politiskt runt om i världen.
Men fördelar numera är ju en flytande växelkurs som ger oss bättre flexibilitet och möjlighet att anpassa oss till förändringar i den globala ekonomin. Och att vi kan använda penningpolitiken för att reglera inhemska ekonomiska mål tex inflationen. Sen har vi ju ju iaf ngt strängare krav på bankernas kapital och riskhantering jämfört med finanskrisen tidigt 90-tal. Jag tänker också att algoritmer och datoriserade system idag snabbare kan identifiera potentiella risker och vidta åtgärder för att mildra effekter. Plus då en bättre global samverkan rent generellt.

Jag är inte ute efter prognoser heller, utan mer vad folk tror. Lösare spekulationer. Bankerna har ju inte haft speciellt höga krav på sig senaste åren, då hade inte så många drabbats så hårt av en ändå rätt "liten" räntehöjning. Jag hörde någon gång att man bör klara en ränta på 8% och det kan väl inte många säga att det gjort nu. Så bankerna har helt klart varit för generösa, tycker jag.
 
Jag letar småhus, tittar mest på fritidshus. Där är det väldigt upp och ner, men jag ser ett visst mönster i att hus med aningen lägre standard ligger kvar längre. Så antar att de som köper nu är kapitalstarka och hellre betalar mer (ändå mindre) för högre standard. Jag tänker att om jag köper nu på ett lån som jag utan problem klarar, så blir det troligen bättre om något/några år. Visst finns risken att räntan går upp, men den risken känns som mindre än vad det var att de extremlåga räntorna skulle höjas. Så jag tror jag hamnar i ett säkrare läge.

Det viktigaste är nog, om man köper ngt som inte är tipptopp att man har en bra buffert. Det är lite som att köpa en gammal risig bil jämfört med en helt ny från fabrik. Saker kommer att behöva fixas. Om man dessutom inte är så händig och behöver ta hjälp för mycket så drar det lätt iväg. Sen är det ju vissa saker man inte får göra själv, även om man är händig.
 
Jag är inte ute efter prognoser heller, utan mer vad folk tror. Lösare spekulationer. Bankerna har ju inte haft speciellt höga krav på sig senaste åren, då hade inte så många drabbats så hårt av en ändå rätt "liten" räntehöjning. Jag hörde någon gång att man bör klara en ränta på 8% och det kan väl inte många säga att det gjort nu. Så bankerna har helt klart varit för generösa, tycker jag.

Då är det nog ännu svårare att få ut något av diskussionen. Gemene mans spontana gissningar var räntorna tar vägen skulle jag nog inte riktigt våga ta beslut baserat på 😅 Det är nog svårt för insatta ränteanalytiker. Det är så extremt många parametrar att ta hänsyn till.

När det gäller bankernas ansvar tänkte jag nog i ett större perspektiv än gentemot den enskilde bolåntagaren. Men allt hänger naturligtvis ihop, det är det som är så intressant tycker jag!
 
Senast ändrad:
Då är det nog ännu svårare att få ut något av diskussionen. Vad gemene mans spontana gissningar var räntorna tar vägen skulle jag nog inte riktigt våga ta beslut baserat på 😅 Det är nog svårt för insatta ränteanalytiker.

När det gäller bankernas ansvar tänkte jag nog i ett större perspektiv än gentemot den enskilde bolåntagaren. Men allt hänger naturligtvis ihop, det är det som är så intressant tycker jag!

Ingen har väl sagt att det ska tas några beslut på denna tråd? Och inte har jag frågat om några råd heller 🤔

Jag är nyfiken på vad andra TROR, inget annat.
 
Ingen har väl sagt att det ska tas några beslut på denna tråd?
Jag har inte frågat om råd runt mitt husköp heller, för den delen?

Okej! Du vill att folk ska gissa vad boräntorna kommer ligga på närmaste åren, är det syftet?
Jag tycker tyvärr att det är svårt att undvika att komma in på makroekonomi, men jag får sitta på händerna helt enkelt!
Lycka till med husköpet!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 820
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
764
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
283
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 051
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp