Border Collie eller sheltie

XiwT

Trådstartare
Jag behöver hjälp, för jag kan inte bestämma mig.

I hemmet har vi en sheltie som är helt underbar på alla sätt och vis, men har ändå inte de där extra suget i träningen. Hon är lydigt och en dröm att ha med sig överallt o helt okomplicerad. Men, nu efter lagt hästar på hyllan (för gott) vill jag komma igång mer på allvar igen med hundträning.

Jag vill ha en hund med mycket arbetslust, som vill vara med mig och träna, och är förarbunden. Men ändå ska hunden vara nöjd med att några dagar i veckan blir de enbart ca 1 timmes promenader lös i skog, där vi tränar vardagslydnad osv.
Jag vill träna lydnad, rallylydnad, spår, agility, trix, nosework osv, allsidig träning.

Vi/jag är väldigt glada i sheltie som sagt, men så har jag alltid haft en dröm om en BC sen vi hade en BC korsning för några år sedan. Han var en dröm att träna med.
Så, nu behöver jag höra andras tankar och idéer, för och nackdelar med både sheltie & BC.
De jag tänker på:
BC har mer den pälsen jag gillar, ett naturligt driv till arbete, kanske i största laget....
Sheltie, lagom storlek... en del har massa driv och kamplust i träningen, en del blir för vecka, lite nackdel med mängden päls.

Så hjälp mig tänka klart, kom med tankar!!

Ska inte skaffa hund nu, pang bom utan först bestämma mig för ras, sen till våren/ sommaren kanske vi skaffar.
 
Eftersom border collien är en utpräglad vallhund som avlas just för att bibehålla vallegenskaperna skulle jag inte rekommendera rasen till någon som inte är intresserad just av att valla med sin hund.
De grenar du är intresserad av finns det flera raser som passar bra till och som har arbetslust och driv så det räcker och bli över. Om du berättar vilken storlek på hund och vilken typ av päls du kan tänka dig så kan du säkert få många tips. :)
 
Hurdan päls en BC har skiljer oerhört, eftersom vi inte alls tittar på det vid avel. I samma kull kan det föddas korthåriga, långhåriga hårbollar och de som är mitt emellan.

Sen tycker jag du ska vända på frågan: Vad har du att erbjuda hunden, och vad vill den (typiska, genomsnittliga) individen av rasen ha för att må som bäst? Hos BC är svaret självklart att valla. Och vallning är tyvärr inget man kan träna lite då och då vid sidan om annat, det kräver enormt med tid och jobb, för att inte tala om pengar och djurägarkontakter, för att vara okej ur djurskyddssynpunkt.

Om du kan tänka dig en vuxen omplacering finns det däremot trevliga individer som av en eller annan anledning inte hör hemma i en djurhage. Det är dock omöjligt(!) att förutse i valphagen vilka som kommer klara ett sånt liv.
 
Ska du inte valla så bör du inte skaffa BC, de är verkligen renodlade arbetshundar och ska få göra det de är avlade för. Vill du ändå prompt ha en, så rikta in dig på en vuxen omplacering, så du vet att den klarar sig bra utan att valla.

Om du gillar sheltien i grund och botten, varför inte se dig om efter en från någon kennel som har hundar med meriter i t ex lydnad och bruks? Där borde det finnas en större chans att få en hund som verkligen vill jobba med dig.

På din beskrivning så verkar det lite som att du vill prova på "allt", men inte satsa på en högre nivå inom träningen? Det ändamålet räcker de flesta hundar till för, sen är det såklart olika hur pepp de är på att träna. Det är lätt att vara jätteambitiös och tänka att man ska göra så mycket med sin hund, men sen kommer vardagen ikapp och så visar det sig att man egentligen inte har tiden och orken.
 
Kan tillägga att jag verkligen förstår suget efter en sådan träningskompis som BCn ofta är. De är fantastiska. Men det är verkligen verkligen inte trevliga hundar om de inte får utlopp för sitt arbetsbehov. Och då menar jag inte lite trickträning och nått spår, utan hårt fysiskt och mentalt krävande jobb.

Tänk att en vallhund under ett träningspass jobbar med en flock på 10 får. Tänk att varje liten viktförskjutning, varje litet steg, varje rörelse med öronen, varje blick, varje andetag från varje fårindivid är en ja eller nej-fråga som hunden måste bearbeta mentalt, besluta sig för att "nej- det behöver jag inte bry mig om" eller "ja, det måste jag hantera", och sen besluta sig för hur det ska hanteras, utföra det och samtidigt ändå ha koll på alla de andra hundratals signaler som kommer från fåren. Detta kan hända i full galopp, i en stenig skogsbacke där hunden måste ha full koll på all terräng för att inte ramla. Lägg sen på det att den har en förare som ger kommandon som den måste åtlyda - i förhållande till fåren - utan fördröjning.

Tänk dig den informationsmängden som hunden måste hantera, samtidigt som den är under maximal fysisk påfrestning. Och så hundradubblar du antalet får. Och gör det hela på en brant fjällsida. Och så håller du på i 14 timmar om dagen.

Den mängden informationshantering och påfrestning är en BC gjord för att klara.

Tror du att du kan göra den nöjd med lite promenader, trix lydnad och nosework?
 
Så tacksam för svaren jag fått. De är de som är skönt läsa och mer få mig att tänka klokt.

Jag har kontakt med några sheltie uppfödare som har mer arbetande tikar som kommer få valpar nästa år. Så då är beslutet inte så svårt längre. Eftersom de i grund och botten finns fler fördelar med sheltie och vi redan har en. En sheltie kan klara av en vardag också utan att klättra på väggarna. Men vill man så kan man hitta stor arbetslust hos dem med rätt linjer.
Åter igen, tack de var detta jag behövde inse.
Men ibland spelar ens tankar ett spratt med en. Nu är jag tillbaka på rätt spår igen
 
Så tacksam för svaren jag fått. De är de som är skönt läsa och mer få mig att tänka klokt.

Jag har kontakt med några sheltie uppfödare som har mer arbetande tikar som kommer få valpar nästa år. Så då är beslutet inte så svårt längre. Eftersom de i grund och botten finns fler fördelar med sheltie och vi redan har en. En sheltie kan klara av en vardag också utan att klättra på väggarna. Men vill man så kan man hitta stor arbetslust hos dem med rätt linjer.
Åter igen, tack de var detta jag behövde inse.
Men ibland spelar ens tankar ett spratt med en. Nu är jag tillbaka på rätt spår igen

Så klokt resonerat! Sheltien är ju också en av de raser som alltid finns med i toppen i agility och jag har sett trevliga shelties i lydnad och bruks också. Det är stor skillnad på hur olika uppfödare avlar. En sheltie från en uppfödare som satsar på bra mentalitet och arbetslust tror jag skulle passa dig perfekt! :up:
 
Så tacksam för svaren jag fått. De är de som är skönt läsa och mer få mig att tänka klokt.

Jag har kontakt med några sheltie uppfödare som har mer arbetande tikar som kommer få valpar nästa år. Så då är beslutet inte så svårt längre. Eftersom de i grund och botten finns fler fördelar med sheltie och vi redan har en. En sheltie kan klara av en vardag också utan att klättra på väggarna. Men vill man så kan man hitta stor arbetslust hos dem med rätt linjer.
Åter igen, tack de var detta jag behövde inse.
Men ibland spelar ens tankar ett spratt med en. Nu är jag tillbaka på rätt spår igen

Får man fråga av ren nyfikenhet vilken kennel det gäller? Har själv sheltie och rotar vidare bland kennlar för nummer två, men tycks hitta få vettiga... :) Skicka gärna ett pm om du inte vill skriva här!
 
Tycker att du resonerar klokt, jag har två sheties nu och dom är verkligen olika även om båda gillar att jobba.
Den som är avlad mera för arbete klarar av att hålla fokus på ett helt annan sätt. :)
 
Kan tillägga att jag verkligen förstår suget efter en sådan träningskompis som BCn ofta är. De är fantastiska. Men det är verkligen verkligen inte trevliga hundar om de inte får utlopp för sitt arbetsbehov. Och då menar jag inte lite trickträning och nått spår, utan hårt fysiskt och mentalt krävande jobb.

Tänk att en vallhund under ett träningspass jobbar med en flock på 10 får. Tänk att varje liten viktförskjutning, varje litet steg, varje rörelse med öronen, varje blick, varje andetag från varje fårindivid är en ja eller nej-fråga som hunden måste bearbeta mentalt, besluta sig för att "nej- det behöver jag inte bry mig om" eller "ja, det måste jag hantera", och sen besluta sig för hur det ska hanteras, utföra det och samtidigt ändå ha koll på alla de andra hundratals signaler som kommer från fåren. Detta kan hända i full galopp, i en stenig skogsbacke där hunden måste ha full koll på all terräng för att inte ramla. Lägg sen på det att den har en förare som ger kommandon som den måste åtlyda - i förhållande till fåren - utan fördröjning.

Tänk dig den informationsmängden som hunden måste hantera, samtidigt som den är under maximal fysisk påfrestning. Och så hundradubblar du antalet får. Och gör det hela på en brant fjällsida. Och så håller du på i 14 timmar om dagen.

Den mängden informationshantering och påfrestning är en BC gjord för att klara.

Tror du att du kan göra den nöjd med lite promenader, trix lydnad och nosework?

Jag ÄLSKAR det här inlägget, du får verkligen ner exakt hur de ska jobba på ett tydligt sätt. Får jag spara detta att ha som argument om frågan kommer upp? Med hänvisning till dig förstås isåfall. Jag får ganska ofta ta diskussionen om bc just eftersom jag bor på landet och en del verkar tro att bc är lydnadsmaskiner och bara för att man har trädgård kommer de trivas. Jag har aldrig kunnat ge ett lika pedagogiskt svar som det du skriver här.
 
När min femåring gjorde sitt MH gick för övrigt en sheltie också och gjorde kanonfint ifrån sig. Lekfull, nyfiken och orädd.
 
Vad uppfriskande det är att se någon ta åt sig av råden istället för att bli skitsur för att vi andra inte håller med,heder till TS :bow:

Tack, jag valde ju att skriva här just av den anledningen av att få ett klarare perspektiv. Inte varit aktiv här på många år och hittade ingen vettig grupp på FB att diskutera i.
Tacksam för era svar där jag fick mig en tankeställare och en klarare blick på ”verkligheten”. Såklart de är en sheltie till vi ska ha, av arbetande linjer. Sheltie är vår ras, de har jag insett nu
 
Tack, jag valde ju att skriva här just av den anledningen av att få ett klarare perspektiv. Inte varit aktiv här på många år och hittade ingen vettig grupp på FB att diskutera i.
Tacksam för era svar där jag fick mig en tankeställare och en klarare blick på ”verkligheten”. Såklart de är en sheltie till vi ska ha, av arbetande linjer. Sheltie är vår ras, de har jag insett nu
Om du kan tänka dig en vuxen omplacering vet jag en BC- tik.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 005
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 456
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp