Börja rida,utrustning

Wendy1000

Trådstartare
Vad rekommenderar ni att vara det första man ska köpa när man ska börja rida?
På ridskolan kan man låna hjälmar men är inte super taggad på att använda en hjälm som 30 andra personer haft på sig (löss spridnings risk)...Men har en vän som har ridit så jag kan få låna den i början iallafall. Vet ju inte hur lång tid jag kommer fortsätta rida så tycker det kanske är lite onödigt att köpa allt på en gång...
 
Köp en egen hjälm. Att ha en hjälm som passar kan vara livsavgörande om du ramlar av, är den för stor skyddar den inte, samma om den är för liten. Det finns bra hjälmar för några hundra, du behöver ju i te köpa den dyraste ;) bra skor med klack och ett par ridbyxor är väl också det man bör ha när man rider. Ev säkerhetsväst om man inte får låna på ridskola.
 
Säkerhetsväst är ju ett måste och den ska ju helst sitta perfekt om den ska hjälpa något. Så en egen säkerhetsväst, hjälm, ridbyxor, handskar och bra ridskor och kanske chaps. Det var de jag köpte när jag började iallafall :)
 
Jag håller med Trott; köp en egen hjälm. Man har ju inte en aning om hur många gånger lånehjälmarna har slagit i backen osv, plus att jag tycker att det är äckligt med andras svett och mjäll. Jag kan rekommendera John Whitaker Victory, den är jätteskön och kostar strax under tusenlappen, och den är nog hyfsat lätt att sälja om du inte fortsätter att rida.
 
Säkerhetsväst är ju ett måste och den ska ju helst sitta perfekt om den ska hjälpa något. Så en egen säkerhetsväst, hjälm, ridbyxor, handskar och bra ridskor och kanske chaps. Det var de jag köpte när jag började iallafall :)
Säkerhetsväst är inte alls ett måste. Det enda man egentligen behöver är en hjälm som sitter bra. Resten kan man ta efterhand. Jag red på ridskola i 2-4 år utan speciella ridkläder och det var inga problem.
 
Finns massor av ridbyxor till salu, begnade på hästnet. Där kan du köpa billigt i början. Även väst.
Jag både kör och rider i finare arbetshandskar. Tegera. Dem kan du använda till annat om du slutar med ridningen. Hjälm köp ny.
Gummiridstövlar är underskattat. Jättebra att börja med.
Vad kul, välkommen till hästvärlden
 
jag hade köpt en hjälm, och sen haft ett par tights och ett par knästrumpor (så byxorna inte kasar upp och minskar skavrisken på benen ;)).
jodhpurs skor finns ju nu i även vanliga affärer för ett par hundra, är bara viktigt att det inte är dragkedja på insidan av skon.
 
Säkerhetsväst är inte alls ett måste.
Säger man enda tills man råkar ut för en olycka. Ärligt talat, säkerhetsväst är verkligen ett måste. Den har räddat både min rygg och mina revben flera gånger även när det inte rört sig om några högre hastigheter.

Prova ut några olika kan man göra i butik och så kan man lägga storlekar på minnet och kolla blocket och tradera t.ex om man inte anser att man vill ha en ny idag.

Ny hjälm, säkerhetsväst och någon variant av skor. Nu är det ju vintertid så jag säger kängor. Jag kör på vanliga kängor från typ sportbutiker så det behöver inte vara något speciellt. tycker att många ridskor är rätt kalla och obekväma. Ridskolorna brukar väl begära en cm klack tror jag så det är väl det kravet man ska leva upp till.
 
Säger man enda tills man råkar ut för en olycka. Ärligt talat, säkerhetsväst är verkligen ett måste. Den har räddat både min rygg och mina revben flera gånger även när det inte rört sig om några högre hastigheter.

Prova ut några olika kan man göra i butik och så kan man lägga storlekar på minnet och kolla blocket och tradera t.ex om man inte anser att man vill ha en ny idag.

Ny hjälm, säkerhetsväst och någon variant av skor. Nu är det ju vintertid så jag säger kängor. Jag kör på vanliga kängor från typ sportbutiker så det behöver inte vara något speciellt. tycker att många ridskor är rätt kalla och obekväma. Ridskolorna brukar väl begära en cm klack tror jag så det är väl det kravet man ska leva upp till.

Men många ridskolor (iaf här omkring) har västar att låna ut så det är kanske inte ett måste att köpa själv :) Däremot hjälm är en "billig" grej för att skydda sitt huvud.
 
Jag tror jag tar och kollar upp en bra hjälm,säkerhetsväst och skor och provar ut ett par bra och köper det sedan lite billigare på nätet:) Har ni något märke att rekommendera som inte kostar skjortan men ändå har bra kvalité?
 
Det viktigaste när det kommer till hjälm och bäst är att de ska sitta bekvämt, annars så är det bara irriterande och hämmar ens rörelser.

Hjälm ska du INTE köpa begagnat! Det krävs bara att man tappar den i golvet för att den ska vara förbrukad och inte säker längre. Man ska också byta den vart fjärde år då materialet den bryts ner efter hand även om den inte används.

Vad för väst som är bäst för dig beror på din kroppsform, men de märkena som är populärast just nu är racesafe och outlyne. Dyra är de också. Men en väst från shire eller Jacson eller andra märken är lika bra. Allt har med passformen att göra :). De ska dock vara Level BETA 3, CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Detta för att vara godkända för tävling men många ridskolor har samma krav.
 
@Wendy1000 Ungefär vilken storlek har du? Jag har en väst som typ aldrig är använd och bara samlar damm.
Har säkert ett par ridbyxor att skicka med också

På min vanliga jacka har jag 36 eller 38, men är det olika storleks räkning på kläder och västar?
På byxor har jag också ca 36-38 men det är ju olika mått på olika byxor...
 
Hej!
Funderar också på att börja rida (får se om jag vågar, var helt säker för några veckor sedan men börjar få kalla fötter, man på 40+, inser att hästarna jag kommer att få rida på är stora...fallen blir hårda.. 😱)...men vill helst inte ha tights. Finns det slappare modeller som är bra?

Är det typ cowboybyxor isf eller finns det andra?
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 343
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 584
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 889
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp