Border collie i stall?

shettisprinsen

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder undrar jag om det funkar att ha en BC i stallmiljö? Tänker om dem försöker valla hästarna eller så. Har inte sett så många som haft just BC i stallet men det borde väl funka?

Har annars funderat på dalmatiner eller engelsk springer spaniel, hur är dom raserna bland hästar? Dalmatiner vet jag är avlade för att eskortera hästekipage men jag har fått för mig att de är ganska svåra och envisa att träna. Stämmer det eller är jag helt fel ute?
Tacksam för svar...
 

Kan man valla på nåt annat än får isåfall? typ getter elr kanske kaniner?(gissar hejvilt här bara så att du vet :o)
 
Knappast om man själv är nybörjare, varken getter eller kaniner flockar sig på samma sätt som får o kor vid upplevelse av fara hot. Ankor är det många som skaffar sig för att träna på o det verkar fungera bra, även för nybörjare.

Hoppas Migo ser tråden o kan bidra med synpunkter.
 
Hih ok, ska isånnafall försöka flörta lite med grannen som har får. Fåren fattar väl ganska snabbt vad dom ska göra när dom blir vallade? Du kanske förstått att jag äär nybörjare på dehär...:D
 
Hih ok, ska isånnafall försöka flörta lite med grannen som har får. Fåren fattar väl ganska snabbt vad dom ska göra när dom blir vallade? Du kanske förstått att jag äär nybörjare på dehär...:D

varför börja den svåra vägen? Om du främst är ute efter en stallhund skulle jag titta på andra raser än BC som kräver otroligt mycket av dig som förare och de är inte nybörjarhundar direkt.

Dalmatiner passar bättre, har dock ingen erfarenhet alls av den rasen. Engelsk springer spaniel är hundar som används till jakt så det kanske inte lämpar sig som stallhund heller (tänker att den lätt drar iväg om den får vittring på vilt).
 
Har absolut tänkt att hunden ska kunna följa med på rid/körturer. Skulle även vara roligt med agility eller rallylydnad, har dock inte tänkt ställa ut eller tävla.
Är lite intresserad av vallning men kan inga kommandon eller så, är det individuellt vad man lär hunden eller finns det bestämda kommandon man lär in?
 
Springer spaniel är precis som du säger jakthundar men jag har sett relativt många som haft dem med på ridturer och vad jag sett verkar det funka bra. Sen är det ju absolut mycket lydnad och pli på hunden man behöver oavsett ras..
 
Min erfarenhet är att vallhundar och hästar inte är någon bra kombination. Har dock inte haft någon egen vallhund.
Däremot bekanta med hundar som suttit och ylat vid ridbanan (för att den inte får valla ihop de dumma hästarna som spridit ut sig på ridbanan) eller som vid olämpliga tillfällen lagt sig i hästhanteringsproblem där de tycker sig ha en helt egen uppfattning om vari problemen består och hur de ska lösas. Finns inget problem som kan lösas med hjälp av en vallhund så är de fullt kapabla att uppfinna. T ex att hästen är uppbunden på en plats som hunden tycker är olämplig....

Så om du inte har eget stall som du inte delar med andra så skulle jag inte rekommendera en vallhund, den riskerar att reta gallfeber på övriga hästägare.

(Nu låter det som att jag inte gillar hundar i allmänhet eller vallhundar i synnerhet, men det gör jag. Jag uppskattar bara inte deras arbetsvilja just när jag har en häst att ta hand om. Grannens fårvallare är jättetrevliga, men bryr sig inte om hästar eftersom det inte är deras jobb)
 
Har absolut tänkt att hunden ska kunna följa med på rid/körturer. Skulle även vara roligt med agility eller rallylydnad, har dock inte tänkt ställa ut eller tävla.
Är lite intresserad av vallning men kan inga kommandon eller så, är det individuellt vad man lär hunden eller finns det bestämda kommandon man lär in?


Då tycker jag det lätt som att du skulle köpa på dig onödiga problem om du köpte en Border Collie eftersom det är en väldigt krävande hundras. De aktiviteter du vill ha hunden till klarar de flesta raser av så jag tror det finns lämpligare raser för dig.
Spaniel är nog inte så tokigt, om dom inte har för mycket jaktinstinkt för att vara med på ridturer?
 
Förstår absolut vad du menar. Men som vallhund sa i #2 borde de väl funka bättre om man har möjlighet att valla får? Fast med tanke på svaren jag fått borde jag kanske tänka om ändå angående vallhund i stall...
Min erfarenhet är att vallhundar och hästar inte är någon bra kombination. Har dock inte haft någon egen vallhund.
Däremot bekanta med hundar som suttit och ylat vid ridbanan (för att den inte får valla ihop de dumma hästarna som spridit ut sig på ridbanan) eller som vid olämpliga tillfällen lagt sig i hästhanteringsproblem där de tycker sig ha en helt egen uppfattning om vari problemen består och hur de ska lösas. Finns inget problem som kan lösas med hjälp av en vallhund så är de fullt kapabla att uppfinna. T ex att hästen är uppbunden på en plats som hunden tycker är olämplig...
 
Dalmatinern är oftast väldigt lätta att lösträna och är en bra kamrat på ridturen! Det man ska tänka på att dom kan vara väldigt frusna av sig när det är kallt, så då får man dra på dom ett tjockt täcke om dom ska vara stilla i ett kallt stall! Mina var otroligt lättränade, dom är matfixerade och gör allt för en godisbit!
 
Dalmatinern är oftast väldigt lätta att lösträna och är en bra kamrat på ridturen! Det man ska tänka på att dom kan vara väldigt frusna av sig när det är kallt, så då får man dra på dom ett tjockt täcke om dom ska vara stilla i ett kallt stall! Mina var otroligt lättränade, dom är matfixerade och gör allt för en godisbit!
Då har jag nog bara träffat fel individer av just dalmatinern som ras, fått helt fel uppfattning helt enkelt. Har dom mycket jaktinstinkt i sig?
 
Dalmatiner har jag personligen väldigt dåliga erfarenheter av, brötiga hundar som verkar kräva en ägare som har ordentlig koll på dom för att dom inte ska dyka ihop med andra hundar. Men då har jag i princip bara träffat dom på utställningar så det kanske finns andra linjer som är trevligare?
 
Nu måste du först av allt sitta ner och fundera vad du kan erbjuda en hund. Sen läser du om olika raser och försöker hitta en hund som nöjer sig med det du kan erbjuda. Skippa utseendet till en början. Men BC låter ABSOLUT inte som något för dig.

Snälla, köp ingen hund innan du hittat en ras som mår bra av att bo med dig. (Vilket jag antar att du inte gjort efter som dina tre alternativ är så väldigt olika)
 
Snälla, köp ingen hund innan du hittat en ras som mår bra av att bo med dig. (Vilket jag antar att du inte gjort efter som dina tre alternativ är så väldigt olika)
Dem ÄR olika och det vet jag absolut om, det var egentligen bara de tre jag tänkt mest på efter att kollat runt lite efter hundar som kan passa mig. Anledningen till att jag tog upp tre så olika hundar i tråden var också lite för att se andras åsikter...Ett hundköp är inte jätteaktuellt just nu utan vi(skriver llite grann för hela familjen) tittar runt lite och frågar andra om raser och så. Troligtvis blir vi typ hundvakter först..:)
 
Har absolut tänkt att hunden ska kunna följa med på rid/körturer. Skulle även vara roligt med agility eller rallylydnad, har dock inte tänkt ställa ut eller tävla.
Är lite intresserad av vallning men kan inga kommandon eller så, är det individuellt vad man lär hunden eller finns det bestämda kommandon man lär in?

Har du kollat något på hundraserna i grupp 9? (http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9)
Där finns flertalet hundar som är lätta att lära, positiva, inte speciellt krävande men som gärna hänger med på allt möjligt. Nackdelen där kan vara att många av raserna är små och har opraktisk päls, men pälsen kan ofta klippas och det är ju i många fall smidigt med en liten hund också ;) (Jag önskar att jag kunde falla för små raser, men envisas med att falla pladask för hundar på 60cm i mankhöjd. Heldumt :p )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 815
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 318
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 268
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp