Itzyditzy

Trådstartare
Vad vet ni om hästar och borelia?
Tog en fästing idag och en för någon vecka sedan. Där den första satt är där fortfarande en större knöl kvar. Sen runt om är där massa småknölar och idag var det lite sårigt där också så tror flugorna har varit på och tuggat där.

Får hästar någon speciell symtom om det är borelia? Har ni haft en häst med det någon gång?
 
Det påstås att hästar inte blir sjuka av borrelia.

Vi är dock många som haft hästar som varit positiva på borreliaprov - taget pga misstanke, med olika symptom - och som blivit friska efter behandling.
Så, det är väl inte alltid man håller med vetenskapen...
 
Min ponny fick borrelia efter ett par veckor hos nya ägaren. Han blev sjuk, fick feber, hängig. ägarna upplevde att han fick "ont i kroppen".
Har inte haft vad jag vet på mina men har inte jättemkt fästingar överhuvudtaget tror jag då varken hästar, katt eller hund har särskilt många. Dock har det ngn gång hänt att det blivit en liten svullnad efter jag plockat bort fästing. Är du orolig för att din häst ev fått borrelia så kolla med veterinär :)
 
Tack för era svar!
Han är fortfarande pigg som vanligt. Men en liten bula kvar. Där har varit skorpa som jag tog bort igår, tror det är som flugorna tuggar.
Det är precis där han inte har något täcke som skyddar. Men det andra ser fint ut! :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 557
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp