Börja rida igen efter uppehåll

Grodan

Trådstartare
Ska anmäla mig till ridskola igen efter 10 års uppehåll från hästarna. I anmälan ska man uppge riderfarenhet i år. Känner mig jätteosäker på vad jag ska fylla i där.

Red på ridskola (ponny/häst) i 10 år som barn/ungdom och har efter det haft egen häst i 10 år, men alltså nu haft uppehåll i 10 år och är ringrostig.

Hur många års riderfarenhet tycker ni att jag ska fylla i?

Vill ju inte hamna i den bästa gruppen, för jag är verkligen inte där just nu (även om jag var det för 10 år sedan).


Känner mig sjukt nervös inför detta. Finns det fler som börjat rida igen efter flera års uppehåll? Hur gick det?
 
Jag skulle ringt till ridskolan och frågat dem. Är väl lättare skulle jag tänka mig :)

Jag hade uppehåll under några år och det var lättare att komma tillbaka än vad jag trodde, däremot var jag väl inte direkt i hoppbart skick om man säger så (eller så var det för jag gick från storSTORhäst till en fjording på 136 i manken att det kändes som om jag inte var i hoppbart skick).
 
Ska anmäla mig till ridskola igen efter 10 års uppehåll från hästarna. I anmälan ska man uppge riderfarenhet i år. Känner mig jätteosäker på vad jag ska fylla i där.

Red på ridskola (ponny/häst) i 10 år som barn/ungdom och har efter det haft egen häst i 10 år, men alltså nu haft uppehåll i 10 år och är ringrostig.

Hur många års riderfarenhet tycker ni att jag ska fylla i?

Vill ju inte hamna i den bästa gruppen, för jag är verkligen inte där just nu (även om jag var det för 10 år sedan).


Känner mig sjukt nervös inför detta. Finns det fler som börjat rida igen efter flera års uppehåll? Hur gick det?
Skriv som det är, att du ridit i tjugo år men att det var tio år sen. Återvändare är vanliga på ridskolor, så de är säkert vana.
 
Om du skriver vid vilken ålder du började, hur länge du höll på och ungefärlig nivå du var på när du slutade så kommer de med all säkerhet att kunna sätta dig i en lämplig grupp. Återvändare är vanliga så de bör vara vana vid lite ringrostiga ryttare.
 
Ska anmäla mig till ridskola igen efter 10 års uppehåll från hästarna. I anmälan ska man uppge riderfarenhet i år. Känner mig jätteosäker på vad jag ska fylla i där.

Red på ridskola (ponny/häst) i 10 år som barn/ungdom och har efter det haft egen häst i 10 år, men alltså nu haft uppehåll i 10 år och är ringrostig.

Hur många års riderfarenhet tycker ni att jag ska fylla i?

Vill ju inte hamna i den bästa gruppen, för jag är verkligen inte där just nu (även om jag var det för 10 år sedan).


Känner mig sjukt nervös inför detta. Finns det fler som börjat rida igen efter flera års uppehåll? Hur gick det?


Alltså, de sätter dig nog inte i den högsta gruppen oavsett, inte innan de sett dig rida, så skriv du 10 års hästvana och sedan typ LA eller var du nu anser att du ligger rent ridtekniskt. :)

Ridläraren ser ganska snabbt vad du behöver träna på, och du kan ju även byta grupp om du skulle känna att det inte känns ok där du placeras.

Ridskolor får många återvändare, och det är väldigt stor skillnad på någon som ridit lite i skogen varannan dag i tio år, och någon som tränat aktivt och tävlat lika länge. Så antal år i sig är inte en helt relevant punkt egentligen.
 
Har pratat med några ridskolor nu och de flesta hade provridning innan och så satte det en i den nivå man passar på.
Precis. Man brukar få prova i en grupp där de tror att man skulle kunna passa in. Sedan brukar man samråda med ridläraren om hur det funkade och om man borde vara kvar i den gruppen eller byta till annan.
 
Har pratat med några ridskolor nu och de flesta hade provridning innan och så satte det en i den nivå man passar på.

Jag började med att ta en privatlektion och sen placerade ridläraren in mig i en grupp som passade mig. Jag hade inte ridit på 18 år. Men det gick bra att komma igång igen.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 952
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp