Börja på ridskola igen

Ajdå, med den liberala logiken är jag ju på LA-nivå i alla fall. Fast det känns väldigt bakvänt att resonera så, jag menar, det finns ju väldigt tydliga direktiv för både rörelserna och formen för de olika nivåerna. Vart kom tolkningsutrymmet ifrån?
Det blir en spännande första ridlektion i alla fall haha!

Från optimistiska hästägare. ;)
 
Jag är en inbiten ridskoleryttare, tror att jag har ridit/provridit på 19 olika ridskolor runt Stockholmsområdet. Och rutiner, stämning, ridstil och kvalitet kan skilja som från natt till dag mellan olika ridskolor, och även mellan olika ridlärare på samma ridskola. Smaken är så olika och vissa människor trivs jättebra på ett ställe som jag själv inte gillar, och vice versa. Det gäller att hitta den ridskola och den ridlärare som man själv uppskattar. Själv har jag provat mig fram och inte varit rädd för att byta om jag inte trivts. Bara för att en ridskola funkar dåligt så ska man inte dra alla ridskolor över en kam.

Jag tycker att det ger en hel del att åka och besöka ridskolor och titta på lektioner, gärna flera. Har man ridit lite mer så ska man se till att titta på lektioner på den nivå man själv vill rida på. Man kan också titta på hur hästarna är att hantera och hur de beter sig i stallet. Lektionsschemat tycker jag också är intressant, för om hästarna mestadels går nybörjarlektioner så betyder det oftast att det är en annan typ av häst på ridskolan än på ridskolor med få eller inga nybörjarlektioner.

När jag var yngre så minns jag att jag gjorde upp en lång lista med kriterier när jag skulle välja ridskola, och ringde/åkte runt och samlade in uppgifter om olika ridskolor som t.ex. pris, lektionslängd, maxantal elever per lektion, ridhusets storlek, lektionsupplägg (ingick hoppning/uteritter/teori och hur ofta), hur stor andel nybörjarlektioner, hur många hästar på ridskolan, tävlades hästarna, boxar/spiltor, utevistelse, mm, mm, mm. :D
 
Jag vill också börja på ridskola igen, men hur vet man vilken som är bra?

Eftersom jag inte har bil och inte vill lägga för mycket tid på resor så har jag bara två ridskolor att välja på. En mindre och en större. Båda erbjuder prova på lektion. Än så länge har jag bara kunnat boka in en provlektion på den lilla ridskolan, den större har kö så får se när jag kan komma in där.
Jag tänker prova båda och sen får jag se vilken som passar mig bäst.
Alla vettiga ridskolor erbjuder provlektion.
 
Eftersom jag inte har bil och inte vill lägga för mycket tid på resor så har jag bara två ridskolor att välja på. En mindre och en större. Båda erbjuder prova på lektion. Än så länge har jag bara kunnat boka in en provlektion på den lilla ridskolan, den större har kö så får se när jag kan komma in där.
Jag tänker prova båda och sen får jag se vilken som passar mig bäst.
Alla vettiga ridskolor erbjuder provlektion.
Det gör det ju onekligen enklare. Jag bor i Göteborg och har bil så gissar att det finns några fler än två att välja mellan.
 
Det gör det ju onekligen enklare. Jag bor i Göteborg och har bil så gissar att det finns några fler än två att välja mellan.
Jag med!
Hade jag haft bil och kunnat vara mer kräsen hade jag i första hand åkt runt och bara kollat på själva anläggningen och sållat bort alla som har grusrutor till hagar. Glada hästar är ju alltid trevligare :)
 
Jag vill också börja på ridskola igen, men hur vet man vilken som är bra?
Jag skulle vilja säga att det är den ridskolan som ger bäst magkänsla som är den bästa. Den gick jag på när jag valde ridskola och jag ångrar inte att jag följde magkänslan. Ridit där sen 2011. :)
 
Då har jag varit och ridit min första lektion, är jättenöjd!
Det är ju ett helt nytt ställe så de hade inte hunnit prova ut dressyrsadlarna än, fick rida i allround men det gick faktiskt helt ok. Red dock mest lätt och passet var överlag lugnt, blir bra att få rida i dressyrsadel sen när det blir mer rejäl ridning!

Anläggningen är helt fantastiskt, min ridlärare är toppen och hästen jag red idag var himla trevlig! Lite stel i ena sidan men det är ju inget konstigt. Bra feeling!

Extra roligt att jag kände mig så himla hemma i sadeln igen. 6 år och det kändes som om det var igår :love:
 
Igår när jag klev av hästen kände jag mig lite lätt hjulbent och lite lagom trött i musklerna. Imorse hade jag lite lätt träningsvärk men framförallt ont i rumpan som inte är van vid sadel ;)
Nu under dagen har jag bara blivit mer och mer stel. Misstänker att jag inte kommer ta mig ur sängen imorgon :rofl:
 
Igår när jag klev av hästen kände jag mig lite lätt hjulbent och lite lagom trött i musklerna. Imorse hade jag lite lätt träningsvärk men framförallt ont i rumpan som inte är van vid sadel ;)
Nu under dagen har jag bara blivit mer och mer stel. Misstänker att jag inte kommer ta mig ur sängen imorgon :rofl:
se till att röra dig lite ;) mjuka upp musklerna och dränk dem i liniment :p, är alltid värst 2 dagar efter :p
 
Nu har jag provridit på den ena klubben. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. Men det blev ju lätt att bestämma mig om jag skulle rida där i alla fall!
Imorgon blir det till att jagaden andra klubben och se hur kön ser ut, om jag har en chans att börja innan jul.
 
Nu har jag provridit på den ena klubben. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. Men det blev ju lätt att bestämma mig om jag skulle rida där i alla fall!
Imorgon blir det till att jagaden andra klubben och se hur kön ser ut, om jag har en chans att börja innan jul.
Oj, var det så illa?
 
Anläggningen är helt fantastiskt, min ridlärare är toppen och hästen jag red idag var himla trevlig! Lite stel i ena sidan men det är ju inget konstigt. Bra feeling!

Här är en till som funderat på att ta upp ridskoleridningen igen. Är nog 10 år sen jag slutade rida på ridskola, och har ridit privat sen dess, omväxlande träning/skogsridning. Är just nu medryttare men börjar bli sugen på lite mer "struktur"...
Eftersom vi väl bor i samma stad @MiniLi så misstänker jag att ridskolan där du börjat rida är samma jag funderat på, så detta låter ju väldigt lovande! Har det fortsatt lika positivt? Kan du rekommendera att ställa sig i kö? :)
 
Här är en till som funderat på att ta upp ridskoleridningen igen. Är nog 10 år sen jag slutade rida på ridskola, och har ridit privat sen dess, omväxlande träning/skogsridning. Är just nu medryttare men börjar bli sugen på lite mer "struktur"...
Eftersom vi väl bor i samma stad @MiniLi så misstänker jag att ridskolan där du börjat rida är samma jag funderat på, så detta låter ju väldigt lovande! Har det fortsatt lika positivt? Kan du rekommendera att ställa sig i kö? :)
Ja jag är fortfarande väldigt nöjd! Har ridit två lektioner hittills, tredje ikväll. Är väldigt nöjd med min instruktör (deras dressyrlärare) och tycker att hon gör ett jättebra jobb med att både stärka och utmana oss i gruppen trots att vi är på lite olika nivå och med basic övningar.
Har bara ridit en av hästarna och man ser ju inte så mkt av de andra när man är igång på lektionen (fullt fokus på mitt) men de andra i gruppen verkar också vara nöjda med hästarna!

Kan absolut rekommendera :)
Och du kan ju åka dit och kika lite på anläggningen och några lektioner för att få lite mer känsla för hur det verkar!
 
Det låter ju bra! @MiniLi , jag blev så sugen att jag anmälde mig till kön direkt :D Kan säkert dröja till det finns plats förstås, intresset verkar ha varit väldigt stort.

Åka ut och titta är ju en bra idé! Åker förbi varje gång jag ska till medryttarhästen och anläggningen ser så fin ut!
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 421
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp